معبد مای سان در کوانگ ویتنام

جاذبه‌های گردشگری ویتنام
معبد مای سان در کوانگ ویتنام

معبدها به دلیل معماری بی‌نظیر و حس و حال عجیبی که دارند همیشه در سفر به کشورهای خارجی مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرند. تور ویتنام از جمله سفرهای است که می‌توان در آن از معبدهای بسیاری دیدن کرد. یکی از این معبدها معبد هندوی معبد مای سان در کوانگ نام می‌باشد. در این مقاله به بررسی این معبد زیبا در شهر کوانگ نام ویتنام پرداخته‌ایم. اگر به این بناهای مذهبی علاقه دارید در این مقاله ما را همراهی کنید.

 

معبد مای سان (Mỹ Sơn Temple)

معبد مای سان جمعی از معابد متروکه هندو در استان کوانگ نام واقع در ویتنام مرکزی است. این معابد که پیشینه تاریخی بسیار قدیمی دارند توسط پادشاهان چمپا با هدف پرستش خدای شیوا ساخته شده‌اند. این معبد توسط افراد محلی با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شوند. از جمله مشهورترین این نام‌ها بهادرشوارا است. این مجموعه شامل بیش از ۷۰ معبد و همچنین سنگ نگاره‌های کتیبه‌های مهم تاریخی بسیاری به زبان سانسکریت می‌باشد.

 

معرفی هتل‌های لاکچری در ویتنام

معبد مای سان

معبد مای سان یکی از مهمترین معابد هندو در جنوب شرقی آسیا به حساب می‌آید. همچنین از جمله یکی از مهمترین میراث ویتنام محسوب می‌شود. چرا که نام آن در یونسکو به عنوان نمونه‌ای از تکامل و تغییر فرهنگ و نمونه‌ای از تمدن آسیایی که اکنون منقرض شده است شناخته می‌شود. از این رو سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این مکان به آنجا می‌روند.

 

تاریخچه معبد مای سان

طبق شواهد به دست آمده و گفته تاریخ شناسان قدمت معبد مای سان به قرن چهارم و چهاردهم میلادی بر می‌گردد. به این صورت که مجموعه معابد موجود در آن در بین این قرن‌ها و به مرور زمان ساخته شده‌اند. در تمامی این سال‌ها این مجموعه محلی برای برگزاری مراسم مذهبی برای پادشاهان سلسله‌های چامپا و همچنین محل دفن پادشاهان چم و قهرمانان ملی بود. البته متاسفانه این روزها معبد مای سان به یک مکان متروکه تبدیل شده است. چرا که اکثریت بخش‌های آن توسط بمباران ایالات متحده در طی دوران جنگ ویتنام نابود شد.

معبد مای سان

بخش‌های مختلف معبد مای سان

با توجه به این که معبد مای سان این روزها به یک متروکه تاریخی تبدیل شده است اما هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده است. از جمله ساختمان‌های باقی مانده در مای سان عبارتند از:

  • یک پناهگاه آجری که به شکل یک برج برای نگهداری از خدایان استفاده می‌شود.
  • راهرو ورودی به نام مانداپا که با یک پناهگاه همراه است.
  • kosagrha یا "آتش خانه" ساختمانی است که به طور معمول دارای سقف زین شکل است و برای نگهداری از اشیاء با ارزش متعلق به خدایان استفاده می‌شود.
  • بخشی به نام گوپورا که یک برج دروازه‌ای می‌باشد که به یک مجتمع معبد دیواری منتهی می‌شود.

 

راهنمای خرید در هوی آن ویتنام

معبد مای سان

سبک معماری معبد مای سان

باستان شناسان و محققان مجموعه معبد مای سان را در هفت سبک هنری طبقه بندی کرده‌اند. البته با توجه به این که اکثر این بخش‌ها تخریب شده‌اند سبک‌های معماری آن به وضوح قابل مشاهده نیستند و فقط آثار مختصری از آن‌ها دیده می‌شوند. علاوه بر آن اکثر قسمت‌های باقی مانده برای جلوگیری از تخریب بیشتر به موزه‌های مختلفی در سراسر ویتنام برده شده‌اند. از جمله این آثار را که شامل مجسمه‌ها و ستون‌های کوچکی می‌باشند را می‌توان در موزه مجسمه‌سازی چم در دا ننگ مشاهده کرد. علت سبک‌ها معماری گسترده به کار رفته در این مجموعه بی‌نظیر را می‌توان به سال‌های ساخت آن اختصاص داد. از آن‌جایی که این معبد از ده‌ها ساختمان و معبد گوناگون و در طول قرن‌های ۴ام تا ۱۴ام ایجاد شده است هر یک از آن‌ها به سبک و شیوه مختلفی ساخته شده‌اند.

طریقه دستیابی به معبد مای سان

مجموعه معبد مای سان در نزدیکی روستایDuy Phu ، در منطقه اداری Duy Xuyên و در استان کوانگ نام در ویتنام مرکزی قرار گرفته است. این معبد در فاصله ۶۹ کیلومتری جنوب غربی دا نانگ و تقریبا ۱۰ کیلومتری مرکز تاریخی چامپای واقع شده است. معابد این مجموعه باشکوه در دره‌ای با عرض تقریبی دو کیلومتر که توسط  دو رشته کوه احاطه شده‌اند قرار گرفته‌اند. در صورت تمایل به بازدید از این منطقه بهترین راه کرایه اتومبیل و یا تاکسی می‌باشد.

 

پیاده‌روی در بهترین خیابان‌‌های ویتنام

معبد مای سان

اگر در شهر دا نانگ اقامت دارید با رانندگی در حدود ۱ ساعت و نیم می‌توانید به این مکان تاریخی برسید. به دلیل اینکه اکثر بخش‌های معبد مای سان تخریب شده‌اند این روزها به مکانی متروکه تبدیل شده است. از این رو در تورهای ۱ روزه برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری ویتنام در لیست برنامه‌ها قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل علاقه‌مندان باید به صورت مستقل به دیدن آن بروند.

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران