معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی ۵ جاذبه و مکان مذهبی در مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران واقع شده است. این شهر به دلیل وجود حرم امام رضا ، یکی از شهرهای مهم و پر اهمیت برای ایرانیان و دیگر مسلمانان شیعه در کل جهان محسوب می‌شود. به همین دلیل گردشگران زیادی از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و توسط تور مشهد به این شهر مقدس می‌روند تا علاوه بر زیارت امام رضا، از جاذبه‌های مذهبی و غیر مذهبی دیگر آن دیدن کنند.

مشهد پر از مساجد تاریخی، آرامگاه‌ها و مقبره‌های افراد بزرگ است که جلوه‌گاه هنر و معماری اسلامی هستند. این اماکن دیدنی شامل مسجد گوهرشاد، مسجد شاه یا هفتاد و دو تن، مصلی طرق، آرامگاه پیر پالاندوز، آرامگاه شیخ نخودکی، گنبد خشتی، گنبد سبز و آرامگاه خواجه ربیع است که تعدادی از آنها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

 

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد مهم مشهد است که در جنوب حرم امام رضا (ع) قرار گرفته و در گذشته توسط گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ساخته شده است. این مسجد به خاطر کاشی کاری‌های بسیار زیبایش، جزوی از شاهکارهای معماری دوره تیموری به حساب می‌آید. هنر معماری و قدمت تاریخی مسجد گوهرشاد به حدی چشمگیر است که آن را به عنوان پر بازدیدترین مسجد مشهد تبدیل کرده است.

 

 ۶ آبشار دیدنی اطراف مشهد که در سفر به این شهر می‌توانید به دیدن آنها بروید 

مسجد گوهرشاد


معماری مسجد گوهرشاد به سبک کلاسیک است و در صحن مربعی شکل آن چهار ایوان وجود دارد. دارای دو در ورودی و خروجی است و هنر اسلامی در سراسر آن به چشم می‌خورد. معرق‌کاری زرد رنگ و خط ثلث نام بانی ایوان شمالی مسجد را تزیین کرده است. همچنین تزیینات دیگری با گچ‌بری، کاشی‌های معرق و خطاطی آیات قرآنی را در دیوارها و بخش‌های مختلف مسجد خواهید دید.

 

مسجد شاه یا ۷۲ تن مشهد

بنای مسجد شاه به قرن نهم هجری قمری بر می‌گردد. این مسجد در ابتدا مقبره‌ای بوده است که امیر غیاث الدین برای خود بنا کرده بود که بعدها به مسجد تبدیل شد و به نام هفتاد و دو تن مشهور شد. بنای مسجد شاه به صورت چهار طاق با دو مناره سر شکسته و یک ایوان می‌باشد.

 

  راهنمای گردش ۲۴ ساعته در مشهد

مسجد شاه


آدرس: مشهد، خیابان خسروی نو، انتهای بازار سرشور

 

خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع بنایی زیبا و باشکوه متعلق به دوران صفویه است که توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است و در باغی باصفا در قسمت شمالی شهر مشهد قرار دارد. معماری خواجه ربیع به این صورت است که از نمای بیرونی به شکل هشت ضلعی است و درون آن چهار ایوان دارد و یک گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ به ارتفاع ۱۸ متر بر بالای آن قرار گرفته است. در داخل آن نیز طرح‌هایی به رنگ طلایی خواهید دید که زیبایی خاصی به ارامگاه بخشیده است.

 

خواجه ربیع


آدرس: مشهد، انتهای خیابان خواجه ربیع

 

آرامگاه پیر پالاندوز

مقبره پیر پالاندوز متعلق به شیخ محمد مقتدی کاردهی است که در قرن دهم در روستای کارده متولد شد. او هم دوره شیخ بهایی بود و یکی از عارفان و شخصیت‌های معنوی آن دوران بود که به پالان دوزی مشغول بود و به همین نام نیز مشهور شد. از آثار شیخ، یک قرآن هفت سوره‌ای بر جای مانده که به خط ثلث نوشته شده است.

 

 ۱۰ روستای گردشگری مشهد (قسمت اول) 


آرامگاه پیر پالاندوز در سمت شمال شرقی حرم امام رضا قرار دارد و به خاطر معماری زیبایش با طاق نماها، کاشی‌کاری‌هایی که با نقش‌های هندسی تزیین شده که هر رهگذری را ترغیب می‌کند تا زمانی را به بازدید از فضای پر از نقش و نگار آن بگذراند. دیوارهای آن دارای تزئینات نقاشی از دوران صفویه است و بیشتر آن مرمت نشده و از بین رفته است.


آدرس : مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع)

 

گنبد سبز

دیدن آرامگاه شیخ مؤمن استرآبادی به جا مانده از دوران صفویه که به دلیل کاشی‌کاری‌های زیبای فیروزه‌ای رنگش به گنبد سبز مشهور است، خالی از لطف نیست. اگر به مشهد سفر کرده‌اید و علاقه‌مند به دیدن اماکن مذهبی هستید، این بنای تاریخی در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام قرار دارد که می‌توانید بازدید کنید.

 

 ۱۰ نقطه‌ی دیدنی و مهم مشهد از نگاه سایت کالچر تریپ

 گنبد سبز


آدرس: مشهد، خیابان آخوند خراسانی، میدان گنبد سبز

۲۴ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران