پیاده‌روی در خیابان روستاولی، تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
پیاده‌روی در خیابان روستاولی، تفلیس

همه‌ی شهرهای بزرگ و معروف در دنیا، خیابان‌های معروفی دارند که گردشگران آن‌ها را به خوبی می‌شناسند. وقتی به پاریس سفر می‌کنید، مسلما دوست دارید در شانزلیزه قدم بزنید یا وقتی به نیوروک می‌روید، دوست دارید ببینید خیابان وال استریت چگونه است یا حتی در تور بانکوک نیز، از خیابان خآوو سان دیدن خواهید کرد.

تفلیس -پایتخت زیبای گرجستان- نیز یک خیابان معروف و محبوب به نام روستاولی دارد که امروز قصد داریم از آن‌جا برایتان تعریف کنیم. در گذشته نام این خیابان "گولوین" بوده اما بعدها به پاس قدردانی از شاعر بزرگ گرجی، آن را به روستاولی تغییر دادند. خیابانی که از گذشته تا به حال، میزبان مراکز فرهنگی، تجاری و حتی سیاسی بوده و می‌توان آن را محلی تاثیر گذار، در تاریخ شهر به حساب آورد.

 

خیابان روستاولی در کجای تفلیس واقع شده است؟

این خیابان 1.5 کیلومتر طول دارد و از میدان آزادی تفلیس آغاز می‌شود. از خود میدان آزادی که جزو جاذبه‌های شهر است تا اتمام این ۱.۵ کیلومتر، خیابان روستاولی مملو از ساختمان‌های زیبا، فروشگاه‌های جذاب و رستوران‌های بسیار خوب است و به همین دلیل تا این حد جذابیت دارد.

جاذبه‌های نزدیک به خیابان روستاولی

اولین چیزی که در این خیابان چشمان شما را به سمت خود معطوف می‌کند، معماری زیبای بسیاری ابنیه ساخته شده در روستاولی است. ساختمان‌هایی همچون خانه اپرای تفلیس یا تئاتر روستاولی که البته هر کدام از این‌ها خود مکانی عالی برای سر کردن یک شب درخشان برای دیدن یک اجرای زیباست. خانه اپرای تفلیس منزلگاه بهترین اجراهای گرجستان بوده و گروه‌های مهمی در آن به هنرنمایی می‌پردازند و تئاتر روستاولی نیز به عنوان مهم‌ترین سالن تئاتر کشور، میزبان بهترین نمایش‌های گرجستان است.

 

تجربه خوردن غذاهای خیابانی در تفلیس

کمی که از سالن تئاتر دور شوید، سینمای روستاولی را مشاهده خواهید کرد که بزرگ‌ترین سینمای کشور، و یکی از بهترین سینماهای تفلیس محسوب شده و از امکاناتی با استاندارد جهانی برخوردار است و به روزترین فیلم‌های دنیا در آن پخش می‌شود. روبروی آن هم قصر جوانی و ساختمان سابق پارلمان و کمی دورتر کلیسای کاشوتی، خانه هنر تفلیس و موزه هنر جا خوش کرده‌اند.

وسایل نقلیه عمومی متنوعی هستند که به راحتی می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها به هر نقطه از خیابان که خواستید بروید، اما بهترین راه برای گشت و گذار در این خیابان، قدم زدن میان ساختمان‌های زیبا و مراکز مختلف آن است.

خرید در خیابان روستاولی تفلیس

در خیابان روستاولی انبوهی از فروشگاه‌های مختلف برند وجود دارد که می‌توانند از آن‌ها خرید نمایید. برندهای مطرحی همچون باس، فروشگاه‌های اختصاصی و رسمی در این خیابان دارند. با این حال تنها به فکر خرید‌های لاکچری در خیابان روستاولی نباشید چون هستند دستفروش‌های بسیاری در این خیابان هستند که هر چه که فکرش را کنید، می‌فروشند.

دستفروش‌های زیادی هستند که کارهای هنری و صنایع دستی می‌فروشند و بعضی از بخش‌های پر رفت و آمد خیابان را به جایی همچون یک بازار خیابانی بدل کرده‌اند. البته پیشنهاد می‌کنیم در میان به دنبال کتاب‌فروشی‌های خیابانی نیز در این محل باشید که کتاب‌های دست دو به زبان‌های مختلف به فروش می‌رسانند و در میان آن‌ها می‌توانید عنوان‌های جالبی پیدا کنید.

 

جذاب‌ترین خیابان‌های تفلیس

کافه و رستوران

همان قدر که فروشگاه‌های متنوع در خیابان روستاولی وجود دارد، رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی نیز در این بخش از تفلیس قرار گرفته‌اند. در میان رستوران‌ها هم جاهای لوکس و بسیار خوب را پیدا خواهید کرد و هم فست فود‌های مختلف. برندهای مطرح همچون مک دونالد و استارباکز نیز در کنار رستوران‌های بسیار خوب محلی، یک ترکیب عالی را در این منطقه پدید آورده‌اند. همچنین نباید کافه‌های متعدد این مکان را نیز به راحتی از یاد برد که برای هر سلیقه و هر سنی جایی وجود دارد. به علاوه یکی از فعالیت‌هایی که مخصوصا توریست‌ها در این قسمت از شهر انجام می‌دهند، عکس از کافه‌ها و گوشه و کنار خیابان است. اگر از اینستاگرامرهای فعال باشید عکس‌های زیبایی نصیب‌تان خواهد شد.

 

گشت و گذار در خیابان معروف مرجانیشویلی تفلیس

در آخر

هر برنامه‌ای که در طول سال باشد، می‌توان نشانه‌هایی از آن را در خیابان روستاولی مشاهده کرد. مخصوصا که اگر در ایام سال نوی میلادی به تور گرجستان رفته باشید که در این جا می‌توانید چراغانی زیبا و انواع نمایش‌های و جشنواره‌ها را مشاهده کنید.

در مجموع نمایش‌های هنری و اجراهای زنده از بخش‌های جدانشدنی در خیابان روستاولی است که به این مکان یک جو فرهنگی عالی داده است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود با تور تفلیس سری به این خیابان زیبا بیندازید.

۰۵ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران