جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان را بشناسیم

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان را بشناسیم

گرجستان به عنوان یکی از کشورهای تاریخی جاذبه‌های گردشگری متنوعی را برای کشف فرهنگ غنی و تاریخ پرفراز و نشیب خود دارد. قدمت این کشور جذاب و دیدنی به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. از جمله بهترین جاها برای کشف تاریخچه این کشور بازدید از موزه‌های متنوع و جذاب آن است. اگر شما نیز برنامه‌ریزی‌های خود را برای سفر با تور گرجستان انجام داده‌اید و از طرفی دوست دارید تا از موزه‌های منحصر به فرد آن دیدن کنید در این مقاله ما را دنبال کنید. چرا که این بار سعی کرده‌ایم جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان را معرفی و بررسی کنیم.

 

موزه ملی گرجستان (National Museum of Georgia)

موزه ملی گرجستان در مرکز پایتخت این کشور یعنی تفلیس قرار گرفته و مکانی با دسترسی آسان برای بازدید عموم مردم است. به طوری که شما می‌توانید به کمک یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس از قبیل اتوبوس یا مترو و با پرداخت تنها ۱ دلار به آنجا بروید. در این موزه منحصر به فرد اشیا ارزشمند متعلق به دوران سه هزار سال قبل میلاد نگه‌داری می‌شوند. موزه ملی گرجستان از دو نمایشگاه تشکیل شده که در نمایشگاه اول تاریخ طبیعی محدوده قفقاز به نمایش گذاشته شده است. در حالی که در نمایشگاه دوم می‌توانید از مستندهای مربوط به تاریخ گرجستان در دوران اشغال شوروی بازدید کنید. توجه داشته باشید که برای ورود به این موزه شما نیاز به تهیه بلیط به مبلغ ۲ دلار را خواهید داشت. البته کودکانی که کمتر از ۶ سال دارند نیازی به تهیه بلیط نخواهند داشت.

ساعات کاری این موزه برای بازدید در روزهای سه‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۶:۰۰ بوده و در دیگر ایام هفته از ۱۰:۰۰ الی ۱۷:۴۵ می‌باشد. دوشنبه‌ها موزه ملی گرجستان تعطیل است.

 

جذاب‌ترین شهرهای تاریخی گرجستان

آدرس: 3 Shota Rustaveli Ave, Tbilisi 0105, Georgia

 

موزه هنرهای زیبا گرجستان (Georgian Museum of Fine Arts)

موزه هنرهای زیبای گرجستان دقیقا در کنار موزه ملی قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت همزمان از هر دو این مجموعه‌ها دیدن کنند. در بازدید از این موزه می‌توانید با تاریخ دوران قرون وسطی در کشور گرجستان آشنا شوید. همچنین آثار ارزشمند مربوط به دین مسیحیت در این موزه نگه‌داری می‌شوند. در صورت تمایل به بازدید از این موزه باید بلیط ورودی به مبلغ ۲ دلار برای بزرگسالان را تهیه کنید. ساعات مجاز برای بازدید از موزه هنرهای زیبا گرجستان همه روزه از ۱:۰۰ الی ۱۸:۴۵ است. در روزهای دوشنبه امکان بازدید از موزه وجود ندارد. در صورتی که تمایل به کمک گرفتن از راهنمای گردشگری موزه را برای توضیح بیشتر داشته باشید باید مبلغ اضافی ۸ الی ۱۰ دلار را پرداخت کنید.

آدرس: 7 Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

 

گالری ملی (The National Gallery)

در حوالی دو موزه قبلی معرفی شده، گالری ملی قرار دارد. بنابراین مسافران تور تفلیس می‌توانند به صورت همزمان از هر سه مجموعه دیدن کرده و روزی غنی از موزه گردی را در سفر خود تجربه کنند. از جمله مزایای بازدید از گالری ملی تفلیس می‌توان به قرار گرفتن آن در پارک ۹ آوریل اشاره کرد. بنابراین شما می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و از چند جاذبه گردشگری تفلیس در یک روز بازدید کنید. در گالری ملی نقاشی‌ها و مجسمه‌های فوق‌العاده زیبای گرجی به نمایش گذاشته شده‌اند. نکته قابل توجه اینکه بازدید از گالری ملی می‌تواند برای کودکان نیز جذابیت‌های زیادی داشته باشد. با انتخاب این موزه در تور گرجستان می‌توانید سری به کافه‌های تراس‌دار زده و خستگی خود را با یک فنجان نوشیدنی با تماشای منظره زیبای پارک ۹ آوریل در کنید. هزینه بلیط ورودی به این مجموعه تقریبا ۳ دلار است. کودکان نیازی به بلیط برای وارد شدن ندارند.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

آدرس: 11 Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

 

موزه تاریخ تفلیس (Tbilisi History Museum)

یکی دیگر از جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان که در شهر تفلیس قرار گرفته موزه تاریخ نام دارد. آنچه این موزه را جذاب‌تر کرده تعلق داشتن بنای آن به یک کاروانسرای قدیمی است. علاوه بر آن در این حوالی شما می‌توانید چندین کافه روباز را مشاهده کنید که مکان‌های بسیار مناسبی برای استراحت هستند. همچنین غرفه‌های کوچک و دوست داشتنی هنرهای محلی و صنایع دستی در این مجموعه به چشم می‌خورند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها یادگاری‌ها و سوغاتی‌های مخصوص گرجستان را خریداری کنید. دسترسی به موزه تاریخ تفلیس توسط مترو یا تاکسی امکان پذیر بوده و برای ورود به آن باید ۲ دلار پرداخت کنید.

آدرس: 8 Sioni St, Tbilisi, Georgia

 

موزه دولتی ابریشم (Silk Museum)

گرجستان نیز از جمله کشورهایی می‌باشد که جاده ابریشم از آن‌ها گذر می‌کند. از طرفی دیگر ابریشم از جمله محصولات کشور گرجستان است که در دیرباز در این کشور کشت و برداشت می‌گردد. بنابراین اگر به دنبال یک موزه بسیار جذاب و دیدنی در گرجستان هستید توصیه می‌کنیم بازدید از موزه دولتی ابریشم را هرگز از دست ندهید. در این موزه هر آنچه که در مورد مراحل نگه‌داری، برداشت و تولید ابریشم وجود دارد را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین پیشرفت‌هایی که در طول تاریخ در حوزه ابریشم‌سازی رخ داده را می‌توانید مشاهده کنید. بنای این موزه متعلق به سال‌های ۱۸۸۷ الی ۱۸۹۱ می‌باشد که از طراحی خاصی برخوردار است. ارزش موزه دولتی ابریشم به قدری بالا است که موفق شده نام خود را در لیست میراث فرهنگی گرجستان بگنجاند.

 

مهمترین سوغاتی‌های گرجستان

آدرس: 6 Giorgi Tsabadze St, Tbilisi, Georgia

 

موزه اسوانتی (Svaneti Museum)

اسوانتی نام یکی از کوه‌های معروف گرجستان می‌باشد. بنابراین جای تعجبی نیست که یکی از جذاب‌ترین موزه‌های گرجستان با نام موزه اسوانتی شناخته شود. این کوه‌ها در طول تاریخ مکانی مطمئن برای نگه‌داری خزانه گرجستان بودند. به طوری که حاکمان غنیمت‌های جنگی خود را در این مکان مخفی می‌کردند. هم اکنون تمامی گنجینه‌هایی که در کوه اسوانتی مخفی می‌شدند گردآوری شده و در موزه‌ای با همین نام به نمایش گذاشته شده‌اند. در کنار این موارد در بازدید از این مجموعه می‌توانید از صنایع دستی و هنرهای هنرمندان گرجی و خارجی نیز در این مکان دیدن کنید. این موزه دارای چشم‌اندازی بی‌نظیر از کوه‌های اسوانتی و قله تتنولدی هستند.

در صورت تمایل به بازدید از موزه اسوانتی باید در ساعات ۱۰:۰۰ الی ۱۸:۰۰ در آن حضور داشته باشید. البته این موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است. موزه اسوانتی در مرکز شهر مستیا قرار داشته و مسافران تور تفلیس می‌توانند از اتوبوس‌های بین‌ شهری برای دسترسی به آن استفاده کنند. قیمت بلیط موزه اسوانتی ۲ دلار است.

آدرس: A. Ioseliani 7, Mestia, Georgia

 

کاخ موزه دادیانی (Dadiani Palace Museum)

از دیگر موزه‌های گرجستان که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود، کاخ موزه دادیانی است. این موزه در شهر زوگدیدی گرجستان قرار گرفته و از پایتخت این کشور ۳۶۱ کیلومتر فاصله دارد. اطراف این موزه را یک پارک و یک باغ بزرگ احاطه کرده است که توریست‌ها فرصت پیاده‌‌روی و لذت بردن از چشم‌انداز زیبای آن‌‌ها را نیز خواهند داشت. در این کاخ موزه می‌توان شاهد اشیا ارزشمند خانواده دادیانی بود. این اشیا شامل کلکسیون‌های متعلق به اواخر قرن ۲۰ام می‌باشد. به خصوص اگر در فصل های بهار و تابستان تور گرجستان را برای سفر انتخاب کرده باشید رفتن به این کاخ موزه و پیاده‌روی در اطراف آن تجربه به یادماندنی برای شما خواهد بود.

هزینه بازدید از کاخ موزه دادیانی ۱ دلار است. برای کودکان پرداخت ۰.۵ دلار کافی خواهد بود. برای وارد شدن به محوطه اطراف و باغ‌ کاخ نیازی به پرداخت هزینه نبوده و شما می‌توانید به صورت رایگان به قدم‌زنی در آن مشغول شوید.

 

حقایقی درباره باتومی در گرجستان

آدرس: 116 Merab Kostava St, Zugdidi, Georgia

 

موزه سیگناگی (Sighnagi National Museum)

از جمله مناطق توریستی کشور گرجستان کاختی نام دارد که سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر است. در این منطقه موزه‌های متعدد و جذاب بسیاری وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها موزه سیگنالتی است. به محض ورود به این موزه شما شاهد مجسمه تامادا خواهید بود. سپس با ورود به آن می‌توانید از آثار هنری در بنایی مشرف به منظره منحصر به فرد دره آلازانی و کوه‌های قفقاز لذت ببرید.

آدرس: 8 Rustaveli blind-Alley, Signaghi, Georgia

 

موزه تسیناندالی (Tsinandali Museum)

موزه تسیناندالی به خانه یکی از شاعرهای معروف گرجی به نام الکساندر چاوچاوادزه تعلق دارد. این خانه امروز با به نمایش گذاشتن آثار هنری و دستنویس‌های این شاعر پرآوازه توانسته به مکانی محبوب‌ بین توریست‌ها تبدیل گردد. علاوه بر آثار هنری جذاب موزه تسیناندالی باغی سرسبز و دیدنی دارد که از قرن ۱۹ به جا مانده است. گردشگران می‌توانند از اتوبوس‌های بین شهری برای بازدید از این موزه خاص استفاده کنند. در صورت تمایل به بازدید از تسیناندالی باید مبلغی در حدود ۳ دلار را پرداخت کنید. در صورت تمایل به کمک گرفتن از راهنما باید هزینه بیشتری را متقبل شوید.

 

معرفی ۱۰ رودخانه زیبا در گرجستان

آدرس: Tsinandali village, Tsinandali, Georgia

 

موزه نیکو پیروسمانی (Niko Pirosmani Museum)

اگر در سفر خود با تور گرجستان به روستای میرزانی سر زدید، بازدید از موزه نیکو پیروسمانی را فراموش نکنید. موزه نیکو پیرپسمانی در فاصله ۲۲ کیلومتری از سیگناگی واقع شده است. این موزه در گذشته خانه هنرمند به نام گرجی یعنی نیکو پیروسمانی بود. هم اکنون به منظور زنده نگه داشتن نام این هنرمند و آشنا کردن علاقه‌مندان با فرهنگ و هنر گرجی در این خانه موزه‌ای تاسیس شده‌ است. این موزه دارای حیاطی بزرگ و دلباز است که در بازدید از آن قطعا شما را جذب خود خواهد کرد. ساعات کاری موزه در تمامی ایام هفته به غیر از یکشنبه‌ها و دوشنبه‌ها از ۱۰:۰۰ الی ۱۸:۰۰ است. برای بازدید از موزه نیکو پیروسمانی نیازی به پرداخت هزینه نمی‌باشد.

آدرس: 29 Niko Pirosmani St, Tbilisi, Georgia

 

موزه ابزارآلات موسیقی (State Museum of Georgian Folk Songs and Instruments)

کشور گرجستان همواره با سبک موسیقی خود زبانزد دیگر کشورها بوده است. بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که موزه‌ای به نام موزه ابزارآلات موسیقی در این کشور وجود داشته باشد. پس اگر اهل موسیقی هستید توصیه می‌کنیم حتما در تور گرجستان و در سفر به شهر تفلیس سری به این موزه بزنید. در موزه ابزارآلات گرجستان تقریبا پنج هزار ابزار موسیقی گردآوری شده است. این ابزارها به گرجستان و دیگر کشورهای اروپایی تعلق دارند. همچنین در حین بازدید می‌توانید از موسیقی‌های سنتی و بین‌المللی که در آن پخش می‌شوند لذت ببرید. هزینه بلیط ورودی به این موزه برای بازدیدکننده‌های ۱۸ سال ۳ لاری و برای افراد زیر ۱۸ سال ۱ لاری است.

 

بازدید از زیباترین قلعه‌های گرجستان

آدرس: 6 Samghebro St, Tbilisi, Georgia

 

موزه باستان شناسی باتومی (Batumi Archaeological Museum)

آخرین مورد از موزه‌های گرجستان که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، موزه باستان شناسی باتومی است. این موزه تقریبا ۲۲۸۰۰۰ آثار متنوعی از تاریخ گرجستان را در خود جای داده است. بنای این موزه به صورت یک ساختمان کوچک دو طبقه است که سال تاسیس آن به ۱۹۹۴ برمی‌گردد. بنابراین می‌توان آن را قدیمی‌ترین موزه گرجستان به حساب آورد.

آدرس: 77 Chavchavadze St, Batumi, Georgia

۱۵ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران