جاذبه‌های کمتر شناخته شده در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
جاذبه‌های کمتر شناخته شده در تفلیس

از زمان انقلاب گل سرخ در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی دولت شوروی، پایتخت گرجستان تغییرات زیادی کرده و صحنه توریستی خود را به سطح کاملا جدیدی تغییر و ارتقا داده است. معماری قدیمی و بناهای تاریخی، اکنون با بناهای دیدنی معاصر چشم نواز ترکیب شده‌اند. با این حال در میان انبوهی از دیدنی‌های مشهور و پرطرفدار، تعدادی از مکان‌های ناشناخته تفلیس نیز وجود دارند که می‌توانند به نوبه خود، به جذابیت سفر با تور تفلیس بیفزایند و ساعاتی خاطره انگیز را برای مسافران رقم بزنند.

 

کرونیکلز گرجستان در تفلیس (The Chronicles of Georgia)

بیایید سفرمان را به مکان‌های ناشناخته تفلیس، از کرونیکلز شروع کنیم. اینجا یک بنای تاریخی مشرف به شهر بوده و دارای ستون‌های بلند ۳۰ متری است که پادشاهان، قهرمانان و ملکه‌های کشور را به تصویر می‌کشند. قسمت پایین ستون‌ها نیز، صحنه‌های کتاب مقدس و زندگی مسیح به چشم می‌خورند. برخی از مردمان محلی، این بنا را با عنوان "استون هنج گرجستان" می‌شناسند. این اثر، شاهکاری از مجسمه ساز معروف زوراب تسرتلی است و در سال ۱۹۸۵ ساخته شده، اما برخی از قسمت‌های آن هنوز کامل نشده است.

از اینجا می‌توانید به چشم اندازی جذاب از منظره‌ تماشایی دریای تفلیس دسترسی داشته و ساختمان‌های مسکونی دوران شوروی را در پایتخت شاهد باشید. جالب است بدانید در حال حاضر،اینجا به مکانی محبوب برای عکاسی عروسی در سفر به تور گرجستان بدل شده است.

 

آشنایی با باغ وحش تفلیس

عکس: travelness.com

 

گاردنیا در تفلیس (Gardenia)

گاردنیا، یک فروشگاه گیاهان تزئینی است که در نزدیکی دریای تفلیس واقع شده است. گاردنیا که به سبک وینتیج تزئین شده است، شبیه یک شهر کوچک اروپایی با خانه‌های کوچک افسانه‌ای خودنمایی می‌کند. این باغ نزدیک به یک هکتار زمین را اشغال کرده و شامل یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌های گیاهان در گرجستان، از جمله ساکولنت‌های گاردنیا و دیگر گونه‌های کمیاب است.

این باغ که از جمله مکان‌های ناشناخته تفلیس بوده، از ۱ مارس تا ۳۱ دسامبر پذیرای بازدیدکنندگان است. اما پیشنهاد می‌کنیم طوری برنامه ریزی کنید که بین اواخر بهار و اواخر پاییز، زمانی که گیاهان در حال شکوفه دادن هستند از اینجا بازدید نمایید. در این مکان می‌توانید شاهد گلخانه، مهد کودک، کارگاه، کافه، مهمانخانه و تراسی باشید که از آنها برای برگزاری رویدادهای خاص استفاده می‌شود.

محیط آنقدر ایده آل است که اتاق‌ها، اغلب برای عکاسی و فیلمبرداری اجاره داده می‌شوند. در نهایت برای آشنایی با سایر فضاهای سبز، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین فضاهای سبز تفریحی در تفلیس را نیز مطالعه کنید.

عکس: sakartvelo.pro

 

خانه نویسندگان گرجستان در تفلیس (The Writer’s House of Georgia)

خانه نویسندگان گرجستان در سال ۱۹۰۵ توسط دیوید ساراجیشویلی، بنیانگذار براندی گرجستان، بشردوست و دکترای فلسفه و شیمی ساخته شد. این ساختمان، نمونه‌ای عالی از معماری آرت نوو به شمار می‌آید و ترکیبی هر دو سبک محلی و اروپایی را ارائه می‌دهد.

این خانه که جزو مکان‌های ناشناخته تفلیس به شمار می‌آید، محل ذوب فرهنگی شهر است و از دیرباز، اغلب میزبان شب‌های هنری و ادبی مختلف بوده است. امروزه خانه نویسندگان، برای بازدید عموم کاربری یافته و مشتمل بر خانه-موزه دیوید ساراجیشویلی، موزه نویسندگان، صندوق ملی توسعه ادبیات گرجستان و کافه Litera است.

 

معرفی گالری ملی تفلیس، گرجستان

عکس: itinari.com

 

خانه‌های قرن بیستمی در تفلیس (20th Century Houses)

خانه‌های مسکونی بسیار قدیمی تفلیس، سرسراهای نقاشی شده شگفت‌انگیزی را در شهر به نمایش می‌گذارند. یکی از موارد قابل توجه در میان انبوه این خانه‌ها در خیابان 18G. Tabidze ، نزدیک میدان آزادی تفلیس واقع شده است. این خانه که در سال ۱۹۱۱ بازسازی شد، ترکیبی از نقوش کلاسیک و باروک با مناظر رمانتیک را ارائه می‌دهد. در ورودی، توسط ساکنان قفل شده است. اما می‌توانید از طریق تورهای کوچک، برای بازدید از این مکان جذاب اقدام کنید.

عکس: georgianholidays.com

 

بازار پل خشک در تفلیس (Dry Bridge Market)

این بازار التقاطی هر کالایی، از یادگاری‌های شوروی گرفته تا وسایل خانه و آثار هنری را به معرض فروش می‌گذارد. در واقع اینجا مکانی پر جنب و جوش، برای شکار یک سوغاتی منحصر به فرد از سفر با تور تفلیس است.

پل خشک بعنوان یکی از مکان‌های ناشناخته تفلیس، نام خود را از موقعیت مکانی‌اش گرفته است. این پل، در آبراهی بین کرانه‌های شرقی و غربی رودخانه کورا شکل گرفت. اما آبراه به مرور زمان خشک شد و این محدوده، در حال حاضر به یکی از جالب‌ترین بازارهای تفلیس بدل شده است.

عکس:  wander-lush.org

 

ساختمان بانک گرجستان در تفلیس (Bank of Georgia Building)

دفتر مرکزی بانک گرجستان، یک ساختمان ۱۸ طبقه در حومه شهر تفلیس، پایتخت گرجستان است. این مکان، در سال ۱۹۷۵ بعنوان وزارت ساخت و ساز بزرگراه SSR گرجستان افتتاح شد. پس از استقلال گرجستان، این ساختمان به طور موقت بلااستفاده ماند. تا اینکه در سال ۲۰۰۷، توسط بانک گرجستان خریداری شد و بازسازی‌هایی در آن صورت گرفت. این بنا، به دلیل طراحی غیرمعمولش که شبیه آجرهای انباشته روی هم است شهرت دارد و یکی از غیرعادی‌ترین قطعات به جا مانده از معماری شوروی به شمار می‌آید.

 

آشنایی با دلفیناریوم باتومی

عکس: georgianholidays.com

 

هتل ایوریا در تفلیس (The Iveria Hotel)

این هتل که در شمار مکان‌های ناشناخته تفلیس محسوب می شود، در مرکز شهر واقع شده و از هر نقطه شهر قابل مشاهده است. این بنای عظیم در دهه ۱۹۶۰، بعنوان هتل اصلی پایتخت جمهوری شوروی وقت گرجستان ساخته شد. زمانی که گرجستان مستقل گشت و روابطش با روسیه تیره شد، گردشگری تفلیس نیز به طور ناگهانی متوقف شد. اما طولی نکشید که هتل ایوریا، در جریان درگیری‌هایی نظیر جنگ آبخازیا، کاربری جدید و نسبتا غافلگیرکننده‌ای یافت: کمپ پناهندگان!

بدین ترتیب حدود ۸۰۰ نفر از آوارگان داخلی در گرجستان، مسکن جدیدی در ایوریا پیدا کردند. سرانجام این پناهندگان، در سال ۲۰۰۴ به حومه تفلیس منتقل شدند و هتل به طور کامل بازسازی شد.

عکس: flickr.com

 

سالن تاتر گابریادزه در تفلیس (Gabriadze Theater)

سالن گابریادزه در خیابان شاوتلی، در منطقه قدیمی تفلیس واقع شده است. اینجا اولین تئاتر عروسکی گرجستان در تفلیس است. این بنا با معماری منحصر به فرد و جالبی، در سال ۱۹۸۱ توسط رزو گابریادزه ساخته شد. در برج ساعت، ساعتی یک بار، فرشته‌ای طلایی از درگاه نقاشی شده بیرون می‌آید و با چکش کوچک زنگ را به صدا در می‌آورد.

دو بار در روز نیز، در ساعت ۱۲ و ۱۹، می‌توانید نمایش عروسکی فوق العاده "دایره زندگی" را در اینجا شاهد باشید. در ضمن در پایین برج، دو پانل سرامیکی با چند صد کاشی قرار دارند. این کاشی‌ها را، رزو گابریادزه با دستان خود ساخته و نقاشی کرده است.

عکس: musement.com

 

موزه چاپخانه زیرزمینی استالین در تفلیس (Stalin’s Underground Printing House Museum)

چاپخانه زیرزمینی استالین، یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های چاپ در قفقاز و از جمله مکان‌های ناشناخته تفلیس است. این چاپخانه بلشویکی غیرقانونی، در سال ۱۹۰۳ توسط استالین افتتاح شد. از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۶ از تونل‌های زیرزمینی این بنا که نزدیک به ۱۵ متر زیر سطح زمین قرار دارند، اعلامیه‌های روسی ضد تزار چاپ و در سراسر گرجستان، روسیه و اروپا توزیع شدند.

در حال حاضر اینجا بعنوان موزه‌ای کوچک در گوشه‌ای مبهم از منطقه آولاباری تفلیس قدیم، پذیرای بازدیدکنندگان است و برشی چشم نواز از تاریخ پیش از کمونیسم را به تصویر می‌کشد.

 

بهترین فضاهای کاری مشترک در تفلیس

عکس: wander-lush.org

 

موزه اتوموبیل تفلیس (Tbilisi AutoMuseum)

اتوموزه تفلیس، در گوشه‌ای از شهر قرار دارد که توسط مسافران تور تفلیس ناشناخته مانده است. اگرچه ممکن است پیدا کردن این مکان کمی سخت باشد، اما ارزش دیدن را دارد. این موزه منحصر به فرد، یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین مجموعه اتومبیل‌های شوروی در جهان و تنها موزه اتومبیل در قفقاز جنوبی به شمار می‌آید. گفتنی است این موزه، همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر باز است.

عکس: behance.net

 

مجسمه گروه بریکاوبا در تفلیس (Berikaoba Sculpture Group)

این اثر تاریخی که در سال ۱۹۸۱ ساخته شد، شامل مجموعه‌ای از مجسمه‌های خندان است که اجرای بالماسکه بریکاوبا را به نمایش می‌گذارند. در این مجموعه از مکان‌های ناشناخته تفلیس، ۶ مجسمه با فیگورهای رقصنده را خواهید دید که بینشان فاصله‌ای وجود دارد تا هر کسی بخواهد بتواند وارد این رقص شده و بخشی از آن باشد.

 

موسیقی زنده گرجی در تفلیس

عکس: twitter.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۸ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران