معرفی مکان‌های زیارتی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مکان‌های زیارتی مشهد

مشهد به حرم مطهر امام رضا و بازار رضا شهرت فراوان دارد. مسافرانی که به مشهد می‌روند هدف اول‌شان زیارت حرم امام رضا است و اصلا فرقی نمی‌کند بار اولی باشد که با تور مشهد سفر می‌کنند و یا بار هزارم. با این همه حرم امام رضا تنها نقطه زیارتی مشهد نیست. مسجد خوش آوازه گوهرشاد، گنبد خشتی، امام‌زاده سید ناصر و امام‌زاده سید یاسر، آرامگاه خواجه اباصلت هروی و تعدادی دیگر از جمله نقاط زیارتی دیگر در مشهد هستند.صرف نظر از حرم امام رضا و مسجد گوهرشاد ما در اینجا زیارتگاه‌های دیگر مشهد را بررسی می‌کنیم.

 

آستانه متبرکه امام‌زاده یحیی

امام‌‌زاده یحیی در حاشیه مشهد و در فاصله تقریبا ۵۰ کیلومتری شمال شرق مرکز شهر و در یک کیلومتری روستای میامی بخش رضویه واقع شده است. این زیارتگاه در واقع محل دفن امام‌زاده یحیی بن حسین بن زید یکی از فرزندان زید بن علی بن حسین(ع) است. این آرامگاه بسیار زیبا دارای مناره‌هایی در سمت ورودی، رواقی چهار ضلعی و همچنین کتیبه‌ای سنگی که بر سر در آن واقع شده و قدمت آن به سال ۹۳۷ هجری قمری برمی‌گردد. البته برای خیلی‌ها صاحب مقبره محل اختلاف است. طبق روایاتی یحیی بن زید بین سال‌های ۲۰۷ تا ۲۰۹ هجری در عراق دیده از جهان فرو بست. برخی معتقدند برادرزاده یحیی بن زید در اینجا دفن شده اما آستان میامی او را صاحب مقبره می‌داند. به هرحال این مقبره در سال‌های اخیر نه تنها گردشگران داخلی بلکه زائران کشورهای عربی اطراف را نیز به خود می‌بیند. به علاوه در نزدیکی مقبره یک چشمه آب معدنی هم جریان دارد که بد نیست بعد از بازدید از امام‌زاده به آن هم سری بزنید.

 

بهترین مکان‌های دیدنی طرقبه مشهد

آرامگاه خواجه مراد

این آرامگاه متعلق به ابو حبیب هرثمه بن اعین معروف به خواجه مراد است که طبق روایات از یاران نزدیک امام رضا بوده است. شما می‌توانید این آرامگاه را که از اماکن مذهبی مشهد محسوب می‌شود در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق مشهد، و در امتداد رشته کوه بینالود پیدا کنید. طبق اسناد تاریخی با سال ۱۳۰۰ هجری قمری هیچ سازه‌ای بر روی مزار او ساخته نشده بود. این آرامگاه حالا دارای یک گنبد و دو گل‌دسته کم ارتفاع است و از لحاظ ظاهری و زیبایی در آن در از هنر کاشی‌کاری استفاده شده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این آرامگاه ایوان بزرگ آن است که دیوارهایی مزین به کاشی‌های رنگی دارد.

آرامگاه پیر پالاندوز

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی مشهد آرامگاه پیر پالاندوز است که قدمت آن به دوره صفویان در سال ۹۸۵ هجری قمری برمی‌گردد. این آرامگاه در سال ۱۳۵۶ به ثبت میراث ملی رسید. برای معرفی آرامگاه پیر پالان دوز در مشهد مقدس باید گفت که سازه‌ای چهار ضلعی است که با هنر کاشی‌کاری سبک اسلامی تزئین شده و به شدت زیبا و دیدنی است. درست در مرکز این سازه گنبدی پیاز شکل خودنمایی می‌کند. آرامگاه پیر پالاندوز متعلق به یکی از عرفای قرن دهمی به نام محمد عارف عباسی است. اگر فرصت دارید حتما به داخل بروید و از نقاشی‌های به مانده از دوره صفوی و کاشی کاری‌های ظریف و دقیق اسلامی دیدن کنید. رنگ کاشی‌های سفید و فیروزه‌ای این آرامگاه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. برای گشت و گذار که می‌روید حتما دوربین‌تان را با خودتان ببرید.

 

معرفی ۱۳ مرکز خرید معروف در مشهد

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

طبق اسناد تاریخی موجود خواجه اباصلت هروی از افراد تحصیل کرده بسیار سرشناس به اسم عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره بود که به عنوان یکی از دانشمندان، محدثین، متکلمین و راویان آن شناخته می‌شود. طبق روایات اسلامی شجره خانوادگی او به خواجه اباصلت از شهر هرات برمی‌گردد. به همین دلیل به اباصلت هروی شهرت پیدا کرد. او که کتاب وفاه الرضا را تالیف کرده پس از سفر آن حضرت به خراسان، به دنبال وی آمد و همیشه نیز در همه حال او را همراهی می‌کرد. آرامگاه او تا مدت‌ها ویران و نیمه خرابه بود تا این که در قرن هشتم کربلایی محمد علی درویش، بازسازی و مرمت شد. در حال حاضر این مقبره به صورت یک بنای چهار ضلعی و گنبدی به دست ما رسیده است. این آرامگاه در حال حاضر یکی از نقاط دیدنی شهر است که بازدیدکنندگاه زیادی را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل رستوران‌ها وکافه‌های زیادی در اطراف آن جمع شده‌اند. با یک ماشین سواری کوتاه می‌توان این آرامگاه را در فاصله ۵ کیلومتری قسمت شرقی مشهد پیدا کرد.

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر

امامزادگان سید ناصر و یاسر فرزندان امام موسی کاظم هستند که مقبره‌شان در روستای ییلاقی گلستان در نزدیکی روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد واقع شده است. معلوم نیست که این امامزاده‌ها کی و توسط چه کسی ساخته شده‌اند اما آنچه که پیداست ۱۳۴۲ این امامزاده‌ها گلی و بی‌آلایش بودند. حالا این دو امامزاده با نمایی امروزی و مزین به هنر زیبای کاشی‌کاری میزبان بازدیدکنندگان می‌شود. اگر می‌خواهید به سفری روزانه بروید روستای زیبای گلستان انتخابی عالی است. با رفتن به این روستا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و سیاحت و زیارت را با هم انجام دهید.

 

بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

۲۷ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران