۸ حقیقت درباره تفلیس و مردمانش

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
۸ حقیقت درباره تفلیس و مردمانش

تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان و در عین حال یکی از پرامکانات‌ترین شهرهای آن به شمار می‌آید. چراکه پایتخت این کشور است و تمامی زیرساخت‌های گردشگری در آن ایجاد شده‌اند. شهری که امکان انوع سفرهای ارزان و گران را برای مسافرانش پدید آورده است و برای آنها روزهای خاطره‌انگیزی می‌سازد. اگر می‌خواهید این شهر را بیشتر بشناسید و برای سفر با تور گرجستان برنامه‌ریز کنید همراه ما باشید تا ۸ حقیقت درباره این شهر را خدمتتان بازگو کنیم و نوری به این شهر بتابانیم تا بتوانید بهتر آن را ببینید.


۱- قدمت تفلیس به دوران باستان بازمی‌گردد

مطابق با یافته‌های باستان‌شناسان، قدمت این شهر به دوران باستان بازمی‌گردد. شهری که در قرن اول و دوم میلادی یک شهر کوچک بوده اما به دو دلیل توسعه یافته. یکم به دلیل آنکه شرایط آب و هوایی‌اش باعث به وجود آمدن منابع آب گرم و حاوی سولفور شده است و دوم به خاطر قرار گرفتن در مسیرهای تجاری. این شهر به دلیل چشمه‌های آب گرمی که دارد نام Tbili را به آن داده‌اند که در زبان گرجستانی به معنای گرم است.

 

۱۴ تجربه شگفت‌انگیز در سفر به تفلیس (قسمت اول)

تفلیس

۲- قدیمی‌ترین کلیسای گرجستان در تفلیس واقع شده است

قدیمی‌ترین کلیسای گرجستان متعلق به قرن ششم است که توسط واختانگ گرگ برای مریم مقدس ساخته شده است. این کلیسا Anchiskhati نام دارد و در قرن هفدهم نمادی از حضرت مسیح از کلیسای جامع Anchis به آن منتقل شده است. اگر علاقه‌مند به تاریخ ادیان هستید بازدید از این کلیسا در سفر به تفلیس می‌تواند برای شما بسیار جالب توجه باشد.

 

بهترین محله‌های تفلیس برای پیاده‌روی و عکاسی

تفلیس

۳- بخشی از این شهر در طول تاریخ سکونتگاه مسلمانان بوده است

در قرن هفدهم میلادی جانشین شاه عباس اول با تعدادی از مسلمانان به بخشی از تفلیس امروزی مهاجرت کردند و آنجا را تبدیل به سکونتگاه خود کردند. این بخش آن زمان سید آباد نام گرفت و در تفلیس بک بافت جدید به وجود آورد. بافتی که تلفیقی از مسیحیت و اسلام بود و فرهنگ تازه‌ای شکل می‌داد. این بافت سال‌های بعد از بین رفت و مسیحیت در این شهر بر اسلام غلبه یافت.

تفلیس

۴- تفلیس در گذشته به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم‌بندی می‌شد

خیابان‌های روستاولی، پوشکین و بارتاشویلی در زمان گذشته به قسمت بیرونی شهر معروف بودند. قسمتی که بیرون از دیوارهای شهر توسعه می‌یافتند و در قرون وسطی اشراف شهر برای خود کاخ‌ها و عمارت‌هایی در آن می‌ساختند. این بخش شهر تفلیس که امروزه مهمترین بخش توریستی آن به شمار می‌آید را ثروتمندان شهر ساخته‌اند و جلوه‌ای بی‌نظیر به آن بخشیده‌اند. جلوه‌ای که درحال حاضر توریست‌های زیادی را به خودش جلب می‌کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اولین کاروانسرهای تاریخ تفلیس نیز در همین بخش شهر ساخته شده‌اند و از همان ابتدا این بخش شهر روح گردشگری داشته است.

 

جذاب‌ترین خیابان‌های تفلیس

تفلیس

۵- معماری شهری تفلیس تلفیقی از معماری گرجی و کلاسیک اروپایی است

در ابتدای قرن نوزدهم که این شهر تبدیل به بخشی از امپراتوری روسیه شد، به سرعت در مسیر توسعه قرار گرفت و به عنوان اولین نشانه‌ها، معماری آن تغییر کرد. در آن زمان معماری دوران کلاسیک اروپا که در روسیه نیز بسیار وجود داشت در این شهر رونق گرفت و البته عناصری مانند بالکن‌های چوبی، تزئینات با شیشه‌های رنگی و پلکان‌های گرد که مختص معماری گرجی بودند نیز با معماری کلاسیک اروپایی در این شهر تلفیق شدند.

تفلیس

۶- اولین تمبر پستی امپراتوری روسیه در تفلیس چاپ شده است

در ابتدای قرن هجدهم میلادی یک چاپخانه‌ی عالی توسط واختانگ ششم در تفلیس افتتاح شد و در سال ۱۷۰۹ اولین کتاب در این شهر منتشر گردید. از آن زمان به بعد چاپخانه‌ی تفلیس یکی از چاپخانه‌های مطرح امپراتوری روسیه شد و در سال ۱۸۵۷ تمبر پستی Tbilisi Unica در چاپخانه‌ی این شهر چاپ گردید. تمبری که اولین تمبر پستی در سراسر امپراتوری روسیه بود.

 

رستوران‌های مقرون به صرفه در تفلیس

تفلیس

۷- کاراچوگلی‌ها مردمان آزاده گرجستان بودند

کاراچوگلی‌ها مردمانی فرودست بودند که برای دفاع از حقوق مظلومان، یتیمان و درماندگان گرجستانی مبازره می‌کردند. این افراد لباس خاصی داشتند که تشکیل می‌شد از روپوشی بلند به رنگ سیاه و کمربند نقره‌ای که روی آن می‌پوشیدند. همچنین یک پیراهن ابریشمی سرخ نیز به تن می‌کردند. این مردمان نماد افراد آزاده در قرن نوزدهم این شهر به شمار می‌آمدند

تفلیس

۸- تفلیس در دوران اتحاد جماهیر شوروی ۴ سال مستقل بود

بعد از انقلاب ۱۹۱۷ در روسیه، گرجستان در ۱۹۱۸ اعلام استقلال کرد و تفلیس پایتخت این کشور مستقل بود اما در حدود ۴ سال بعد از این تاریخ، در ۱۹۲۱ ارتش سرخ بولشویک‌ها به تفلیس حمله کردند و این شهر برای ۶۹ سال مجددا استقلالش را از اتحادیه جماهیر شوروی از دست داد.

 

مرانی مال تفلیس، مرکز خرید لوکس برای برترین برندهای اروپا

Tbilisi

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران