Nyepi Day خاص‌ترین روز در جزیره بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
Nyepi Day خاص‌ترین روز در جزیره بالی

خاص‌­ترین روز جزیره بالی روز خاموشی است. اگر شما هم جز دسته­‌ای از افراد هستید که عاشق جزیره بالی و مراسم خاص آن­ها می­‌باشید، پس به احتمال زیاد اسم روز خاموشی به عنوان خاص‌­ترین روز جزیره بالی به گوشتان خورده است. در صورتی که تصمیم گرفته­‌اید با تور بالی سفر کنید و از طبیعت و سواحل زیبای این جزیره استفاده کنید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

به روز اول سال در تقویم ساکای اندونزیایی روز خاموشی می­‌گویند. هر ساله تاریخ روز خاموشی در تقویم میلادی تغییر می­‌کند. زیرا ماه­‌های سال در تقویم هندوها ۳۵ روزه است. لذا ما نمی‌­توانیم روز دقیق آن را به شما بگوییم. مسافران باید با توجه به سالی که قصد سفر به این جزیره را دارند روز خاموشی را از تقویم ساکای اندونزیایی پیدا کنند. روز خاموشی خاص­‌ترین و مقدس­‌ترین روز سال برای هندوها می‌­باشد.

اصلی­‌ترین ویژگی جشن خاموشی تعطیل شدن همه جا در این کشور است. اگر قصد دارید تا در روز خاموشی در بالی باشید باید چند روز قبل خودتان را به مقصد برسانید. زیرا فرودگاه، سازمان­های دولتی و… از این قانون مستثنا نیستند. به مدت ۲۴ ساعت هیچ پروازی در این جزیره وجود ندارد و همه جا در سکوت مطلق است. فقط اداره پلیس و بیمارستان­‌ها در این روز فعالیت دارند. سکوت غیر قابل توصیفی در روز خاموشی جزیره بالی را احاطه می­‌کند. در روز خاموشی تمامی مسافران و توریست­‌ها نیز باید به قوانین آن روز احترام بگذارند و آن­ها را همراهی کنند. البته اگر علاقه‌­ای به چنین مراسم­‌هایی ندارید می­‌توانید در محل سکونت خود بمانید و بیرون نیایید ولی ما تجربه چنین روز خاصی را به شما پیشنهاد می­‌کنیم.

 

آشنایی با مهمترین فستیوال‌های مذهبی در اندونزی

Nyepi Day

 

برگزاری روز خاموشی در جزیره بالی بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی دارد. هندوها اعتقاد دارند با خاموش نگه داشتن چراغ­‌ها در شب تاریکی بر روشنایی به کمک نور ستارگان که در آن شب بیشتر از هر شب دیگر است پیروز می‌­شود. به این ترتیب می­‌توانند روح و روان خود را از تمامی گناهان و آلودگی‌­هایی که در طول سال مرتکب آن شده‌­اند پاک کنند. همچنین هندوها در اولین روز سال جدید از خدایان خود طلب خوش‌­شانسی می­‌کنند. از آن­جایی که هندوهای جزیره بالی به مدت ۲۴ ساعت در روز خاموشی هیچ آتش و چراغی روشن نمی­‌کنند، به مدت ۲۴ ساعت روزه می­‌گیرند. همچنین در این روز به راهپیمایی و عبادت مشغول می‌­شوند. زیرا هیچ پخت و پزی در این روز نمی­‌توان انجام داد. در این روز خاص مردم حتی تلویزیون تماشا نمی­‌کنند و یا رادیو گوش نمی‌­دهند و حتی با یکدیگر صحبت نمی­‌کنند.

 

محل برگزاری روز خاموشی

اصلی­‌ترین محل برگزاری روز خاموشی در جزیره بالی و استان دنپاسار می­‌باشد. البته روز خاموشی در تمامی استان­‌های کشور اندونزی مقدس شمرده می­‌شود. مردم در سایر استان­‌ها نیز جشن خاموشی را برگزار می‌­کنند ولی برگزاری آن در جزیره بالی پر شورتر و گسترده­‌تر است. این جشن راس ساعت ۶ صبح در اولین روز سال هندوها شروع می­‌شود و ساعت ۶ صبح روز بعدش تمام می‌­شود. بعد از اتمام روز خاموشی مردم فعالیت­‌های خود را شروع می­‌کنند. افراد معتقد هندو به دیدار دوستان و آشنایان خود می­‌روند و از آن­‌ها حلالیت می­‌طلبند. فردای روز خاموشی Ngembak Geni نامیده می‌­شود.

 

معرفی رستوران‌های حلال در بالی

 

مراحل اجرای جشن روز خاموش

ملاستی (Melasti): دو یا سه روز قبل از اجرای مراسم روز خاموشی رسم ملاستی در جزیره بالی برگزار می‌­شود. ملاستی به صورتی است که هندوها آب پاک و مقدسی را از دریا استخراج می­‌کنند. آب بعد از استخراج طی مراحلی در معبدها با خواندن دعاهایی مقدس می­‌شود. وسیله­‌های مقدس معابد را توسط این آب شست و شو داده و تطهیر می­‌کنند و آن­ها را جهت استفاده در مراسم سال بعد کنار می­‌گذارند.  

رژه اگواگو (OgohOgoh): اگواگو برگرفته از نام مجسمه­‌هایی ترسناک می‌­باشد که برای رژه مخصوص روز خاموشی در جزیره بالی ساخته شده‌­اند. زمان برگزاری رژه اگواگو ظهر روز خاموشی است. هندوها با در دست گرفتن این مجسمه­‌ها به رژه اگواگو می­‌روند و طبیعت را از آلودگی­‌های روحی پاک می­‌کنند و شیطان را فراری می­‌دهند. آن­ها معتقدند که انسان­‌ها دلیل اصلی ایجاد این آلودگی­‌ها است. اصلی­‌ترین هدف روز خاموشی نیز پاک کردن طبیعت از کارهای زشتی است که در طول سال انجام شده است.

یوگابواتا: یوگابوتای مخصوص روز سوم بعد از جشن روز خاموشی است. هندوهای جزیره بالی به مدت ۲۴ ساعت به یوگا و مدیتیشن می­‌پردازند.

 

بالی

 

نبایدها در روز خاموشی:

اگر مراسم روز خاموشی برای شما جذاب است و دوست دارید در این روز در جزیره بالی حضور داشته باشید باید با نبایدها در روز خاموشی آشنا شوید. هرگونه سرکشی از نبایدها در روز خاموشی بی­‌احترامی به عقاید هندوها خواهد بود و می­‌تواند باعث دردسر شما شود. اگر فکر می­‌کنید نمی­‌توانید این قوانین را رعایت کنید در روز خاموشی به جزیره بالی سفر نکنید. همان­طور که گفته شد و از اسم آن پیدا است در این روز همه جزیره بالی محو در خاموشی می­‌شود. اولین اجبار در این مراسم روشن نکردن هیچ چراغی است.

اگر در هتل به سر می‌­برید سعی کنید تا تلویزیون را روشن نکنید و اگر اقدام به این کار کردید صدای آن را تا جایی که در بیرون اتاق شنیده نشود کم کنید. شاید کارکنان هتل هندو باشند و این کار شما برای آن­ها نا خوش­آیند باشد. شما اجازه استفاده از وسایل نقلیه را نخواهید داشت. پس بهتر است در اتاق خود بنشینید و یا زیاد از هتل خود دور نشوید. چراکه هیچ وسیله­‌ای را برای برگشت به هتل پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این در روز خاموشی در جزیره بالی هیچ رستورانی ویا سوپر مارکتی را نمی‌­توانید پیدا کنید که باز باشند. پس بهتر است نیاز غذای این روز خود را از قبل تهیه کنید.

 

۷ آبشار زیبا برای آبتنی و تفریح در طبیعت زیبای بالی

بالی

۲۰ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران