کاوش در مکان‌های تاریخی دهکده تاتو ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
کاوش در مکان‌های تاریخی دهکده تاتو ارمنستان

تاتو (Tatev) دهکده‌ای کوچک در استان Syunik واقع شده است. مهم‌ترین جاذبه این دهکده صومعه تاتو است که یکی از زیباترین کلیساهای دنیا محسوب می‌شود. ارمنستان کشوری تاریخی و اولین کشور مسیحی دنیاست که سراسر آن با جاذبه‌های تاریخی پر شده است. با این همه بیشتر گردشگران با تور ارمنستان به پایتخت آن یعنی ایروان سفر می‌کنند و از کاوش دیگر نقاط جا می‌مانند. تاتو به غیر از صومعه معروفش حقیقا جای زیادی برای دیدن ندارد اما این موضوع نباید مانع شما شود تا نقاط تاریخی آن را ببینید.

 

سوار تله کابین شوید

تله کابین Wings of Tatev، یک خط هوایی ۵.۷ کیلومتری است که بین هالیدزور (Halidzor) و صومعه تاتو فعالیت می‌کند. این تله کابین از سال ۲۰۱۰ که افتتاح شده تا الان، طولانی‌ترین تله کابین دو طرفه بدون توقف در دنیا محسوب می‌شود. در کل این سواری ۱۲ دقیقه طول می‌کشد که در طی آن بازدیدکنندگان می‌توانند از تپه‌های زیبا و دره چشمگیر منطقه دیدن کنند. ارتفاع این تله کابین بر فراز تپه‌ها تا ۳۲۰ متر هم می‌رسد. تقریبا هر ساعت حدود ۲۴۰ نفر با این تله کابین ماجراجویی می‌کنند. شما نیز می‌توانید با رفتن به منطقه حفاظت شده و پست اسکی نزدیک تاتو و یا صومعه تاتو این تله کابین سواری را تجربه کنید.

 

راهنمای سفر به ایروان برای افرادی که تنها سفر می‌کنند

Wings of Tatev

آدرس: Tatev Gateway, Syunik, Armenia

 

از صومعه تاتو دیدن کنید

قدمت صومعه زیبای تاتو که لبه دره و مشرف به رودخانه وروتان واقع شده به قرن نهم میلادی بر می‌گردد. این مجموعه نقش مهمی در توسعه منطقه داشت زیرا مرکز فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی بود. بعدها و در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی این مجموعه در خود دانشگاه هم جای داده بود که نه فقط دانشجویان بومی بلکه خارجی‌ها نیز در رشته‌های علوم، دین، فلسفه، نشر کتاب و نقاشی مینیاتوری تحصیل می‌کردند. رفتن به این صومعه و بازدید از منطقه اطرافش از فعالیت‌های محبوب توریستی در اینجاست و حتی تورهای گردشی هدایت شده‌ای هم به این صومعه برگزار می‌شود.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

صومعه تاتو

آدرس: H45, Tatev, Armenia

 

از استون‌هنچ ارمنی دیدن کنید

این مکان باستانی که به کاراهونج و زوراتس کارر شناخته می‌شود درست در حومه تاتو قرار دارد. اگر برای بازدید به این منطقه بروید ستون‌های سنگی ایستاده‌ای را پیدا می‌کنید که در زمینی به وسعت ۷ هکتار گسترده شده‌اند. محققان حدس می‌طنند از این زمین برای رصد ستارگان استفاده می‌شده و قدمت آن را ۳۵۰۰ سال بیشتر از استون‌هنچ معروف در دنیا تخمین زده‌اند. این گردش را می‌توانید در غالب کاوشی نیم روزی انجام دهید و در اطراف محوطه استون‌هنچ بگردید، با خودتان خوراکی ببرید و بخورید و روزی پرنشاط را سپری کنید.

استون‌هنچ ارمنی 

آدرس: Sisian, Sisian, Armenia

 

در تور روستای خندزورسک شرکت کنید

روستای باستانی خندزورسک، روستایی غاری است که در دامنه شیب‌دار یک تنگه واقع شده است. این روستا دارای غارهای دست ساز و طبیعی است که در آن‌ها واحد‌های مسکونی قرار داشته و با پله و طناب به هم متصل شده و جامعه‌ای را تشکیل داده‌اند. این روستای قدیمی حتی تا همین اواخر و تا سال ۱۹۵۰ مسکونی بود اما بعد دولت اتحاد جماهیر شوهری سکونت در اینجا را نامناسب و غیرمجاز قلمداد کرد و ساکنین آن را نیز مجبور به ترک منازل نمود. رسیدن به روستا خود چالش است زیرا باید برای رسیدن به غارها از روی پل لرزان معلق در ۱۶۰ متری زمین عبور کنید که با هر قدم زیر پایتان می‌لرزد. برای افرادی که مشکل ترس از ارتفاع دارند این یک چالش اساسی خواهد بود.

 

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ارمنستان

 روستای خندزورسک 

آدرس: Old Khndzoresk, Khndzoresk, Armenia

 

به دامان طبیعت بروید

با یک ساعت و نیم رانندگی از تاتو به آبشار زیبای شاکی خواهید رسید که ذخیره طبیعی ارزشمندی محسوب می‌شود. این آبشار ۴۰ متری که از روی صخره‌ای آتشفشانی پایین می‌ریزد جایی فوق‌العاده زیبا و باصفا برای گذراندن عصری تابستانی شناخته می‌شود. حتی افراد محلی هم آخرهفته‌های آفتابی خودشان را به این آبشار می‌رسانند و اوقات صمیمی و جذابی را در کنار عزیزان خود سپری می‌کنند.

 تاتو

آدرس: Shaki waterfall, Shaki, Armenia

 

از صومعه Vorotnavank بازدید کنید

این صومعه که زمانی همچون مجتمعی همه چیز تمام دارای فروشگاه‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی، یک حوزه علمیه، تفرجگاه، قبرستان و چیزهای دیگر بود در توسعه ارمنستان حقیقتا نقش مهمی داشته. به علاوه از آنجایی که این صومعه محل آغاز پادشاهی‌های زیادی است اهمیت برجسته‌ای دارد. هر زمان که به امرنستان حمله می‌شد این صومعه به عنوان مقر دفاعی پیشروی دشمن را به داخل خاک کشور کند می‌کرد. پس از هر جهت که نگاه کنید این صومعه همیشه نقشی کلید در تاریخ‌سازی کشور داشته است.

 

تجربه ۶ تفریح جمعی در سفر به ایروان

Vorotnavank

برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی تاتو پر از جاذبه‌های دیدنی غیر قابل چشم پوشی است.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران