پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی ارمنستان

ارمنستان مثل دیگر کشورهای منطقه قفقاز، دیدنی‌های تاریخی متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها، می‌تواند شما را با پیشینه‌ی این کشور آشنا کند. نقاط مختلفی در این زمینه وجود دارد که در تور ارمنستان می‌توانید به دیدنشان بروید؛ اما ما سعی کرده‌ایم ۵ مورد از مهم‌ترین‌ها را در نوشته‌ی امروز به شما معرفی کنیم.

 

معبد گارنی (Garni)

احتمالا شنیده‌اید که ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را در سرزمین خود به رسمیت شناخت. اما آیا به قبل از مسیحیت در این کشور فکر کرده‌اید؟ اگر به این اندیشیده‌اید که قبل از مسیحیت و از دوران باستان چیزی در ارمنستان باقی نمانده، باید بگوییم که اشتباه کرده‌اید. هنوز معابد مهمی از گذشته‌های دور در این کشور وجود دارد که هر کدام نمایی زیبا از معماری باستانی را در ارمنستان به نمایش می‌گذارند.

یکی از این مکان‌ها، معبد گارنی در ارمنستان است که مربوط به قرن دوم قبل از میلاد مسیح است. این معبد زیبا در استان کوتایک (Kotays) و در ۳۰ کیلومتری ایروان واقع شده است و به راحتی در سفر به این شهر می‌توانید به دیدنش بروید. معماری به کار رفته در این معبد، نمایشی جذاب از سبک هلنی است که دارای ۲۴ ستون بوده که سمبل ۲۴ ساعت روز است. کف این معبد موزاییک کاری شده است که از سنگ‌های طبیعی در ۱۵ رنگ بهره می‌برد. طرح این موزاییک‌ کاری نیز از داستان‌های اساطیری یونانی برداشت شده است.

 

راهنمای سفر تاریخی به ایروان پایتخت ارمنستان

صومعه خور ویراپ (Khor Virap)

یکی از محل‌های مهم مذهبی در میان مسیحیان منطقه، صومعه خور ویراپ است، جایی که گریگور روشنگر در آن زندانی بود و امروزه یکی از تاریخی‌ترین صومعه‌های ارمنستان است. او یکی از مبلغان بنام مسیحیت بود اما با توجه به این که در آن زمان ارمنی‌ها بت پرست بودند، پادشاه وقت ارمنستان او را به حبس در سیاهچاله‌ای تاریک محکوم کرد. پادشاه به خاطر کشتن راهبه‌هایی که از رم فرار کرده و به ارمنستان آمده بودند مریض شد و در نهایت خواهر او در خوابی دید که تنها گریگوری می‌تواند او را مداوا کند.

بعد از آزادسازی گریگوری و بهبودی پادشاه، دستور صادر می‌شود که مسیحیت به دین اول کشور بدل شود. جدا از این صومعه، چند ویرانه‌ی دیگر نیز در آن اطراف وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، اما بازدید از صومعه هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ زیبایی‌های خود بنا، حتما به همه پیشنهاد می‌شود. همچنین شما می‌توانید از محل دقیقی که گریگور روشنگر در ن به مدت ۱۴ سال زندانی بود نیز دیدن کنید. او در این مکان تنها به واسطه‌ی کمک‌های یک زن خیرخواه که هر روز در آن ۱۴ سال برایش نان و آب می‌برد، زنده مانده بود.

صومعه تاتف (Tatev)

برای این که یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی در ارمنستان را ببینید، بهتر است به پربازدیدترین نقطه‌ی تاریخی در این کشور، یعنی صومعه تاتف بروید. سفر به ارمنستان بدون دیدن صومعه تاتف، شبیه به رفتن به پاریس و بازدید نکردن از برج ایفل است. این صومعه بالای یک دره‌ی بزرگ بنا شده و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان محسوب می‌شود. البته تاتف و این صومعه از ایروان کمی دور هستند، اما شما می‌توانید در تورهای مختلفی که برای بازدید از صومعه و طبیعت اطرافش برگزار می‌شود، دیدن نمایید.

صومعه تاتف در قرن ۹ میلادی ساخته شده است و مجموعه‌ی آن شامل ۳ کلیسای مختلف می‌شود. جدا از جذابیت بصری این مکان که از بیرون همچون بنایی در قصه‌های فانتزی است، در داخل نیز آثار مهمی دارد که بازدید از آن‌ها نیز حتما به گردشگران توصیف می‌شود.

 

بازدید از مسجد تاریخی کبود ایروان

غارهای آرِنی (Areni)

در سال ۲۰۰۷ دو باستان شناس ارمنی و ایرلندی، توانستند یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های ساخت نوشیدنی را در کنار دهکده‌ی آرِنی کشف کنند. این مکان‌ها در دل غارهای اطراف این دهکده واقع شده است. هنگام بازدید از این مکان شما تجهیزات مختلفی را می‌بیند که در کاوش‌ها سالم مانده‌اند و شما را با مراحل آماده‌‌‌سازی نوشیدنی‌ها آشنا می‌کنند.

قلعه آمبر (Amberd)

آمبر قلعه‌ای متعلق به قرن ۷ میلادی است که در جایی زیبا از کوه آرارات واقع شده است. قلعه آمبر در ارمنستان در دوره‌ی برنزی، جایگاهی بوده که پادشا‌هان تابستان را در آن اقامت داشتند. البته بعدها در قرن هشتم میلادی دیوار و بخش‌هایی جدیدی به قلعه اضافه شد و به وسعت آن اضافه گشت. مراحل گسترش قلعه آمبر در نهایت به همین جا ختم نشد و کلیسا و محل‌های بیشتر نیز به مرور به مجموعه الحاق و در نهایت آن را به جایی که حالا می‌بینید، بلد کرد.

تاریخ پر تلاطم ارمنستان روی این قلعه تاثیر زیادی داشت و در قرن‌های مختلف با توجه به سلسه‌های متفاوتی که به این سرزمین حمله و آن را تصرف کردند، چند باری دست به دست گشت و می‌توان نشانه‌های این درگریری‌ها را روی قلعه ببینید.

 

گشت و گذار در میدان جمهوری ارمنستان

۳۰ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران