گردش در بازارهای محلی جذاب گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
گردش در بازارهای محلی جذاب گرجستان

یکی از بهترین روش‌ها برای تجربه زندگی محلی ساکنین شهرهای بزرگ و توریستی مثل تفلیس یا باتومی، رفتن به بازارهای محلی این شهرهاست. جایی که مردم برای خرید روزمره به آن‌جاها می‌روند و البته هنرمدان بومی نیز به فروش محصولات صنایع دستی می‌پردازند. خوشخبتانه بازارهای تفلیس و چند شهر دیگر برای گردشگران نیز جذاب خواهند بود و محصولات زیادی در آن‌جاها برای خرید به عنوان سوغات پیدا خواهید کرد. در ادامه ما بعضی از این بازارها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

ویژگی‌های بازارهای تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان

تقریبا تمامی بازارهای خیابانی در تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان، ابتدا برای مردم محلی برپا می‌شوند و محصولاتی از قبیل پوشاک ارزان قیمت، میوه و خوراکی، لوازم دسته دو و چیزهایی از این قبیل در این بازارها به فروش می‌رسد. یکی از اجناسی که شما می‌توانید در بازارهای تفلیس خریداری کنید و با خود به عنوان سوغات ببرید، صنایع دستی و آثار هنری هستند که در بازارهای محلی به وفور یافت می‌شوند.

برای مثال، احتمالا در بازارهای محلی پایتخت، با بشقاب‌های نقاشی شده که اغلب تم شهر تفلیس را دارند مواجه خواهید شد یا تابلوهای نقاشی را می‌بینید که هنرمندی ارمنی آن را کشیده و در این بازارها با قیمتی پایین به فروش می‌رساند. خرید این محصولات نه تنها هزینه‌ی زیادی برایتان در پی نخواهد داشت، بلکه یادگاری ارزشمند از تور تفلیس است تا همیشه این شهر را در یاد داشته باشید. البته اگر خیلی درگیر خرید ارزان هستید، پوشاک با قیمت پایین نیز در این بازارها فروخته می‌شود اما خیلی نباید روی کیفیت بالای این محصولات حساب باز کنید.

 

خیابان روستاولی تفلیس Rustaveli

بازارهای روز، بازارچه‌های سنتی و خیابان‌های پر رفت ‌و آمد تفلیس محل خوبی برای خرید هستند. نام این خیابان به افتخار شاعر مشهور گرجی، شوتا روستاولی، انتخاب شده است که از میدان آزادی شروع می‌شود و حدود یک و نیم کیلومتر طول دارد و به نوعی یکی از بازارهای تفلیس محسوب می شود. روستاولی تفلیس به خاطر ساختمان‌های تجاری، دولتی و فرهنگی مثل تئاتر اپرای ملی گرجستان، کلیسا و موزه از شهرت زیادی برخوردار است. معماری قرن نوزدهم و بیستم این خیابان بسیار دیدنی است. مهم‌تر از همه اینکه خیابان روستاولی، بهشت دوستداران خرید است. چندین برند بین‌المللی مشهور دنیا در این خیابان نمایندگی دارند و به جذابیت قدم زدن در این خیابان می‌افزایند.

 

معرفی ۹ چشمه ی آب گرم و استخر آب معدنی در گرجستان

بازار محلی تفلیس Dezertirebi

خرید همیشه و در هر کجا برای گردشگران از جذابیت زیادی برخوردار بوده است. گردش در بازارهای محلی روباز و خرید سوغاتی جزو تفریحات و بخش مهمی از سفر به شمار می‌رود. بازارهای محلی گرجی معمولا محصولاتی مانند انواع خوراک و محصولات کشاورزی و دامداری را به فروش می‌رساند. اگر می‌خواهید بابت خرید این مواد غذایی هزینه‌ی کمتری بپردازید و محصول تازه‌تری بخرید، این بازار بهترین جا برای خرید است. هر چند می‌توانید میان آنها غرفه‌های دیگری برای فروش اسباب‌بازی، لباس، کفش، سوغات و صنایع دستی را هم بیابید و هر گاه خسته شدید به غرفه‌های غذاخوری سر بزنید و غذاهای خیابانی در تفلیس را امتحان کنید. یکی از مهم‌ترین بازارهای محلی تفلیس، بازار Dezertirebi است که در نزدیکی ایستگاه مرکزی قطار تفلیس واقع شده است و بزرگ‌ترین بازار محلی تفلیس محسوب می‌شود. این بازار در تمام طول سال باز است.

میدان بازار تفلیس Meidan Bazar Tbilisi

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تفلیس میدان بازار است که در گذشته، اصلی‌ترین مرکز خرید شهر به شمار می‌رفته است. این بازار قدیمی اخیرا دوباره به یکی از مناطق توریستی و تاریخی شهر تبدیل شده است و بهترین و بزرگ‌ترین بازار برای خرید سوغاتی‌های گرجستان در قلب تاریخی تفلیس محسوب می‌شود. بازار میدانی همچون موزه‌ای پر از اشیا عتیقه و قدیمی است و شما می‌توانید هر آنچه که شما را به یاد تاریخچه این کشور می‌اندازد را با خود بخرید و به یادگار به شهرتان ببرید. در بازار میدانی تفلیس می‌توانید محصولات محلی گوناگونی همچون انواع صنایع دستی، زیورآلات، کتاب، نقاشی و سایر آثار هنری، اشیای قدیمی، ماگ و مگنت، جوراب‌ و لباس سنتی بخرید. در صورتی که علاقه‌مندید به غیر از مراکز خرید مدرن و مجلل در تور گرجستان، به جایی متفاوت‌تر و سنتی‌تر هم بروید، این بازار را فراموش نکنید.

 

معرفی پربازدیدترین نقاط گرجستان

بازار درای بریج تفلیس Dry Bridge

بازار درای بریج یکی دیگر از بازارهای تفلیس است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. انواع اجناس آنتیک، زیورآلات و اشیای تزیینی را در این بازار با قیمت مناسب پیدا می‌کنید. بازار درای بریج هر روز از ساعت ده صبح تا پنج بعدازظهر باز است. اما آخر هفته‌ها شلوغ‌تر است و گردشگران بیشتری به خود می‌بیند. این بازار از میدان آزادی تفلیس حدود بیست دقیقه پیاده فاصله دارد.

بازار واگزال تفلیس vagzal bazaar tbilisi

واگزال نام یکی از محله‌های مشهور تفلیس است که در نزدیکی راه آهن واقع شده است و یکی از محبوب‌ترین بازارهای محلی این شهر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که واگزال در زبان روسی به معنای راه آهن است. به همین دلیل دسترسی به این بازار بسیار آسان است و گردشگران تور گرجستان با اتوبوس و مترو می‌توانند به بازار واگزال تفلیس بروند. در این مرکز خرید انواع پوشاک، طلا، مواد غذایی، وسایل چوبی و وسایل منزل به فروش می‌رسد. همچنین بازار واگزال دارای امکاناتی مثل سینما و باشگاه بولینگ است که گردشگران را در زمینه‌های مختلف سرگرم می‌کند. در این بازار رستوران‌های متنوعی برای صرف غذاهای سنتی گرجی و فست‌فود وجود دارد که به هنگام خستگی شما را ترغیب می‌کند تا یک غذای خوشمزه سفارش داده و نوش جان کنید. در این بازار محلی می‌توان اجناس را با قیمت کمتر از سایر بازارهای تفلیس خریداری کرد و نباید انتظار قدم زدن در یک بازار شیک و لوکس را داشته باشید. اما از نظر تنوع کالا بسیار عالی است. شما در این مجموعه می‌توانید به بازار تره‌بار بروید و یا طلا و جواهر بخرید. شاید هم سری به فروشگاه‌های برندهای مشهوری همچون ترونووا و ال سی وایکیکی بزنید. این انتخاب شماست.

 

شهرهای غاری گرجستان را بشناسید

بازار محلی باتومی

باتومی به عنوان دومین شهر مهم گرجستان همیشه گردشگران زیادی دارد که معمولا شنا و تفریحات ساحلی را در اولویت خود قرار می‌دهند. با این حال بازار محلی باتومی همیشه داغ و پر ترافیک است و از بسیاری جهات شبیه به بازارهای تفلیس به نظر می آید. این بازار مخصوصا در نزدیکی سواحل برپا می‌شود و شما می‌توانید از آنها خریدهای مقرون به صرفه‌ای داشته باشید. شاید هم دلتان بخواهد سوغات یا یک یادگاری کوچک از سفر با تور باتومی برای خود بخرید.

بازار آنتیک باتومی Batumi Antique Bazar

بازار آنتیک باتومی از بهترین مراکز خرید باتومی به شمار می‌رود. این فروشگاه یک بازار خیابانی مهیج است و در طول روز دست فروشان مختلفی را می‌بینید که اجناس آنتیکی را به مردم عرضه می کنند. شما به راحتی می‌توانید از این بازار صنایع دستی و کالای خاصی را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان پیدا و خریداری کنید. این مکان منحصر به فرد و جذاب است. شما با قدم زدن در این بازار خرید و فروش سکه‌های قدیمی، مجسمه‌ها، تندیس‌ها، ظروف، مدال‌ها، آثار هنری و اشیاء قیمتی و آنتیک کشورهای گرجستان و روسیه را تماشا می‌کنید و شاید دلتان بخواهد چیزی از آنها برای خود به یادگار بخرید. این بازار همه روزه از دوازده ظهر تا عصر حوالی غروب آفتاب باز است و پس از تاریکی هوا افراد محلی به خانه‌های خود باز می‌گردند.

 

برگزاری مراسم عروسی در گرجستان

هوپا بازار باتومی Hoppa Batumi Market

یکی دیگر از بازارهای مشهور، دیدنی و سنتی باتومی هوپا بازار است که به مرکز حراجی‌های این شهر شهرت دارد و نظر بسیاری از گردشگران تور گرجستان را به خود جلب می‌کند. از نظر ظاهر هم که بسیار شبیه به بازارهای تفلیس به نظر می آید. در این بازار کالاها و اجناس بسیار ارزان قیمتی ارائه می‌شود. هوپا بازار باتومی تا حدودی به بازار تجریش تهران شباهت دارد و حس و حال مشابهی با بازارهای سنتی را به شما منتقل می‌کند. در این بازار می‌توان به غرفه‌های فروش انواع خوراکی‌های محلی، صنایع دستی و پوشاک اشاره کرد که با قیمتی ارزان‌تر نسبت به مراکز خرید لوکس به فروش می‌رسند. البته نباید توقع خرید اجناس اصل و با کیفیت را داشته باشید. علاوه بر این برای میل نمودن غذاهای سنتی گرجی با طعمی لذیذ مکان مناسبی است. اغلب بومیان برای تهیه مایحتاج خود به هوپا بازار می‌روند. به همین دلیل می‌توانید اطمینان داشته باشید که مواد غذایی تازه‌ای در آنجا عرضه می‌شود.

بازار آنوکی باتومی Anouki Bazar Batumi

بازار آنوکی باتومی یکی دیگر از بازارهای سنتی این شهر است که برخلاف تصور گردشگران دارای غرفه‌های بسیار شیک و مدرنی است و کالاهای خوبی را به خریداران ارائه می‌کند. به طور مثال می‌توان به انواع لباس‌های شیک و باکیفیت ایتالیایی و فرانسوی اشاره کرد. آنوکی در واقع نام یک برند گرجستانی است که به دلیل کیفیت بالای محصولات و طراحی‌های شیک و جذاب توانسته است از محبوبیت بالایی برخوردار شود. این بازار در شهر تفلیس نیز شعبه دارد. دسترسی به این بازار از طریق وسایل حمل و نقل عمومی شهر امکان‌پذیر است.

از مراکز خرید دیگر باتومی می‌توان به مرکز خرید کاپارول سنتر و بازار فرودگاه اشاره کرد که روزانه توریست‌های زیادی را به خود می‌بیند. مرکز خرید کاپارول سنتر باتومی همه روزه به جز روزهای شنبه و یکشنبه از ده صبح تا حوالی غروب آفتاب انواع اجناس ارزان قیمت را به خریداران عرضه می‌کند. همچنین مرکز خرید فرودگاه بین‌المللی باتومی هم به صورت شبانه روزی باز هستند و به خاطر عدم نیاز به پرداخت مالیات در خرید انواع کالاها و اجناس متنوع با مبالغ مناسب یکی از محبوب‌ترین بازارهای باتومی به شمار می‌رود. این بازار در سالن پروازهای خروجی فرودگاه واقع شده است. خرید به عنوان یکی از بخش‌های جدا نشدنی سفر می‌تواند در آخرین لحظات اقامت خود در این شهر از فروشگاه‌های واقع در فرودگاه صورت بگیرد که به راحتی آنها را در کیف خود گذاشته و به کشور خود بازگردید.

 

معروف‌ترین پارک‌های بازی و آبی گرجستان

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 03 شهریور 1402)

نظرات کاربران