برترین گالری‌های هنر معاصر شهر دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
برترین گالری‌های هنر معاصر شهر دبی

امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز فرهنگی و هنری خاورمیانه است. در سال‌های گذشته، گالری‌های پر رونق هنری این شهر، به ویترینی تاثیرگذار برای نمایش آثار هنرمندان سراسر منطقه تبدیل شد‌ه‌اند. علاوه بر گالری‌ها، نمایشگاه‌های سالانه و دو سالانه زیادی در این شهر برپا می‌شود که بازدید از دبی را برای هرکسی که عاشق هنر و به ویژه هنر معاصر است، ضروری کرده است.

صحنه هنر معاصر در دبی یکی از هیجان‌انگیزترین عرصه‌‌های هنری جهان است؛ مجموعه‌ای از گالری‌های جدید با تمرکز بر آثار هنری نوآورانه و استعدادهای منطقه‌ای، هنرمندان معتبر بین‌المللی زیادی را به این شهر جذب کرده‌اند. علاوه بر این برگزاری نمایشگاه موفق هنر دبی (Art Dubai) که یکی از برترین نمایشگاه‌های بین‌المللی هنر در خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای جنوبی است، به صحنه‌ای برای شکوفایی هنر منطقه تبدیل شده است. در ادامه با چند نمونه از هیجان‌انگیزترین گالری‌های هنری معاصر دبی آشنا خواهیم شد که پایگاهی برای هنرمندان خاورمیانه و جهان هستند.

 

گالری Tashkeel

این گالری در سال ۲۰۰۸ میلادی راه‌اندازی شد و خیلی زود به یکی از شایسته‌ترین صحنه‌های هنری دبی تبدیل شد. این گالری آثار هنرمندان و طراحان محلی و بین‌المللی در امارات متحده عربی و فراتر از آن را به نمایش می‌گذارد. این گالری، همچنین بر تقویت روابط با سازمان‌های هنری و فرهنگی بین‌المللی دیگر و توسعه گفتگوی بین فرهنگی و ارتقای تبادل خلاقانه تمرکز دارد. هدف گالری Tashkeel ایجاد یک منبع مستقل برای هنرمندان و طراحانی است که در امارات زندگی می‌‌کنند تا بتوانند از تازه‌های هنر معاصر جهان آشنا شوند.

 

  برترین برنامه‌های تفریحی دبی در نوروز 99 

 Tashkeel

 

گالری Lawrie Shabibi

این گالری یکی دیگر از مناظر هنرمعاصر دبی است که توسط بنیانگذاران ویلیام لورری (William Lawrie) و اسماء الشبیبی (Asmaa Al-Shabibi) در سال ۲۰۱۱ در منطقه ال کووز (Al-Quoz district) دبی به طور رسمی افتتاح شد. این گالری توجه ویژه‌ای به هنرمندان مرتبط و معاصر از خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوبی دارد. نکته جالب درباره این گالری این است که این مرکز بر حمایت از هنرمندان نوظهور متمرکز است و نمایشگاه‌های زیادی از هنرمندان تازه کار و کمتر شناخته شده برگزار می‌کند.

 

 Lawrie Shabibi

 

گالری Hunar Gallery

این گالری، از زمان افتتاح در سال ۱۹۹۸ میلادی تا به امروز، تمام توان و امکانات خود را به حفظ و ترویج هنر معاصر خاورمیانه اختصاص داده است. این گالری که نام خود را از کلمه فارسی «هنر» گرفته است، در دهه گذشته میزبان نمایشگاه‌های بسیار خلاقانه بوده و اعتبار خود را به عنوان یکی از مراکز هنری امارات و خاورمیانه اثبات کرده است. این گالری نماینده میزبان هنرمندان جوان و نوظهور از منطقه است و در ارتقای هنر آن‌ها به دنیای هنر بین‌المللی نقش زیادی داشته است.

 

  رستوران‌های ارزان دبی با غذاهایی خوشمزه 

 Hunar Gallery

 

گالری Etemad Gallery

گالری اعتماد با داشتن شعبه‌هایی در دبی و تهران، متعهد به تقویت گفتگوی فرهنگی و تبادل هنر در خاورمیانه و در جامعه هنری بین‌المللی است. این گالری با هدف نمایش آثار هنری خاورمیانه به عنوان یک گالری شناخته شده جهانی در تولید فرهنگی و نمایش آثار هنرمندان محلی و معرفی بهترین هنرمندان معاصر به آمریکا و اروپا نقش زیادی داشته است. این گالری از فضای بیکران خود، برای نمایش این آثار استفاده کرده است و تا به امروز میزبان نمایشگاه‌های بزرگ و رویدادهای فرهنگی فراوانی بوده است.

 

 Etemad Gallery

 

گالری Carbon 12

این گالری، در مرکز هنری معاصر ال اووز (Al Ouoz) قرار دارد و یکی از پر رونق‌ترین صحنه‌های هنری دبی است. برنامه مهیج نمایشگاه‌های این گالری به شناخته شدن  کار برخی از هنرمندان تازه کار و نوظهور کمک زیادی کرده است. گالری کربن ۱۲ توجه بسیاری از گالری‌ها و هنرمندان بزرگ بین‌المللی را به خود جلب کرده است. این گالری همچنین برنامه چاپ و نشر خاص خود را دارد و فروشگاه‌های مختلف نمایشگاه و پروفایل‌های هنرمندان از جمله کتاب‌هایی در مورد کاترین برنارد (Katherine Bernhardt)، اولاف برونینگ (Olaf Breuning)، برنارد بوهمان (Bernhard Buhmann)، آندره باتزر (André Butzer) و رووی چافز (Rui Chafes) منتشر کرده است.

 

  تفریحات رایگان در دبی برای سفری لذت‌بخش‌ 

 Carbon 12

 

گالری Ayyam

نخستین شعبه گالری ایام در سال ۲۰۰۶ میلادی در دمشق تاسیس شد و از آن زمان با گالری‌های دیگری در بیروت، دبی، لندن و جده گسترش یافته است. بنیانگذاران این گالری خالد (Khaled) و هشام سماوی (Hisham Samawi) در ابتدا به دنبال فراهم کردن صحنه‌ای هنری برای هنر معاصر سوریه بودند، اما با اضافه شدن مکان‌های جدید حوزه فعالیت‌های این گالری هم از مرزهای هنر خاورمیانه فراتر رفت.

با این حال، هنرمندان سوری همچنان این گالری را به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی خود می‌نشانند. گالری ایام با وجود جنگ داخلی سوریه، هم‌چنان به فعالیت خود در دمشق ادامه می‌دهد و پناهگاه امنی برای هنرمندان محلی است. شعبه دبی این گالری هم، مکانی برای ترویج هنر خاورمیانه است که نمایشگاه‌های فراوانی را برگزار کرده است.

 

 گالری Ayyam

 

گالری Grey Noise

این گالری، یک گالری هنری معاصر است که می‌توان عنوان نماینده هنرمندان جنوب آسیا و اروپا را به آن تقدیم کرد. این گالری از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۸ میلادی تا به امروز به عنوان یک نهاد بین‌المللی هنری توسعه یافته است. پیش از دبی، نخستین شعبه این گالری در لاهور پاکستان راه‌اندازی شده بود. این گالری اکنون به عنوان سکویی برای هنرمندان است تابتوانند پروژه‌های هنری بلندپروازانه خود را به جهان ارایه بدهند. این گالری، به ترویج شیوه‌های آوانگارد در هنر و فرهنگ و آشکار سازی عمق هنر خاورمیانه می‌پردازد.

 

   ۱۰ نکته کاربردی برای خرید سوغاتی‌ از مراکزخرید دبی 

Grey Noise

۲۷ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران