جاهای دیدنی جیپور

جاذبه‌های گردشگری جیپور
جاهای دیدنی جیپور

جیپور که به خاطر رنگ سرخ ساختمان‌های تاریخی‌اش "شهر صورتی" نامیده می‌شود، سرزمین عجایبی از فرهنگ و میراث است. از کاخ‌های سلطنتی گرفته تا کاخ بادها، موزه‌ها و مناظر طبیعی باشکوه در اینجا به استقبالتان می‌آیند و جاهای دیدنی جیپور اغلب، اشرافیت راجستان را به نمایش می‌گذارند.

 

معروف‌ترین جاهای دیدنی جیپور

آماده‌اید تا سفر خود به "پاریس هند"، به یک تجربه به یاد ماندنی بدل کنید؟ پس سری بزنید به جیپور، پایتخت ایالت راجستان که در سال‌های اخیر به یک کانون توریستی محبوب بدل شده و تمامی گردشگران تور هند، از مسافران کوله گردی گرفته تا کسانی که به دنبال سفری لوکس هستند را به سوی خود جذب می‌کند.

قلعه آمبر

قلعه آمبر یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های هند و ازبرترین جاهای دیدنی جیپور بوده و بر بالای تپه‌ای در نزدیکی شهر واقع شده است. این بنای باشکوه که معمولا به نام قلعه کهربا نیز شناخته می‌شود، با گذرگاه‌های پیچ و خم و راه پله‌های مارپیچ، یک شاهکار معماری و تاریخی در هند به شمار می‌آید. قلعه عامر با ماسه سنگ صورتی و زرد پوشانده شده و دارای باروهای بزرگ و چندین دروازه است و مسیرهای آسفالت شده‌اش مشرف به دریاچه مائوتا است.

این بنا به اندازه‌ای بزرگ است که حداقل ۲-۳ ساعت طول می‌کشد از همه قسمت‌هایش دیدن کنید. فیل سواری از پله‌ها به سمت قلعه نیز، یکی از فعالیت های توریستی محبوب در این محدوده محسوب می‌شود. جالب است بدانید این اثر تاریخی،  روزانه بیش از ۵۰۰۰ بازدید کننده دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۸

هزینه ورودی: برای افراد هندی ۲۵ روپیه، برای گردشگران خارجی ۲۰۰ روپیه، برای دانش آموزان ۱۰ روپیه و هزینه فیل سواری برای دو نفر ۹۰۰ روپیه است.

عکس: millispotter.com

 

کاخ شهر

اینجا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی جیپور است که در بخش قدیمی شهر واقع شده و به مجموعه‌ای از حیاط‌ها، ساختمان‌ها و باغ‌ها، از جمله چاندرا محل و مبارک محل تقسیم شده است. نمای این اثر، ترکیبی از سبک‌های معماری مغول و راجپوت را به نمایش می‌.گذارد. دیوار بیرونی، توسط جی سینگ دوم ساخته شده است با این حال، خود کاخ در طول زمان دستخوش تغییرات مختلفی بوده که برخی از این تغییرات، حتی به اوایل قرن بیستم تعلق دارند. این بنا ۳ دروازه دارد که تنها ۲ دروازه، یعنی Virendra Pol و Udai Pol به روی عموم باز است.

ساعات بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۱۷

هزینه ورودی: برای بزرگسالان هندی ۱۰۰ روپیه، برای گردشگران خارجی بزرگسال ۴۰۰ روپیه، برای کودکان هندی، ۵۰ روپیه، گردشگران خارجی خردسال ۲۵۰ روپیه است.

 

۱۰ مورد از تندترین غذاهای هندی

عکس: my.trip.com

 

هوا محل

عمارت عظیم Hawa Mahal، در تقاطع جاده اصلی بادی چاوپاد در جنوب جیپور واقع شده و یکی از برترین جاهای دیدنی جیپور است. این بنا، مشبکی است از ۹۵۳ پنجره کوچک که اجازه می‌دهند باد خنک وارد کاخ شود. و این امر اقامت تابستانی در کاخ را بسیار ایده آل می‌کرد.  دلیل اصلی ساخت کاخ، این بود که به زنان خانه سلطنتی اجازه می داد تا جشن‌های خیابانی را شاهد باشند، بدون اینکه از بیرون دیده شوند.  

این بنای ۵ طبقه، سازه‌ای است که از ماسه سنگ قرمز و صورتی ساخته شده و ساختاری هرمی شکل دارد که تقریبا شبیه تاج است. یک فواره جذاب در داخل کاخ اصلی پذیرای شماست و بالای کاخ نیز، چشم اندازی بی بدیل از مناظر بی بدیل، جانتار مانتار و بازار همیشه شلوغ Siredeori ارائه می‌دهد. در نهایت، یک موزه کوچک در اینجا وجود دارد که آثار غنی و نقاشی‌های مینیاتوری را در خود جای داده است.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶:۳۰

هزینه ورودی: برای گردشگران هندی ۵۰ روپیه و برای گردشگران خارجی ۲۰۰ روپیه است.

عکس: virtuoso.com

 

جانتار مانتار

Jantar Mantar که در نزدیکی کاخ شهر واقع شده، بزرگ‌ترین رصدخانه نجومی سنگی در جهان به شمار می‌آید. بعلاوه به دلیل ارزش فرهنگی، تاریخی و علمی غنی‌اش، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از معروف‌ترین جاهای دیدنی جیپور محسوب می‌شود.

این اثر باستانی، دارای ۱۹ ابزار ساخته شده از سنگ و برنج است و ساخت و قرار دادن هوشمندانه این ابزار، به ناظران این امکان را می‌دهد تا موقعیت اجرام آسمانی را با چشم غیر مسلح مشاهده کنند. زمان نتوانسته است بر این شگفتی مهندسی خاک بپاشد و این ابزار، هنوز هم مانند زمان‌های قدیم کار می‌کنند.

گفتنی است هدف اصلی از ساخت این رصدخانه وسیع، مطالعه و جمع آوری اطلاعات در مورد فضا و زمان بود. همچنین، بزرگ‌ترین ساعت آفتابی جهان در اینجا قرار دارد. این رصدخانه، یکی از ۵ رصدخانه دیگری است که توسط راجا جای سینگ ساخته شده و ۴ تای دیگر در دهلی نو، اوجین، بنارس و ماتورا قرار دارند.

زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۶:۳۰

هزینه ورودی: برای هندی‌ها ۴۰ روپیه، برای دانشجویان ۱۵ روپیه و برای گردشگران خارجی ۲۰۰ روپیه است.

 

بهترین پارک‌های ماجراجویی و تم پارک‌های هند

عکس: robinage.com

 

ناهارگر

قلعه Nahargarh  واقع در حومه جیپور، به خاطر ارائه چشم اندازهایی خیره کننده از مناظر شهر و دیوارهایش که تا قلعه جایگر امتداد دارند، از برترین جاهای دیدنی جیپور به شمار می‌آید. این قلعه که با کنده کاری‌های ظریف و سنگ کاری تزئین شده است، دارای ساختاری تسخیرناپذیر بوده و در درجه اول، بعنوان خلوتگاه بانوان خاندان سلطنتی استفاده می‌شد. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این قلعه، پارک زیستی ناهارگر است که پناهگاهی برای حیوانات باشکوهی مانند ببر، پلنگ و شیرهای آسیایی است.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷:۳۰

هزینه ورودی: برای هندی‌ها ۲۰ روپیه، برای دانشجویان هندی ۵ روپیه،  برای گردشگران خارجی ۵۰ روپیه و برای دانشجویان خارجی ۲۵ روپیه است.

عکس: tripsavvy.com

 

جال محل

از دیگر جاهای دیدنی جیپور می‌توان به Jal Mahal باشکوه و آرام اشاره کرد که درست در مرکز دریاچه من ساگار، در حومه شهر قرار دارد. این بنا، یک خلاقیت استادانه را به نمایش می‌گذارد که با تپه‌های ناهارگر هم مرز است. این کاخ متقارن به شدت اینستاگرامی و کم ارتفاع، زمانی اقامتگاه تیراندازی برای مهاراجه‌ها بود و اکنون بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود می‌کند. بارزترین ویژگی این کاخ این است که تنها یک طبقه آن بالاتر از سطح آب ظاهر می‌شود و در واقع ۴ طبقه‌اش در زیر آب فرو رفته است.

گفتنی است جال محل در هند، یکی از زیباترین کاخ‌هایی است که با ترکیب سبک معماری مغول و راجپوت ساخته شده است. ورود به داخل قلعه ممنوع است، اما تماشای این زیبایی‌ها هنگام قایق سواری، هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. خصوصا عصرهنگام که قلعه روشن می‌شود و انعکاس نور و تصویر قلعه در دریاچه، منظره‌ای بی بدیل را خلق می‌کند.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۸

هزینه ورودی: رایگان

 

معرفی مساجد تاریخی هند

عکس: hikenavigator.com

 

ریزورت و پارک تفریحی آنجل

Angel، تفرجگاهی کامل و ایده آل را برای خانواده‌ها رقم می‌زند و در فهرست برترین جاهای دیدنی جیپور قرار دارد. این ملک، در یک فضای چمنکاری سرسبز گسترده شده و تا ۲۲ هکتار وسعت دارد. بعلاوه همراه یک پارک آبی و امکانات شهربازی، ساعاتی مفرح را برای مخاطبانش فراهم می‌کند. این اقامتگاه سرشار از آرامش، در مجموع دارای  ۵۹ اتاق همراه با یک لابی سازگار با محیط زیست است. و البته یکی از بهترین مکان‌ها، برای برگزاری ضیافت‌هایی همچون مراسم عروسی به شمار م‌ آید.

پارک آبی مجهز این استراحتگاه نیز، دارای بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها مانند استخر بزرگ، سرسره‌های آبی، رودخانه‌های تنبل و امکانات موج ‌سواری مصنوعی است. همچنین گزینه‌های سرگرم کننده دیگری نظیر رقص باران، زمین دی جی در فضای باز و اتاق بیلیارد را ارائه می‌دهد.

هزینه ورودی: ۳۵۰ روپیه برای هر نفر، ورودی برای کودکان زیر ۵ سال رایگان است.

عکس: thrillophilia.com

 

موزه آلبرت هال

موزه Albert Hall که در باغ رام نیواس جیپور واقع شده، قدیمی‌ترین موزه‌ها در راجستان و از معروف‌ترین جاهای دیدنی جیپور محسوب می‌شود. این موزه که از معماری شبیه معماری موزه ویکتوریا و آلبرت هال در لندن برخوردار است، در سال ۱۸۷۶ درهای خود را به روی علاقمندان گشود.

اینجا مجموعه گسترده‌ای از آثار باستانی مناطق مختلف جهان را، در بیش از ۱۶ گالری هنری به نمایش می‌گذارند. عتیقه‌ جات و آثار باستانی نظیر سکه‌های باستانی، آثار مرمرین، سفال‌ها، فرش‌ها و به ‌ویژه مومیایی مصری، مخاطبان را به حیرت فرو می‌برند. خود ساختمان نیز از بیرون معماری جذابی دارد و با فرا رسیدن شب و درخشیدن کل ساختمان با نورپردازی زرد رنگ، جلوه جذاب و اینستاگرامی در میان باغ به خود می‌گیرد.

زمان بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ و از ساعت ۱۹ تا ۲۲

هزینه ورودی: برای هندی‌ها ۴۰ روپیه و برای گردشگران خارجی ۳۰۰ رویپه است.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره در بمبئی

عکس: planetofhotels.com

 

بازار جوهری

بازار Johari که با رنگ صورتی رنگ‌آمیزی شده، قدیمی‌ترین بازار و از معروف‌ترین جاهای دیدنی جیپور است. اینجا به‌ خاطر محیط پر جنب و جوش، غذاهای خوشمزه، جواهرات کوندان باکیفیت ممتازش شهرت دارد و بهشتی برای علاقمندان به خرید زیورآلات ساخته شده از طلا، نقره، الماس، زمرد و یاقوت به شمار می‌آید.

بعلاوه هزارتوی کوچه‌های باریک این بازار، مملو از مغازه‌های کوچکی است که لباس‌های رنگارنگ، جوتی‌های پر زرق و برق و لنگاهای زیبا را در تمام طول روز به فروش می‌رسانند. گفتنی است این بازار در میان افرادی که برای مراسم عروسی آماده می‌شوند، محبوبیت خاصی دارد.

عکس: travelogyindia.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ آذر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 02 دی 1402)

نظرات کاربران