بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌ کابین جهان در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
بال‌های تاتو، طولانی‌ترین تله‌ کابین جهان در ارمنستان

اگر فکر می‌کنید تنهاجذابیت سفر به ارمنستان، بودن در ایروان است، کاملا در اشتباهید. جذابیت طبیعت این کشور آنقدر زیاد است که گردشگران زیادی از سراسر دنیا سفر خود را با تور ارمنستان به قصد دیدن طبیعت این کشور آغاز می‌کنند. اما بال‌های تاتو (Wings of Tatev) با تمام آن‌چه تا به حال تجربه کرده‌اید متفاوت است. اسمی به این زیبایی برای بلند‌ترین تله‌کابین کابلی و بدون توقف دنیا در نظر گرفته شده است که ۵.۷ کیلومتر در مسیری بسیار زیبا امتداد دارد. اگر می‌خواهید با این تله کابین و مسیر تجربه‌ی آن آشنا شوید، در ادامه این متن همراه ما باشید.

 

کوتاه درباره "بال‌های تاتو"

 یکی از جاذبه‌های مهم توریستی در ارمنستان، صومعه‌ی زیبای تاتو است و این خط تله کابین ابتدا قرار بود مسیر رسیدن به این صومعه را تسهیل کنید اما در نهایت خود به یک جاذبه‌ی مهم گردشگری بدل شد. "بال‌های تاتو" در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، همان سال‌هایی که دولت به شدت در حال گام برداشتن به سمت توسعه گردشگری در ارمنستان بود و این کار قدمی بزرگ برای آن‌ها به حساب می‌آمد. با توجه به این که صومعه‌ی تاتو از نظر مذهبی نیز جایگاهی مهم در کشور داشت، در نهایت این تله کابین از هر حیث مهم به نظر می‌رسید.

همانطور که گفتیم مسیر "بال‌های تاتو" ۵.۷ کیلومتر طول دارد که ۱.۷ کیلومتر از طولانی‌ترین تله‌ کابین قبلی جهان در آمریکا طولانی تر است.

 

دانستنی‌های جالب از فرهنگ ارمنستان

 

مسیری که "بال‌های تاتو طی می‌کند"

مسیر این تله کابین از روستای هالیدورز آغاز می‌شود که در نزدیکی آزادراهی در اطراف ایروان است و به همین خاطر دسترسی به آن از طریق پایتخت آسان خواهد بود. با توجه به این که سرعت این تله کابین ۳۷ کیلومتر در ساعت است و با توجه به کم و زیاد شدن سرعت در نزدیکی دکل‌هایی که کابل را حمل می‌کند، در نهایت شما چیزی حدود ۱۲ دقیقه در مسیر خواهید بود. مسیری بسیار زیبا که نمایی فوق‌العاده از کوهستان را برایتان به نمایش می‌گذارد. دو خط در این تله کابین فعال است که کابین‌های آن هر کدام قابلیت حمل ۳۰ نفر را دارند. شما از آن بالا جدا از طبیعت زیبا، چندین دهکده‌ ای جذاب را نیز مشاهده خواهید کرد و در نهایت به صومعه‌ای می‌رسید که ساخت آن به سده‌ی ۹ میلادی می‌رسد.

 

 

فعالیت‌هایی که در دهکده تاتو انجام دهید

سوار شدن بر این تله کابین تازه آغاز سفر یک روزه و بسیار جذابی است که به دهکده تاتو خواهید داشت. فعالیت‌های زیادی هست که شما می‌توانید در این مکان تجربه کنید. قبل از هر چیز باید سعی کنید که اوایل صبح به مقصد تاتو حرکت کنید تا امکان استفاده از تمام طول روز را داشته باشید و در نهایت برای شب به ایروان باز گردید. خوردن غذای خوشمزه ارمنی در رستوران نیز به هیچ وجه نباید از دستتان برود. رستوران Tatevatun‌ در ایستگاه هالیدزور قرار گرفته و در کنار غذاهای مدیترانه‌ای و اروپایی، چند غذای کلاسیک ارمنی که دستور آن‌ها به بیش از هزار سال قبل بر می‌گردد نیز در منو وجود دارند که حتما باید آن‌ها را امتحان کنید.

 

همه چیز درباره کشور ارمنستان

 

طبیعت گردی و کوهپیمایی یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌توانید با توجه به طبیعت زیبای تاتو در این محل تجربه کنید، مخصوصا این که تورهای خوبی در فصول گرم به این منظور برگزار می‌شود. البته اگر خیلی اهل پیاده روی نیستید، می‌توانید تورهای شاتل را انتخاب کنید که شما را به نقاط دیدنی شهر می‌برد. اگر خیلی خواستید کاری هیجان انگیز کنید، می‌توانید پاراگلایدر سوار شوید و اگر بیشتر اهل جاهای تاریخی هستید، به غیر از خود صومعه، می‌توانید به موزه‌ی Dzit Han و نمایشگاه عکس آن مراجعه نمایید. فروشگاه و مکانی برای اقامت نیز در تاتو در نظر گرفته شده است.

 

 

چطور به تله کابین "بال‌های تاتو" بروید

برای رفتن به تله کابین باید به Syunik برسید که در جنوب ایروان واقع شده است. خوشبختانه با توجه به مراجعه زیاد گردشگران در ماه‌های گرم سال، تاکسی‌ها شما را به این مکان می‌برند. زمان رسیدن به ایستگاه نیز عموما حدودا سه ساعت و نیم طول می‌کشد که با توجه به زمان مذکور، اگر دوست داشتید می‌توانید یک روزه به این محل رفته و شب به ایروان بازگردید.

 

بهترین مراکز خرید ارمنستان برای عاشقان خرید

۰۳ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران