راهنمای سفری فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
راهنمای سفری فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به باکو

آذربایجان کشور متفاوتی برای سفر است که فرهنگی غنی را به دوش می‌کشد. فرهنگی که از محققان و عالمان قرون وسطا تا اشعاری که تار و پود استبداد شوروی را به چالش کشید، شامل می‌شود. هستند کسانی که به واسطه‌ی همین فرهنگ عازم این کشور شده و مهم‌ترین مقصد برایشان، پایتخت آذربایجان، باکو است. اگر امسال قصد رفتن با تور باکو دارید، ما یک راهنمای عالی برای در نظر داریم تا شاید بتواند در این راه به شما کمک کند.

 

موزه هنر مدرن باکو

این موزه در فاصله ۳ کیلومتری از ایچری شهر واقع شده و یکی از پیشروترین موزه‌های هنر مدرن در منطقه به حساب می‌آید. در موزه‌ هنر مدرن باکو بیش از ۸۰۰ اثر شاهکار قرار گرفته که بسیاری از آن‌ها توسط هنرمندانی کار شده‌اند که سال‌ها زیر دست حکومت شوروی زندگی کرده بودند. آثاری نزدیک به کارهای دالی یا پیکاسو و همچنین شاهکارهایی از دهه ۶۰ و ۷۰ نیز در این مکان به نمایش گذاشته شده که از نظر هنری ارزش بسیار بالایی دارند.

 

 برجسته‌ترین موزه‌های باکو برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ این شهر زیبا

 موزه هنر مدرن باکو

 

آدرس: 5 Yusuph Safarov, Xətai Bakı, 1025

 

گالری یای (YAY Gallery)

گالری یای از ۶ سالن نمایشگاه مختلف تشکیل شده و در آن تنها آثار هنرمندان داخلی به نمایش در می‌آید. این مکان در سال ۲۰۱۲ بازگشایی شد و خیلی سریع از طرف هنردوستان و حتی دلالان هنری به مکانی مهم برای دیدن آثار ارزشمند بدل گشت. بخش زیادی از آثاری که در این گالری به نمایش در می‌آید، تابلوهای نقاشی هستند و همگی فوق‌العاده زیبا و هنرمندانه به تصویر کشیده شده‌اند.

 

 بازدید فرهنگی از ۶ گالری هنری باکو 

 YAY Gallery

 

آدرس: 5 Kichik Qala, Səbail Bakı, 1005

 

تماشای نمایش

یکی از هنرهایی که در زمان شوروی امکان پیشروی در آن بود، هنر باله و اوپرا بود. هنوز هم کارهای درخشانی در این زمینه در باکو اجرا می‌شود که یکی از معروف‌ترین‌های آن اجرای داستان "اصلی و کارم" است که از یکی از قصه‌های معروف آذربایجان اقتباس شده. البته تماشای این نمایش در سالن Puppet Theatre در میدان نفتچیلار می‌تواند یک شب عالی را برایتان رقم بزند. البته این مکان نمایش‌های متفاوت و درخشانی را در طول سال به نمایش در می‌آورد که باید برنامه‌ی آن‌ها را برای زمان سفر خود مرور کنید.

 

 باکو

 

موزه فرش باکو

آذربایجان حدود ۳ هزار سال است که به تولید فرش مشغول است. طرح و نقش و موتیف‌های فرش‌هایی که در هر کدام از بخش‌های کشور تولید می‌شود نیز با هم متفاوت بوده و این خود باعث تنوع و جذابیتی مضاعف می‌شود. این پیشینه و این هنری که هنوز هم زنده است و مردم مشغول انجامش هستند، در آذربایجان بسیار مورد توجه بوده و به همین خاطر موزه‌ای در باکو درست شده که مختص به فرش است و حتی کلیت سازه نیز به همین شکل ساخته گشته. جدا از نمایش فرش‌های قدیمی و جدید در طرح‌ها و شکل‌های مختلف، نکات آموزشی جالبی نیز به شما در مورد فرش یاد داده می‌شود که بودن در این مکان را بیشتر از پیش، مهم جلوه خواهد کرد.

 

موزه‌ی فرش باکو تجلی فرهنگ و هنر آذربایجان

 موزه فرش باکو

 

آدرس:‌ 28 Mikayıl Hüseynov Prospekti, Səbail Bakı, 1000

 

رفتن به بازار تازا

فرهنگ را باید در روزمرگی مردم یک شهر نیز دنبال کرد و برای این که بتوانی از نزدیک به دیدن مردم باکو بروید، بهترین راه رفتن به مهم‌ترین بازار شهر برای محلی‌ها، بازار تازا است. این مکان بزرگ‌ترین بازار باکو نیز به حساب می‌آید که نزدیک به ایستگاه مترو "۲۸ مِی" است و به راحتی می‌توانید به آن سر بزنید. همه چیز در این بازار پیدا می‌شود، از انواع ادویه جات گرفته تا خاوریا معروف دریای خزر. جایی که می‌توانید مردم محلی را از نزدیک ببینید و البته چند سوغات معروف باکو با خود به خانه ببرید.

 

معرفی هیجان انگیزترین بازارهای خیابانی باکو

 بازار تازا

 

مرکز حیدر علیف

ساختمان زیبا و استثنایی مرکز حیدر علی اف توسط زاها حدید، معمار برجسته‌ی عراقی-بریتانیایی طراحی شده و در سال ۲۰۱۲ کار ساختش به اتمام رسید. مکانی بسیار بسیار ارزشمند که میزبان موزه، چندین نمایشگاه و گالری و همچنین کارگاه‌های مختلف هنری و فرهنگی است. درون گالری‌ها و موزه‌ی این مرکز چندین شاهکار هنری پیدا خواهید کرد که دیدنشان به شدت توصیه می‌شود.

 

 مرکز حیدر علیف

 

آدرس: 1 Heydər Əliyev prospekti, Nərimanov Bakı, 1033

 

سری به کافه و فروشگاه Old School بزنید

این کافه‌ی فرهنگی بسیار جالب، یک مکان خاص است که می‌توانید در آن قهوه‌ای سفارش داده و در میان وسایل جالبی که دارد چرخ بزنید. از بخش‌های خاص این مکان می‌توان به انواع دوربین‌های قدیمی و همچنین انواع پخش کننده‌ی موسیقی آن نام برد که دیدنش خالی از لطف نیست. همچنین مجموعه‌ی تمبرها و بسیاری چیزهای دیگر نیز هستند که بعضی‌هایشان را حتی می‌توانید برای خود خریداری نمایید. نکته آخر که فراموش نکنید، هر شب موسیقی زنده نیز در Old School برپاست.

 

۷ مکان جادویی باکو که در آنها می‌توانید موسیقی زنده بشنوید و ببینید

 Old School

 

آدرس: Alimardan Topchubashov Baku, 1005

۲۶ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران