۱۰ واقعیت در مورد معبد طلایی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
۱۰ واقعیت در مورد معبد طلایی هند

هند کشوری با ملیت‌ها و مذاهب مختلف، یکی از پرگردشگرترین کشورهای آسیاست. به هنگامی که با تور هند به این کشور زیبا سفر می‌کنید، جز طبیعت بی‌نظیر آن، در حد امکان از معابد آن نیز دیدن کنید. یکی از معابد پر شکوه هند، معبد طلایی است و مهم ترین مکان مذهبی برای پیروان آئین سیک است. برای آشنایی بیشتر شما با این پرستشگاه، ۱۰ مورد از حقایق جالب را درباره معبد طلایی برایتان بازگو می‌کنیم.

دربار صاحب یا معبد طلایی مهم‌ترین مکان مذهبی و زیارتگاه اصلی پیروان آئین سیک است که پر بازدیدترین جاذبه توریستی در امریتسار در ایالت پنجاب، که به معنای مخزن شهد جاودانگی است، محسوب می‌شود. این پرستشگاه را چهارمین پیشوای مذهبی سیک‌ها، گورو رام داس بنیان نهاد. معبد دربار صاحب برای سیک‌ها مکانی مقدس به‌ شمار می‌رود. کتاب گورو گرانت صاحب، که کتاب مقدس آئین سیک و یازدهمین گورو به‌ شمار می‌رود، در آن جا نگهداری می‌شود و نوشته‌ها و سروده‌های گورو ارجن در گورو گرانت صاحب نیز در این معبد قرار دارد.

معرفی دو معبد زیبای میناکشی و خاجوراهو در هند

 

معبد طلایی در هند


معبد طلایی در کشور هند، نماد برای برابری و برادری، یکی از زیباترین معابد در جهان است که هر ساله گردشگران زیادی را نیز به خود جذب می‌کند. این معبد همچنین نشان دهنده میراث فرهنگی و تاریخ غنی سیک ها است، به همین دلیل زمانی که به ایالت پنجاب سفر می‌کنید، سعی کنید از این معبد نیز دیدن کنید.
معماری این بنا منحصر به فرد است و در سطح پایین‌تر از مناطق اطراف خود قرار گرفته است و دارای چهار ورودی است. چندین پلاک یادبود که یادآور حوادث گذشته در تاریخ سیک است نیز در آنجا قرار گرفته است.

جشن دیوالی نماد روشنایی در هند

 

معبد طلایی در هند


این معبد در امریتسار مرکز شهرستان امرتسر در ایالت پنجاب هند است که در ۳۷۸ کیلومتری شمال غربی دهلی و ۵۱ کیلومتری شرق لاهور پاکستان واقع شده است.
همانطور که گفته شد، معبد طلایی از برجسته‌ترین اماکن میراث فرهنگی و مذهبی در هند است که در جهان تأثیر گذاشته و در اینجا حقایقی را مطرح می‌کنیم تا در هنگام بازدید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید.

  •  از معبد طلایی به عنوان "داربار صاحب" از "هارمندیر صاحب" یاد می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های عبادت برای سیک هند است. در امریتسار، پنجاب (Punjab) واقع شده است.
  •  تمام قسمت بالای معبد از طلای خالص ساخته شده است و بر زیبایی معبد می‌افزاید.
  •  این معبد توسط یک دریاچه مصنوعی احاطه شده است که دارای ماهی‌های عجیب و غریب زیادی در آن است. برای رسیدن به معبد، به معنای واقعی کلمه باید روی آب قدم بزنید.

 

معبد طلایی در هند

 

  •  برای نشان دادن ورودی و پذیرش، امکان ورود از چهار طرف مختلف به معبد وجود دارد.
  •  این معبد در ابتدا بدون هیچ‌گونه پوشش طلا ساخته شده و در زمان سلطنت Maharaja Ranjit Singh ، حاکم پنجاب در اوایل قرن نوزدهم بوده که این معبد در مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت و به آنچه امروزه است تبدیل شد.
  •  قبل از ساخته شدن معبد، اولین گورو سیک‌ها، گورو ناناک، ازاین محل برای مدیتیشن استفاده می‌کردند. تا در زمان گورو پنجم، گورو ارژانا، معبد ساخته شد.
  •  دریاچه مصنوعی در اطراف معبد به "امریت سواروار" معروف است که با عنوان "استخر شهد مقدس" ترجمه شده است.
  •  معبد دربار صاحب به گونه‌ای مقدس شمرده می‌شود که ۳۵٪ از زائرانی که به آنجا می‌روند از معتقدین غیر از سیک هستند.
  •  در معبد طلایی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر در طول یک مراسم ویژه مذهبی خدمت می کنند. جالب اینجاست که تمام غذاهای ارائه شده در معبد برای برگزاری مراسم، هدایای مؤمنان هستند. در واقع ۵۰۰ سال پیش توسط یک گورو سیک این ایده مطرح شد که باید مکانی وجود داشته باشد که همه، فارغ از دین و موقعیت اجتماعی، بتوانند به طور برابر در زمین کنار هم بنشینند و همان غذا را بخورند.
  •  با موزاییک‌ها و الگوهای نقاشی شده با دست ، معبد طلایی یکی از مهمترین نمادهای نبوغ معماری مغول و هند است.

سفر به هند و بازدید از قلعه سرخ، یادگار نمادین دهلی

 

معبد طلایی در هند

 

معبد طلایی یکی از مقدس ترین مکان‌های هند است. هر ساله صدها هزار نفر از این معبد بازدید می‌کنند تا نماز خود را در محلی بخوانند که اولین گورو مرتبا نمازهای خود را در آن مکان می‌گفت.

۳۰ شهریور ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران