گردشی جذاب در زوگدیدی، گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
گردشی جذاب در زوگدیدی، گرجستان

زوگدیدی از شهرهای بسیار زیبا و آرام گرجستان است که متاسفانه زیر سایه تور تفلیس و تور باتومی پنهان مانده است. این شهری در غرب گرجستان و در فاصله ۳۱۸ کیلومتری غرب تفلیس و ۳ کیلومتر از دریای سیاه است که در ارتفاع ۱۱۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهر در کنار تپه بزرگی واقع شده به همین دلیل به نام "زوگدیدی" یعنی تپه بزرگ نام گرفته است. ما در این مقاله شما را برای گردشی جذاب در این شهر راهنمایی می‌کنیم.

 

پارک ملی Kolkheti

نکته اصلی و مهم در این پارک ملی وجود تالاب بین‌المللی کُلختی است که از لحاظ اکوسیستم و زندگی جانوری از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین پارک‌های ملی گرجستان است. پارک کلختی به منظور حفاظت از این تالاب مهم و گران‌بها ایجاد شده تا جلوی آسیب و نابودی آن گرفته شود. در عین حال به گردشگری و رونق اقتصادی منطقه نیز کمک کرده است. تالاب کلختی به شدت زیبا و دیدنی بوده و همچون تابلویی نقاشی شده در این پارک خودنمایی می‌کند. شما می‌‌توانید در این پارک همراه خانواده به پیکنیک و گردش بروید، پیاده‌روی کنید و در تورهای قایقرانی در دریاچه پالیاستومی و رودخانه پیچوری شرکت کنید. به علاوه فعالیت‌های مختلفی همچون تماشای پرندگان، عکاسی طبیعت، تورهای بوم‌گردی، و ماهیگیری نیز می‌توانید انجام دهید. خوشبختانه این پارک در تمام طول سال دایر و در دسترس قرار دارد.

 

خاص‌ترین اقامتگاه‌ در دل طبیعت گرجستان

صومعه Khobi

گرجستان کشوری تاریخی و مذهبی است که از دیرباز ساخت صومعه و کلیسا در آن رواج داشته است. مخصوصا دوره قرون وسطا کلیساها و صومعه‌های زیادی در این کشور کوچک ساخته شد. صومعه کلختی نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از زیباترین صومعه‌های گرجستان است. این صومعه که بین قرن‌های ۱۳ و ۱۴ میلادی ساخته شده با ظاهر روشن و سنگی خود دقیقا به شکل تمام معماری‌های گرجستانی است. شما می‌توانید این صومعه را در فاصله ۳۰ کیلومتری زوگدیدی پیدا کنید. در و دیوارهای این صومعه با نقش و نگارهای زیبا و نقاشی‌های نفیس نزئین شده است. در قرون وسطا این صومعه کلیسای اصلی گرجستان بود و به عنوان کلیسای جامع کشور خدمت می‌کرد.

کاخ دادیانی

کاخ دادیانی محل زندگی خاندان نجیب زاده دادیانی بوده است که دیوید دادیانی در سال ۱۸۳۹ آن را به موزه‌ای خانوادگی تبدیل کرد. اگر اهل تاریخ و موزه‌گردی هستید در این موزه می‌توانید بیش از ۴۰ هزار اثر تاریخی مربوط به قرون مختلف میلادی را کشف کرده و تماشا کنید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موزه شامل نقاب مرگ ناپلئون مربوط به ۱۸۳۳، نقره و چینی‌های ناپلئونی، کتابخانه‌ای با صدها کتاب و برخی اسناد دست نوشته می‌شود که واقعا ارزش بازدید دارند. اگر به کاخ دادیانی رفتید حتما سری به باغ شگفت‌انگیز آن بزنید که کلکسیونی از گیاهان مختلف را در خود جای داده برخی از آن‌ها خیلی نفیس و نایاب و گران هستند.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

صخره Kuakantsalia

شاید هیچ وقت به یک صخره به عنوان جاذبه‌ای دیدنی توجه نکنید، اما نکته‌ای که درباره این صخره وجود دارد این است که با وجود عظمت و وزن زیادی که دارد با تماس کوچکی هم بلرزه می‌افتد. وضعیت این صخره آن را خاص کرده و باعث شده تا مورد توجهات زیادی قرار بگیرد. این صخره که بر روی لبه تپه و در ارتفاع واقع شده دارای منظره‌ای زیبا و پاناروما نیز هست.

اسکوری (Skuri)

اسکوری از آن نقاط زیبای طبیعی در گرجستان است که کم‌تر کسی درباره آن می‌داند. شما می‌توانید همراه اعضای خانواده و یا دوستان خود بار و بندیل ببندید و به تفریح و کاوش بروید. اما چیزی که باعث شهرت این منطقه شده و طبیعت دوستان را کشانده آب معدنی آن است که ادعا شده دارای خواص درمانی است. در گردش و کاوش در این منطقه به سمت قلعه سفید هم بروید که جاذبه تاریخی اسکوری برشمرده می‌شود.

شوروبومو (Shurubumu)

بیشتر مساحت گرجستان را طبیعت زیبای آن و نقاط دیدنی و گردشی طبیعی تشکیل داده است. یکی از این نقاط که جان می‌دهد لوازم‌تان را جمع کنید و برای پیاده‌روی بروید شوروبومو است. رودخانه خروشان با صخره‌هایی که خزه بسته‌اند، درختان کشیده و نمناک، سرسبزی انبوه، و غاری با رسبوبات زیبای استلاکتیت از جاذبه‌های اصلی و غیر قابل چشم پوشی این منطقه زیبا و سرسبز هستند.

 

زیباترین مسیرهای پیاده‌روی در طبیعت بکر گرجستان

کلیسای Otsindale

در واقع این کلیسا همراه با برجی قرون وسطایی بر روی تپه‌ای در ارتفاع ۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده که نمایی پانوراما و فوق‌العاده زیبا از منطقه ارائه می‌دهد. کلیسا از همان نسخه‌های سنگی گرجی است اما منظره اطرافش به شدت گیرا و دیدنی است. عکاسان و طبیعت گردان عاشق این کلیسا و منظره آن می‌شوند.

۲۶ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 خرداد 1400)

نظرات کاربران