بازدید از غار نمکی در سفر به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از غار نمکی در سفر به قشم

کمتر کسی در ایران وجود دارد که چیزی در مورد جاذبه‌های گردشگری قشم نشنیده باشد. به همین دلیل همواره تور قشم از جمله تورهای پرطرفدار در بین گردشگران بوده است. یکی از منحصر به فردترین مکان‌هایی که می‌توانید در سفر خود به این جزیره زیبا از آن دیدن کنید غار نمکی است. این غار موفق شده است عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را از آن خود کند و به یکی از جالب‌ترین مکان‌ها برای بازدید توریست‌ها تبدیل شود. با ما باشید تا با این غار فوق‌العاده آشنا شوید.

 

غار نمکی قشم

غار نمکی از جمله یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این مکان بی‌همتا از نمک تشکیل شده است. امروزه افراد محلی نمک‌های زیادی را از این غار استخراج می‌کنند و در کاربردهای پزشکی از آن استفاده می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده نمک‌های حاصل از این مکان یکی از بهترین‌ها در بین هم رده‌های خود محسوب می‌شود و کاربردهای گسترده بسیاری دارد.  

به محض ورود به درون این غار آب نمک غلیظی که از وسط آن جریان دارد، توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. همچنین قندیل‌های ایجاد شده از جنس نمک منظره‌ خارق‌العاده‌ای را تشکیل داده است. در ابتدای غار حوضچه‌ای وجود دارد که به دلیل رسوبات آب نمکی که از غار به درون آن میریزد به رنگ سفید در آمده است. اما همه زیبایی‌های غار منتهی به آب نمک روان و قندیل‌های سفید آن نیست. علاوه بر آن‌ها منبع اصلی این آب روان است که با دیدن آن متحیر خواهید شد. این دریاچه اصلی به دلیل در بر داشتن خاک نسوز، ترکیبات اکسید آهن و هماتیت رنگی سرخ دارد. اگر فکر می‌کنید دیدن این غار و محوطه اطراف آن برای شما جذاب است پس هرگز بازدید از آن را در تور قشم از دست ندهید.

 

بازدید از غار نمکی و تنگه‌ی چاهکوه در قشم

ویژگی‌های غار نمکی قشم

بدون شک غار نمکی قشم یکی از جالب‌ترین مکان‌ها در قشم است که می‌توانید در طول سفر خود پیدا کنید. طبق تحقیقات انجام شده گفته می‌شود که نمک‌های موجود در این غار به دلیل در برداشتن منیزیم از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. به همین دلیل افراد زیادی برای بهره‌مندی از خواص دارویی مسیر غار نمکی را در پیش می‌گیرند. اکثر مصرف کننده‌های این نمک‌ها ورزشکاران هستند. آن‌ها این نمک‌ها را درون کپسول‌ها پر کرده و استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این غار می‌توان به مسیر بلند آن اشاره کرد. این غار با داشتن ۶۴۰۰ متر طول بلندترین غار نمکی دنیا محسوب می‌شود. بنابراین دارای شهرت جهانی است. جالب‌ترین مطلب در ارتباط با غار نمکی قشم قدمت زیاد آن است. بر اساس گفته باستان شناسان این غار قدمتی در حدود ۵۷۰ میلیون سال دارد!

در حقیقت در ابتدا فقط یک لایه نمک وجود داشت. اما به مرور زمان و با گذشت سال‌ها آب نمکی روان در منطقه و شرایط جوی باعث شده است تا نمک‌های رسوب شده بر روی همدیگر سوار شوند و این غار بی‌همتا را تشکیل دهند. امروزه این غار تحت حفاظت یونسکو بوده و یکی از ثروت‌های ملی کشور عزیزمان ایران به حساب می‌آید. از این رو اقدامات بسیاری جهت مراقبت از تخریب و نابودی این غار انجام می‌شود.

 

۵ مرکز غواصی معروف قشم

مکان قرار گیری غار نمکی قشم

غار نمکی قشم در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم و فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار واقع شده است. علاقه‌مندان می‌توانند ماشینی را کرایه کنند و یا از تورهای داخل جزیره برای دستیابی به آن استفاده کنند. برای اینکه بتوانید مسیر این غار را در پیش بگیرید باید راهی سمت غربی جزیره قشم شوید. برای بازدید از این غار هیچ ورودیه‌ای از شما دریافت نخواهد شد و در هر ساعت می‌توانید از آن دیدن کنید. اما برای اینکه بازدید شما با تاریکی شب همزمان نشود، بهتر است صبح راهی این غار شوید. همچنین توصیه می‌کنیم حتما چراغ‌قوه به همراه داشته باشید. علاوه بر آن با کسی وارد غار شوید که با این مکان آشنا است.

در اطراف این غار مکان‌های توریستی و تفریحی خاصی وجود ندارد. اما همین یک مورد و زیبایی‌های آن می‌تواند دلیل اصلی برای ترغیب شما جهت رفتن به آنجا باشد. با توجه به تمامی تفاسیر و موارد گفته شده می‌توان به اهمیت بسیار زیاد این غار پی برد. به همین دلیل هرگز بدون بازدید از غار نمکی قشم سفر خود را تمام نکنید.

 

۸ کافه‌ی عالی برای لذت بردن از غروب زیبای قشم

۱۴ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران