بازدید از پاموکاله در نزدیکی کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
بازدید از پاموکاله در نزدیکی کوش آداسی

کوش آداسی یکی از زیباترین شهرهای توریستی ترکیه است. به هنگام سفر با تور کوش آداسی، جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که بخواهید از آنها دیدن کنید. اما یکی از جاذبه‌های دیدنی و فوق‌العاده زیبای نزدیک به کوش آداسی که سعی کنید بازدید از آن را از دست ندهید پاموک کاله است که شبیه به آن را در کشور خودمان به نام باداب سورت در سمت شمال ایران داریم که دیدن هر دوی آنها را به شما توصیه می‌کنیم.


پاموک کاله معروف به قصر پنبه‌ای

پاموکاله یکی از زیباترین و توریستی‌ترین جاذبه‌های دیدنی ترکیه است که در استان دنیزلی قرار دارد. در واقع این جاذبه گردشگری در فاصله ۱۸ کیلومتری از دنیزلی و در نزدیکی شهر بدروم و کوش آداسی قرار گرفته است. بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های پوستی، گوارشی و عصبی خود به این حوضچه‌های آهکی رفته و از چشمه‌های آب گرم آن استفاده می‌کنند.

 

پاموکاله 

 

زیبایی منحصر به فرد پاموک کاله

حوضچه‌های سفید و زیبای این منطقه طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که فرد را در ابتدا دچار اشتباه می‌کنند که شاید این فضا سرد است و از بخار ایجاد شده در بالای حوضچه‌ها به خاطر برفی بودن آنهاست. به هیچ وجه این فکر درست نیست. در میان سنگ‌های سفید رنگ آهکی، ۱۷ چشمه آب گرم وجود دارد و دمای آن‌ها حدودا بین ۳۵ درجه تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد متغیر است که عملا شنا کردن در آن حوضچه‌ها غیر ممکن است. زیبایی پاموک کاله یا به تلفظی دیگر پاموق قلعه به حدی است که بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما می‌توانید ساعت‌ها در ارتفاعات این منطقه بایستید و روز و حتی به هنگام غروب، منظره روبروی خود را تماشا کنید.

 

 تجربه‌های نابی که سفر به کوش آداسی را در خاطر شما جاودانه می‌کند

پاموک کاله

 

قورباغه‌های پاموک کاله

در برخی فصل‌ها در حوضچه‌های پاموک کاله قورباغه‌هایی را می‌توانید ببینید که در داخل آب حوض‌ها در حرکتند و بازتاب رنگ آنها به آب زیبایی آنجا را دو چندان می‌کند. شما هم می‌توانید با آنها بازی کنید و اگر هر کدام از آنها را به دست آوردید، دوباره به آب بازگردانید تا سیستم طبیعی منطقه را به هم نریزید. بازی با قورباغه‌های کوچک در آب‌های شفاف و تمیز و تماشای آنها، شما را دقایقی سرگرم خواهد کرد.

 

پاموک کاله


غار پاموک کاله

پاموکاله غار معروفی در دل خود دارد که هر ساله میلیون‌ها نفر بازدیدکننده برای دیدن آنجا به این منطقه می‌روند. این غار از سنگ‌های تراورتنی ساخته شده است و غار پلوتو نام دارد. این غار یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه به شمار می‌رود. در غار پلوتو گازهای سمی دی اکسید کربن وجود دارد و ورود به آن کمی دشوار است. افرادی می‌گویند که این غار راهی به جهان دیگر است.

 

 کمی دورتر از کوش‌آداسی، به دیدن غار اساطیری زئوس بروید 

 پاموک کاله

 

تفاوت پاموک کاله با باداب سورت

باداب سورت نیز همانند پاموک کاله چشمه‌های پلکانی تراورتنی است که در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری ایران قرار دارد. چشمه‌های باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. همچنین باداب سورت پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان معرفی و ثبت جهانی شد. اطراف چشمه‌های باداب سورت پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و در ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

 

  برجسته‌ترین مکان‌ها برای گردش در کوش آداسی

پاموک کاله

 

تفاوت این دو چشمه در دو کشور به مواد معدنی آن بسته است. پاموک کاله از حوضچه‌های آهکی تشکیل شده و بیشتر آنها سفید رنگ است که آب داخل آنها توسط بازتاب نور خورشید به رنگ آبی دیده می‌شود اما باداب سورت شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پرآبی دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد را خواهید دید. چشمهٔ دیگری که در شمال غربی این چشمه اول قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. همچنین در شیب پایین‌تر کوه، صدها طبقه و حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آمده است. البته به دلایل زمین شناسی و جغرافیایی، باداب سورت در معرض خطر و خشکی قرار گرفته است.

۲۲ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران