کاخ خورشید کلات بنایی به جا مانده از نادر شاه

جاذبه‌های گردشگری مشهد
کاخ خورشید کلات بنایی به جا مانده از نادر شاه

در کنار زیارت و عبادت در حرم امام هشتم (ع) در شهر مقدس مشهد می‌توان از جاذبه‌های گردشگری بسیاری دیدن کرد. یکی از این جاذبه‌های تاریخی و دیدنی کاخ خورشید کلات است. این بنا که به عنوان یکی از یادگارهای به جای مانده از نادر شاه شناخته می‌شود با استقبال بسیاری از گردشگران تور مشهد همراه است. در ادامه به معرفی بیشتر این مکان زیبا می‌پردازیم.

 

معرفی کاخ خورشید کلات

کاخ خورشید کلات که با نام عمارت خورشید نیز شناخته می‌شود از جمله دیدنی‌ترین جاها در شهر مشهد است. به گفته برخی از تاریخ‌شناسان این کاخ مکانی با امنیت بالا بود که جواهرات نادرشاه به خصوص کوه نور و دریای نور در آن نگه‌داری می‌شدند. کاخ خورشید کلات در میان صخره‌های کوه هزار مسجد واقع شده است. شاید همین باعث شده است تا نادر شاه از این مکان به عنوان مکانی امن برای مراقبت از جواهراتش استفاده کند. چرا که کوه‌ها نقش یک حصار محکم و طبیعی را بازی می‌کنند. در نتیجه دست هر دزد و شخصی از این کاخ دور بوده است.

این مکان در طول تاریخ شاهد وقایع بسیاری بوده است. از جمله این اتفاقات می‌توان به حملات جنگی پی‌درپی توسط تیمور لنگ چهاردهم به آن اشاره کرد. اما در هر بار کوه‌ها توانسته‌اند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و از این منطقه محافظت کنند. به طوری که از این مکان زمانی به فنا ناپذیری یاد می‌شد.

 

راهنمای انتخاب بهترین هتل در مشهد

تاریخچه کاخ خورشید کلات

تاریخچه ساخت این عمارت به سال ۱۱۵۱ هجری قمری برمی‌گردد. در آن دوران که نادر شاه بر ایران حکومت می‌کرد دستور ساخت این مکان را می‌دهد تا بتواند جواهرات و غنایم جنگی خود را در آنجا نگه‌داری کند. به طوری که از آن به نام نادر دژ یاد می‌کردند. نکته جالب توجه این است که ساخت کاخ خورشید کلات از اوایل حکومت نادر شاه شروع شد و تا آخر دوران حکومت او (اواخر زندگی نادر شاه) ادامه داشت. امروزه نیز گفته می‌شود که این بنا نیمه کار باقی مانده است. علاقه‌مندان می‌توانند کتیبه‌های به جا مانده از آن دوران را بر روی گنبد عمارت مشاهده کنند.

سبک معماری کاخ خورشید کلات

گفته می‌شود نادر شاه بعد از بازگشت از سفر خود به هندوستان دستور ساخت کاخ خورشید کلات را می‌دهد. همچنین او مصالح بسیاری را از هند برای ساخت این بنا آورده بود و از آن‌ها در طول پروژه ساخت استفاده شد. از طرفی دیگر در ساخت آن از معماران هندی نیز بهره گرفته شد. به همین دلیل می‌توان نشانه‌هایی از تلفیق دو سبک معماری هندی و ایرانی را در آن مشاهده کرد. از جمله نشانه‌های به کار رفته از معماری هندی می‌توان به حکاکی‌هایی به شکل میوه اشاره کرد که بر روی دیوارهای عمارت به چشم می‌خورد.

بنای عمارت از سه طبقه تشکیل شده است. گفته می‌شود پایین‌ترین طبقه برای زندانی و شکنجه مجرمان و مخالفان استفاده می‌شود. بسیاری از بازدیدکنندگان از دیدن این طبقه دچار وحشت می‌شوند. طبقه وسط از تالاری گسترده با چندین اتاق تشکیل شده است. دیوارهای این طبقه توسط طلا مزین شده‌اند. بالا‌ترین طبقه که همان طبقه سوم است از ۶۶ ستون کوتاه تشکیل شده است. طبق گفته باستان‌شناسان این عمارت ارتفاعی در حدود ۲۵ متر داشته است. اما امروزه به دلیل تخریب‌های صورت گرفته در آن ارتفاعی در حدود ۲۰ متر دارد.

از دیگر مشخصه‌های کاخ خورشید کلات که نظر بازدید کننده‌ها را به خود جلب می‌کند، هشت ضلعی بودن پایین‌ترین طبقه‌ آن است. دقیقا در مرکز این هشت‌ ضلعی برخ استوانه‌ای قرار گرفته که از دو طبقه تشکیل شده است. گفته می‌شود نادرشاه به همراه خانواده خود در این مکان جلوس می‌کرده است. همچنین شما می‌توانید شاهد گچ‌کاری‌های بسیار ظریف و زیبا بر روی سقف‌ها و دیوارهای اتاق‌های این کاخ باشید.

 

معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد

مسیر دسترسی به کاخ خورشید کلات

کاخ خورشید کلات در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جاده کلات قرار گرفته است. بنابراین علاقه‌مندان به بازدید یا با ماشین شخصی و یا با کرایه تاکسی می‌توانند مسیر این جاده را در پیش بگیرند و از این مکان تاریخی دیدن کنند. البته قبل از ورود تهیه بلیط ورودی الزامی است. هزینه بلیط ورودی برای گردشگران ایرانی ۳ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان است. شما می‌توانید در تمامی ایام سال به غیر از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام علی، رحلت پیامبر، رحلت امام خمینی و شهادت امام جعفر صادق از این مکان دیدن کنید.

۰۵ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران