بهترین زمان سفر به گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
بهترین زمان سفر به گرجستان

باید بدانید که بهترین زمان سفر به گرجستان چه موقعی است تا بتوانید، سفری ایده‌آل به این کشور زیبا را تجربه کنید. کشوری دیدنی و سرسبز در قفقاز که با دنیایی از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده، هر ساله تعدادی زیادی توریست را به سمت خود می‌کشاند. این کشور دارای اقلیم‌های مختلفی بوده و در هر فصلی از سال، جاذبه‌های متفاوتی را ارائه می‌کند. به همین خاطر، ما این نوشته را به چند بخش تقسیم کرده‌ایم و سعی داریم تا کمکتان کنیم تا بهترین زمان ممکن برای سفر به گرجستان را پیدا کنید.

 

بهترین زمان سفر به گرجستان از نظر آب و هوایی

نواحی مختلف در گرجستان، شرایط آب و هوایی متفاوتی دارند. به همین دلیل، در ادامه ما شرایط کلی گرجستان در فصول مختلف را مرور می‌کنیم و مقاصد مناسب با آن فصل در تور گرجستان را نیز به شما معرفی خواهیم کرد:

  • بهار

بهار یکی از مواقع برای سفر به گرجستان است. زمانی که تفلیس غرق در شکوفه‌های گیلاس می‌شود، دشت‌های اسطخدوس در کاختی سراسر بنفش می‌شوند و کوه‌ها سرسبز و زیبا هستند. بهار در شهرهای مرکزی زودتر از راه می‌رسد اما اگر قصد بازدید از مناطق کوهستانی را داشته باشید، باید از اوایل اردیبهشت به فکر سفر باشید. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که بهار در گرجستان، کمی غیر قابل پیش‌بینی بوده و بارندگی‌های گاه و بی‌گاه در این روزها ممکن است کمی برنامه‌های سفر شما را دچار مشکل کند.

 روزهای بهاری همچنین شامل جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف مثل عید پاک نیز هست. اما در مناطق ساحلی کرانه‌ی دریای سیاه، هوا کماکان برای شنا کردن سرد خواهد بود، بارندگی‌های پیاپی نیز کار را برای بازدید‌های شهری یا رفتن به مناطق طبیعی این خطه سخت می‌کند. در مجموع اگر قصد دارید، بهار به تور گرجستان بروید، ایروان، کوتایسی و مناطق کوهستانی، بهترین انتخاب شما هستند.

 

جدیدترین جاذبه‌ها و اقامتگاه‌ها در گرجستان

عکس: communications-unlimited.nl

 

  • تابستان

فصل تابستان در گرجستان در همان بازه‌ی زمانی تابستان خودمان رخ می‌دهد و زمانی که به خاطر گرمای هوا، عده‌ی کم‌تری از ایروان بازدید می‌کنند، خیلی‌ها برای آبتنی، شنا و تفریحات آبی به باتومی و شهرهای ساحلی این کشور سفر خواهند کرد و از یک منظر، این فصل بهترین زمان سفر به گرجستان به حساب می‌آید. مناطق کوهستانی گرجستان شرایط متفاوتی را در این ایام تجربه می‌کنند و هوای خنک‌تری نسبت به شهرهایی همچون ایروان دارند. اگر قصد طبیعت گردی یا کمپ زدن درسوانتی یا کازبگی را دارید، تابستان زمان مناسبی خواهد بود. بسیاری دشت‌های گل‌های وحشی در این روزها، مملو از شکوفه‌های تازه بیرون آمده شده و توشتی، آدجارا، گومیسمتا و باخمارو، بهترین روزهای خود را از نظر آب و هوایی تجربه خواهند کرد.  

اما در این روزهای گرم تابستانی، هیچ جایی مثل باتومی نخواهد بود. سواحل باتومی به گرمی از گردشگران متعدد داخلی و خارجی میزبانی کرده و امکانات لازم برای انجام انواع تفریحات آبی مهیا است. وجود هتل‌های متنوع و مراکز تفریحی نیز به داشتن یک تعطیلات عالی و مفرح کمک می‌کند. البته در این ایام حتما باید انتظار جمعیت زیادی را در باتومی داشته باشید و هزینه‌های سفر شما به این منطقه نیز افزایش می‌یابد. با این حال باز هم باتومی، مقصدی ارزان به نسبت خیلی دیگر از مقاصد گردشگری ساحلی‌ست و مکانی عالی برای سفری خانوادگی نیز محسوب می‌شود.

عکس: expedia.com

 

  • پاییز

مهر ماه هنوز هم هوا در شهرهایی مثل تفلیس و کوتایسی تا حدی گرم است با این حال، دمای نسبتا خوب هوا، آسمان صاف و آفتابی، بارش‌های حداقلی و تا حدی، خلوت‌ بودن پایتخت، باعث می‌شود تا این ماه را به عنوان یکی از بهترین زمان‌های سال برای شرکت در تور تفلیس پیشنهاد کنیم. برای خیلی‌ها پاییز بهترین زمان سفر به گرجستان به حساب می‌آید. روزهایی طبیعت شگفت‌انگیز گرجستان آرام آرام به رنگ‌های زیبای مخصوص این فصل تغییر کرده، در خیابان روستاولی، هنوز کافه‌ها و رستوران‌ها، در فضای باز غذا و نوشیدنی سرو می‌کنند، فستیوال‌های برداشت محصول برپاست و البته بسیاری اجراهای زنده اپرا و باله در ایروان به نمایش گذاشته می‌شود.

حتی در باغات انگور کاختی نیز، می‌توانید در فستیوال‌های مختلف مربوط به برداشت انگور شرکت کنید و از بودن در فضای جذاب این منطقه از گرجستان نیز لذت ببرید. در مناطق کوهستانی اما آرام آرام، هوا سرد می‌شود و اگر قصد طبیعت گردی در این کشور را دارید، بهتر است با لباس گرم و مناسب به گرجستان بروید. در نهایت اما، با وجود جشنواره‌ها و هوای عالی و حتی غذاهای مخصوصی که در این روزها در منو رستوران‌ها پیدا خواهید کرد، بهترین زمان سفر به تفلیس پاییز خواهد بود.

 

بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوتایسی

عکس: roadiscalling.com

 

  • زمستان

تفلیس در فصل زمستان، بارش‌های برف کمی را به خود می‌بیند، با این حال، هوا در این روزها بسیار سرد بوده و گشت و گذار در محیط‌های روباز را سخت می‌کند. از طرفی، اغلب تورهای گردشگری به مناطق اطراف تفلیس نیز در این روزها تعطیل است. با این حال، برای آن‌هایی که به دنبال تفریحات زمستانی هستند، این فصل بهترین زمان سفر به گرجستان به حساب می‌آید.

ریزورت‌های اسکی معروف گرجستان که با امکانات بسیار خوب خود، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، روزهای شلوغ خود را سپری کرده و در کنار امکان انجام ورزش‌های زمستانی، مناظر زیبایی از کوه‌های قفقاز را نیز برایتان به ارمغان می‌آورند. گودائوری، باکوریانی، گودردزی و هاتسوالی از جمله معروف‌ترین ریزورت‌های اسکی در گرجستان به شمار می‌آیند که البته گودائوری با توجه به در دسترس بودن و داشتن اقامتگاه‌ها و امکانات به روزتری، محبوب‌تر از دیگر موارد گفته شده است. اما از طرفی، شلوغ‌تر از بقیه نیز محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید در بعضی هتل‌های کوهستانی خاص در کازبگی و سوانتی  نیز اقامت داشته و در یک سفر متفاوت در زمستانی برفی را تجربه کنید.

عکس : powderhounds.com

 

با این اوصاف، همان‌طور که می‌بینید، از نظر آب و هوایی نمی‌توان زمان مشخصی را برای شرکت در تور گرجستان معرفی کرد. در واقع بسته به جنس سفرتان و همچنین مقصدی که برای خود انتخاب می‌کنید، بهترین زمان سفر به گرجستان برایتان متفاوت خواهد بود. قصد بازدید از ایروان را دارید؟ بهار و تابستان به این شهر بروید، می‌خواهید کمپ بزنید و از مناطق کوهستانی بازدید کنید، اواخر بهار تا اوایل پاییز انتخاب مناسبی برایتان است، برای آفتاب گرفتن در سواحل ماسه‌ای تابستان به باتومی بروید و برای انجام تفریحات برفی، زمستان به مناطق کوهستانی قفقاز بروید.

 

۸ جاذبه‌ی گردشگری جذاب کبولتی در باتومی

عکس : edition.cnn.com

 

بهترین زمان سفر به تفلیس

در بالا مختصری درباره بهترین زمان برای شرکت در تور تفلیس گفتیم، اما اگر بخواهیم به طور دقیق در این رابطه صحبت کنیم، باید اواسط اسفند تا اواسط خرداد و از آن طرف، اواسط اردیبهشت تا اواسط آبان را به شما پیشنهاد کنیم. البته در هر دو این بازه زمانی، هنوز امکان بارش‌های مختلف وجود دارد اما از نظر دمای هوا، شرکت در فستیوال‌ها و برنامه‌های فرهنگی، گشت‌های شهری و حتی بازدید از مناطق خارج از شهر، همه چیز در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن قرار دارد.

البته در فصل گرما نیز می‌توانید به تفلیس بروید و از تعطیلات تابستانی خود لذت ببرید، اما به طور کلی با توجه به گرمای هوا و این که بسیاری از جاذبه‌های تفلیس در مناطق روباز قرار دارند، سفر برایتان سخت خواهد بود. زمستان‌های سرد نیز کار را برای لذت بردن به همان اندازه سخت می‌کنند و تنها روزهای شاد کریسمس و جشن سال نو میلادی، برای سفر به تفلیس مناسب خواهند بود.  

عکس: facts.net

 

بهترین زمان سفر به گرجستان برای شرکت در فستیوال‌های بزرگ این کشور

روزهای جذاب کریسمس و سال نو میلادی، از شلوغ‌ترین مواقع برای رفتن به تفلیس محسوب شده و جمعیت زیادی از گردشگران، مخصوصا از کشورمان، به این شهر سفر می‌کنند. مردم تفلیس نیز با چراغانی شهر، برپایی کنسرت‌ها و جشن‌های مختلف و بسیاری برنامه‌های ریز و درشت، به پیشواز این روز رفته و در نهایت، در لحظه سال نو نیز با برگزاری چندین آتش بازی بزرگ، به سراغ سال جدید میلادی می‌روند.

اما جشن‌ها و فستیوال‌های دیگری هم هست که باعث می‌شوند، خیلی‌ها آن ایام را برای شرکت در تور گرجستان انتخاب کنند. یکی از جشن‌های جدید که از فستیوال بزرگ هولی در هند اقتباس شده، فستیوال رنگ گرجستان است که در کنار دریاچه زیبای لاکپشت‌ها برگزار شده و در آن، مردم به سمت هم رنگ‌های پودری طبیعی پرت می‌کنند. این فستیوال همراه با پارتی‌های بزرگ و موزیک شاد برگزار شده و لحظاتی فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. این فستیوال هر ساله در اولین روزهای تابستان برگزار می‌شود.

 

برترین جاذبه‌های تلاوی در گرجستان

عکس : theculturetrip.com

 

اما در گرجستان چندین جشنواره موسیقی بزرگ نیز برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره جم که در سبز موسیقی الکتورنیک برگزار شده و شامل کنسرت‌های بزرگ و شلوغ در فضای باز می‌شود.  حضور دی‌جی‌های معروف، روزهای برگزاری این فستیوال را به بهترین زمان سفر به گرجستان برای دوست‌داران شرکت در پارتی‌های بزرگ و شلوغ بدل می‌کند. جشنواره جم در دو تاریخ ۲۳ تیر و ۲۳ مرداد و در شهر ساحلی آناکلیا برگزار شده و با توجه به نزدیکی این شهر به باتومی، می‌توانید در سفر به این شهر، به آنکالیا برای شرکت در جشنواره بروید. البته طرفداران موسیقی، تاریخ ۱۰ اردیبهشت و برگزار فستیوال جاز در تفلیس را نیز نباید از یاد ببرند که چند روزی، پای بسیاری از هنرمندان بزرگ دنیا را به این شهر باز می‌کند.

مرداد ماه هر سال، جشن توشتوبا در توشتی نیز برگزار شده که همراه با موسیقی  و رقص‌های محلی خواهد بود و برگزاری بازی‌های بومی مردم گرجستان نیز، به جذابیت آن اضافه خواهد کرد. با توجه به برگزاری تورهای مختلف به این خطه و وجود گردشگران متعدد در توشتی، بازدید از این منطقه کوهستانی و سرسبز نیز، جذاب‌تر از هر موقع دیگری به نظر می‌رسد.

عکس : exploregeorgia.org

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ (به‌روز رسانی شده در: 26 مرداد 1402)

نظرات کاربران