راهنمای بازدید از غارهای باتو در کوالالامپور (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور
راهنمای بازدید از غارهای باتو در کوالالامپور (قسمت اول)

غارهای باتو که در فاصله‌ای کمی از کوالالامپور قرار دارند از جمله دیدنی‌های برجسته مالزی هستند و با سیستم حمل و نقل عمومی به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. اگر گوگل را برای "غارهای باتو" جستجو کنید فقط یک تصویر از پله‌های متعددی که بالای آن مجسمه عظیم بودا قرار گرفته را خواهید دید. اما این مجموعه بیش از یک مجسمه بودای طلایی بزرگ است که در اینجا به معرفی بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم. شما می‌توانید با ملحق شدن به تور مالزی شانس بازدید از این غارها را داشته باشید.

در قرن ۱۹ام مهاجران چینی غارهای گوآنو را که در تصرف خفاش‌ها بود کشف کردند و خاک آن را برای استفاده از مزارع خود برداشتند. در سال ۱۸۹۰ یک تاجر هندی تصمیم گرفت داخل غار اصلی را به لرد موروگان خدای جنگجوی هندو اختصاص دهد. برای چند دهه برداشت سنگ آهک از غارهای باتو ادامه داشت تا این که مدیریت آن‌ها به معبد سری ماریاممان منتقل شده و بر روی گیاهان و جانوران ساکن آن‌ها تحقیق می‌کنند.

 

غارهای باتو

 

از همین‌رو تنها بخش کمی از غارها برای دسترس عموم باز است. این ۵ غار عبارتند از:

  • غار رامایانا
  • غار ویلا – شامل دو غار جدا از هم
  • غار معبد
  • دارک غار

 

غار رامایانا

وقتی با قطار به منطقه می‌رسید، اولین چیزی که با ورود به محوطه معبد مشاهده می‌کنید مجسمه سبز رنگ میمون است. این خدای هندو هانومان از مریدان لرد راما است که از ابتدا غارهای باتو به آن اختصاص داده شده. بعد از این که ۵ رینگیت به عنوان ورودی پرداخت کردید با اسب و کالسکه به سمت ورودی غار منتقل می‌شوید. در داخل، داستان لرد راما (و هانومان) با مجسمه‌های رنگارنگ بیان شده ولی به نظر می‌رسد با زبان سانسکریت نوشته شده باشند بنابراین چیزی از آن‌ها متوجه نخواهید شد. در پشت غار، دم میمون هانومان در حال سوختن است و این رویداد با چراغ‌های پری گونه ال‌ای‌دی بازسازی شده است. به علاوه در غار با زبان لینگا (نمایشی انتزاعی یا حماسی از شیوا و خدایان هندو) روی دیوارها نقش زده شده که برای تماشای آن‌ها باید از پله‌های چالش‌برانگیز بالا بروید. زمان بازدید از این غار حدودا ۳۰ دقیقه است.

 

معبد غارهای چین اسوی و اسکای‌وی آوانا در کوالالامپور

 غار رامایانا

 

غار ویلا

در ادامه مسیر به سمت غارهای باتو، شما با دو معبد روبرو می‌شوید. این‌ها جایی برای پیشکشی کاهنان هندو به خدایان‌شان بوده‌اند که البته جز غارها به حساب نمی‌آیند و صرفا نقطه‌ای برای بازدید بین راهی‌اند. یکی از دو ورودی / خروجی به غار ویلا درست در جوار زیارتگاه‌ها قرار دارد. هزینه ورودی در اینجا ۱۵ رینگیت است. پس از ورود به محوطه غارها به وضوع متوجه اهمیت حیوانات در این دو غار خواهید شد. این غارها در حقیقت مرکزی فرهنگی هستند که شما می‌توانید چیزهای زیادی درباره هندو یاد بگیرید.

دیوارهای غار اول تماما با نقاشی‌های پاستلی رنگ شده و اطلاعات زیادی درباره هندوئیسم ارائه می‌دهند. به علاوه در مورد خدایان اصلی و داستان‌های حماسی مشترک که از نسلی به نسل دیگر نقل شده و همه خدایان را به هم گره می‌زنند خواهید آموخت، و حتی می‌توانید اطلاعات مربوط به هندوهای معروف از سیذارتا (بودای اول) تا گاندی را هم در بین آن‌ها پیدا کنید. این اطلاعات بصری چیزهای دیگری مثل سنت‌ها و جشن‌ها را نیز معرفی می‌کند. غار دوم رنگی‌تر بوده و در انتهای برخی از موجودات خزنده سکونت دارند. به هر حال اگر دوست دارید چیزهایی درباره هندوئیسم بدانید غار ویلا برای کاوش عالی‌ست. همچنین بخشی از پولی که پرداخت می‌کنید برای نگه‌داری از حیوانات ساکن این غارها هزینه می‌شود. زمان بازدید در اینجا حداکثر یک ساعت است.

 

 معرفی سواحل معروف و زیبای مالزی

غار ویلا

 

غار تاریک یا دارک

از فوریه سال ۲۰۱۹ غار تاریک متأسفانه دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. خیلی‌ها این غار را از بخش برجسته باتو می‌دانند. غار تاریک در سمت چپ پله‌ها و تنها چند قدم پایین‌تر از غار معبد قرار گرفته و یک بنای طبیعی است که به معابد وابسته نیست اما جداگانه اداره می‌شود. برای بازدید از غار، باید یک تور با راهنما رزرو کنید (۳۵ رینگیت برای بزرگسالان). این تورها معمولا هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار شارژ می‌شوند اما از آنجایی که در گروه‌های ۱۵ نفره سازماندهی می‌شوند سریع به فروش می‌رسند. از اینجا شما بهترین نمای پانورامای شهر را می‌توانید نظاره‌گر باشید. توجه داشته باشید که اعمال قانون پوشش برای زنان در این قسمت هم برقرار است. به علاوه اگر خواستید کمی استراحت کنید و چیزی بخورید مراقب اموال خود مخصوصا غذا باشید تا میمون‌ها از شما سرقت نکنند. راهنمای شما در قسمت ورودی به شما کلاه ایمنی و مشعل می‌دهد. کلاه برای کودکان هم دردسترس است. در حالی که مسیر داخل غار از بتن ساخته شده می‌تواند لغزنده و مرطوب باشد. بنابراین بهتر است نوعی کفش ورزشی یا کفش پیاده‌روی بپوشید. با توجه به هوای خنکی که در غار جریان دارد ممکن است بخواهید ژاکتی به تن کنید.

 

۸ مرکزخرید کوالالامپور برای خرید سوغاتی‌های زیبا

غار تاریک

 

این غار محل زندگی برخی از موجودات تاریکی مثل مارها، خفاش‌ها و عنکبوت‌هاست. در تور خود با مسیری ۸۵۰ متری که به سقفی شکسته در یک محفظه به پایان می‌رسد تا نور به درون غار بیفتد روبرو هستید. بازی تاریکی و نور در این غار بارها شما را دچار شگفتی می‌کند. راهنماها عموماً به زبان انگلیسی خوبی صحبت می‌کنند و عاشق پاسخ دادن به سؤالات هستند بنابراین خجالتی نباشید.

  • زمان بازدید: تور ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و انتظار می‌رود این زمان یک ساعت یا بیشتر هم شود.
۱۱ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران