بازدید از مهمترین عبادتگاه‌های دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
بازدید از مهمترین عبادتگاه‌های دهلی

دهلی پایتخت هند است و یکی از اصلی‌ترین شهرهای گردشگری این کشور. شهری که می‌شود در کمال امنیت و امکانات به آن سفر کرد و روزهای خوشی را در آن پشت سر گذاشت. شهری که سال‌ها مستعمره‌ی انگلستان بوده است و تعداد زیادی از مردمانش به زبان انگلیسی مسلط هستند. شهری جادویی با بناهای رویایی. همانطور که می‌دانید کشور هند کشور هزار ادیان است و هردسته از مردمان این کشور به یک دین و آیین مومن. در سفرتان با تور هند به شهر دهلی به عنوان یکی از مهمترین شهرهای این کشور اگر به دنبال بازدید از عبادتگاه‌ها هستید همراه ما باشید تا شما را در بازدید از اماکن مذهبی و عبادتگاه‌های موجود در این شهر راهنمایی کنیم.

۱- بازدید از عبادتگاه‌های اسلامی

این شهر در خود چندین عبادتگاه‌ اسلامی دارد و احتمالا ما به شرایط بازدید از عبادتگاه‌های اسلامی این شهر بیشتر از دیگر ادیان آگاه هستیم. شرایطی که گاه برای خانم‌ها سخت‌تر از آقایان است. یکی از مکان‌های مذهبی و اسلامی این شهر درگاه نظام‌الدین است. درگاه نظام‌الدین مربوط به مقبره‌ی یکی از عارفان قرن سیزدهم میلادی است. جاییکه بیشتر مسلمان‌ها و مشایخ به زیارت آن می‌آیند. جاییکه آرامش ویژه‌ای دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تنها مردان حق ورود به بخش اصلی این درگاه را دارند. اما جدای از نظام‌الدین، امیرخسرو شاعر معروف صوفی نیز در این مقبره دفن است و همینطور جهان آرا بیگم شاهزاده‌ی مغول. در بازدیدتان از دهلی به شما توصیه می‌کنیم از این درگاه نیز دیدن کنید.

 

یک روز در دهلی، پایتخت زیبایی‌های هند

۲- بازدید از مقبره‌های هندی و آیین قربانی

بازدید از برخی اماکن مذهبی شهر دهلی با قصه‌ها و رویدادهای جذاب همراه است. در برخی بازدیدها در این شهر شما می‌توانید با فستیوال‌ها و کارناوال‌ها همراه شوید و یک مردم‌شناسی اساسی از برخی افراد کشور هند به دست آورید. برخی از معابد موجود در شهر دهلی در روزهای مختلف سال میزبان رویدادهای مذهبی هستند که شما نیز به عنوان گردشگر می‌توانید ناظر این رویدادها باشید. یکی از آیین‌های جالب که در این شهر می‌توانید نظاره‌گر آن باشید آیین قربانی و نذر است. در این آیین یک دختر به معبد اهدا می‌شود تا به عنوان ندیمه در آن مشغول به کار شود. این آیین مربوط به زمانی است که یک قبیله گناهی مرتکب می‌شود و برای اینکه از خشم خداوند دور باشد یکی از دخترهایش را در درگاه خداوند که همان معبد باشد قربانی می‌کند.

اگرچه این عمل در گذشته در قبیله‌های دیگر در سراسر جهان رواج داشته است اما امروزه در کمتر نقطه‌ای می‌توان چنین آیین و رسمی را یافت. چرا که مشخصا مخالف قوانین مربوط به حقوق بشر است. در دهلی نیز این آیین به طور نمادین برگزار می‌شود و این آیین حداقل در پایتخت هند رواج ندارد.

 

۳- بازدید از مکان‌های تاریخی که دیگر مذهبی نیستند

دهلی پر از مکان‌های مذهبی و عبادتگاه‌های مختلف است اما در این شهر برخی عبادتگاه‌ها دیگر کاربری سابق را ندارند و بیشتر به عنوان یک جاذبه‌ی دیدنی و تاریخی شناخته می‌شوند. نمونه‌ی چنین مکانی قطب منار دهلی است. مناری بلند که مربوط به قرن دوازدهم است. مناری جذاب که از جنس مرمر و سنگ سرخ است و همینطور ۵/۷۲ متر ارتفاع دارد. مناری که با تقلید از منار جام افغانستان ساخته شده است و در گذشته متعلق به یک مسجد بوده است اما امروزه مسجد از میان برداشته شده است و این منار یک بنای تاریخی و معماری جالب توجه در دهلی به شمار می‌آید. این منار اولین بنا در هند بوده است که سبک معماری هند و اسلامی را توأمان با هم داشته است. مناری که امروزه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و بازدیدکنندگان زیادی دارد.

 

بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید از دهلی بخرید

۴- آداب بازدید از اماکن مذهبی دهلی

بازدید از برخی اماکن مذهبی دهلی آداب ویژه‌ی خودشان را دارند که باید آنها را رعایت کنید. آدابی از جمله آنکه با کفش نمی‌توانید به داخل آنها بروید، شانه‌های خود را باید پوشیده نگه دارید، در روزهای خاصی نمی‌توانید به آنها تشریف ببرید، احترام متولیان آنها را رعایت کنید و ... . البته این شرایط برای همه‌ی اماکن نیست ولی به طور کلی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به هرکدام از اماکن مذهبی این شهر خواستید برای بازدید تشریف ببرید، آداب‌شان را بررسی کنید و وقتی تشریف ببرید اگر عکسبرداری ممنوع بود حتما این مورد را رعایت کنید. معاشرت کردن با متولیان این اماکن یکی از بخش‌های شیرین بازدید از این اماکن است که اگر آداب را رعایت نکنید این خاطره‌ی خوش برای شما شکل نمی‌گیرد.

 

جذاب‌ترین محله‌های دهلی را بشناسید

۲۳ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران