اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در مثلث طلایی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در مثلث طلایی هند

جیپور، آگرا و دهلی نو که بعنوان مثلث طلایی در هند شناخته می‌شوند، با مناظر زیبا و بناهای تاریخی نفیس بزرگ، فرصت‌های عکاسی بسیاری ارائه می‌دهند. مثلث طلایی هند سرشار از فرهنگ، تاریخ و سنت است و یکی از نمادین‌ترین مسیرهایی است که می‌توانید در این کشور طی کنید. این محدوده، برخی از معروف‌ترین بناهای تاریخی، از جمله تاج محل رویایی را در خود جای داده است. بیشتر گردشگران که برای اولین بار از تور هند بازدید می‌کنند، این مسیر را طی کرده و به دیدی اجمالی از فرهنگ و تاریخ غنی هند دست می‌یابند.

 

تاج محل در آگرا (Taj Mahal)

بدون شک، تاج محل می‌تواند در صدر فهرست اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در مثلث طلایی قرار گیرد. این بنای دیدنی، به دلایلی یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان به شمار می‌آید و زیبایی آن از لحظه‌ای که وارد محوطه می‌شوید هوش از سرتان خواهد برد. در نظر داشته باشید با توجه به بازدید روزانه حدود ۵۰،۰۰۰ نفر از مقبره و یادبود نمادین این بنا، بلیط‌های ورودی به سرعت به فروش می‌رسند.

تاج محل که در غرب ایالت اوتار پرادش و در شمال هند واقع شده، به دستور امپراتور مغول شاه جهان ساخته شد تا همسرش ممتاز محل را جاودانه کند که در سال ۱۶۳۱ در هنگام زایمان درگذشت. طراحی این بنا، بهترین نمونه از معماری مغول بوده و در ترکیب با سبک‌های هندی، ایرانی و اسلامی شکل گرفته است. گفتنی است این مجموعه که باغ‌های مفرح و یک موزه را نیز در خود جای داده، در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

توصیه می‌کنیم وقتی وارد می‌شوید، از باغ‌ها عبور کنید و به سمت چپ تاج محل بروید، جایی که یک مسجد ماسه ‌سنگ قرمز با طاق‌های طرح‌‌دار زیبا وجود دارد و می‌تواند قاب زیبایی از تاج محل را برای ثبت عکس‌های بی نظیر ارائه دهد.

هوامحل در جیپور (Hawa Mahal)

این جاذبه گردشگری، احتمالا بیشترین عکس‌ها را در بین تمام سایت‌ها و پیج‌های اینستاگرامی از جیپور داراست. این سازه بسیار جالب که از ماسه سنگ قرمز و صورتی تراشیده و طراحی شده است، به کاخ شهر بسیار نزدیک بوده و از هر دو می‌توان در یک روز بازدید کرد.

هوا محل در شهر صورتی جیپور، بعنوان "کاخ نسیم" یا "کاخ باد" نیز شناخته می‌شود. این بنا در سال ۱۷۹۹ برای گسترش کاخ سلطنتی شهر جیپور ساخته شد، تا بانوان سلطنتی (که اجازه دیده شدن توسط عموم را نداشتند)، می‌توانستند به موکب‌های خیابانی نگاه کنند.

نمای پنج طبقه صورتی رنگ، صحنه‌ای شگفت انگیز را پیش روی مخاطبان به تصویر می‌کشد. برای عکس گرفتن از این تصویر، توصیه می‌کنیم به یکی از روف کافه‌های این حوالی بروید و در گرگ و میش هوا و با روشن شدن فضای داخلی و درخشیدن شیشه‌های رنگی هوامحل، تصاویر اینستاگرامی باشکوهی را به ثبت برسانید. هر چند که محیط داخلی این بنا نیز، لوکیشن‌هایی جذاب و قابل توجه برای عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

راهنمای کامل سفر به راجستان هند

قلعه عامر در جیپور (Amer Fort)

قلعه عامر که در ۱۱ کیلومتری جیپور واقع شده است، یکی از معروف‌ترین قلعه‌های راجستان و یکی از گزینه‌های میراث جهانی یونسکو در هند است که بازدید از آن را نباید از دست داد! این قلعه که در سال ۱۵۹۲ ساخته شده، دارای تاریخی غنی و ترکیبی باشکوه و جذاب از معماری هندو و مسلمان است و با استفاده از ماسه سنگ قرمز و مرمر سفید ساخته شده است. قلعه عامر، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ به روی علاقمندان باز است و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵، نمایشی از رقص نور را ارائه می‌دهد. در ضمن به دلیل محبوبیت، این جاذبه گردشگری بسیاری از اوقات شلوغ است و توصیه می‌کنیم قبل از ساعت ۹ صبح، به اینجا بیایید.

بعلاوه لازم است زمان کافی، حداقل ۱ ساعت را برای بازدید درنظر بگیرید. زیرا این قلعه مجموعه‌ای از حیاط‌ها، تالارها، کاخ‌ها و باغ‌ها را شامل می‌شود که هر کدام جذابیت و شخصیت منحصر به فرد خاص خود را دارند. یادتان باشد حتما از شیش محل یا تالار آینه‌ها نیز دیدن کنید. گفته می‌شود که ملکه به خوابیدن زیر ستاره‌ها علاقه داشت، اما در آن روزگار، این کار برای زنان مجاز نبود. در عوض مهاراجه، این اتاق پر از آینه را ساخت تا هر نوری شکسته شود و اتاق، مانند آسمانی پر از ستاره برای ملکه‌اش بدرخشد. از طرفی این قلعه، چشم اندازهایی خیره کننده به مناظر اطراف دارد. بدون شک و با این تفاسیر، در اینجا لوکیشن‌های بسیاری را برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی خواهید یافت.

باغ مهتاب در آگرا (Mehtab Bagh)

باغ مهتاب، مجموعه‌ای از باغ‌ها را درست در شمال تاج محل، در مقابل قلعه آگرا و رودخانه یامونا جای داده است. باغ مهتاب که کاملا با باغ‌های تاج محل هم‌راستا شده است، منظره‌ای عالی از طبیعت و همچنین نقطه‌ای محبوب برای تماشای غروب خورشید را به علاقمندان عکاسی ارائه می‌دهد.

این باغ پر زرق و برق، دارای چهار برج ماسه سنگی است که هر کدام در یک گوشه از باغ قرار داده شده‌اند. اعتقاد بر این است که شاه جهان، این باغ را برای منافع شخصی خود طراحی کرده تا بتواند به اینجا بیاید و زیبایی بیکران تاج محل را تحسین کند. در شب‌های مهتابی، انعکاس تصویر تاج محل شگفت‌انگیز در آب‌های باغ مهتاب، منظره‌ای غیرقابل توصیف را به مخاطبان هدیه می‌دهد. این باغ‌ در حال حاضر، با انبوهی از گل‌ها و گیاهان و درختان میوه بی‌شمار احاطه شده است.

 

معرفی بهترین سواحل بمبئی

پانا مینا کاکوند در جیپور (Panna Meena ka Kund)

نزدیک به ۲۰۰۰ چاه پلکانی در هند وجود دارند و Panna Meena ka Kund با عمق ۲۰۰ متر، یکی از آنهاست. اینجا، یک پله تاریخی است که برای جمع آوری آب باران ساخته شده است. قدمت آن، به زمانی برمی‌گردد که آب لوله کشی وجود نداشت. این چاه پلکانی، در طول قرن‌ها به روستاهای اطراف خود کمک کرده تا به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب که طی ۸ طبقه، امکان دسترسی به آب را در هر سطحی، از طریق پله‌ها فراهم می‌کند.

پله‌ها به شکل متقاطع هستند و همه را شگفت زده می‌کنند. و جالب است بدانید این پله‌ها، فقط در ۳ طرف تشکیل شده‌اند و یک طرف خالی است. بنابراین فضای زیادی برای استراحت، گفتگو یا لذت بردن از مناظر سورئال اطراف وجود دارد. در نتیجه اینجا طی سالیان، محل تجمع مردم محلی بوده و امروزه تقارن هندسی پله‌ها، صحنه‌ای چشمگیر را به وجود آورده‌اند. بعلاوه تراس این پلکان نیز، چشم اندازی جذاب از منظره قلعه مشهور عامر را ارائه می‌دهد.

از طرفی، این مکان نگهبانی دارد که ممکن است اجازه ندهد به پلکان وارد شوید و گاهی اوقات (بسته به خلق و خویش!)، هزینه ورودی در حدود ۱۰۰ روپیه را برای این امر دریافت می‌کند. به هر حال هنگام ورود به پلکان، باید ادب و احتیاط را رعایت کنید.

دروازه پاتریکا در جیپور (Patrika Gate)

دروازه پاتریکا، در ورودی باغ دایره جواهر (بزرگ‌ترین پارک دایره‌ای آسیا) قرار دارد. اینجا مسیری پر جنب و جوش و رنگارنگ با ستون‌های زیبای نقاشی شده دستی است که برخی از حقایق مهم در مورد بخش‌های مختلف ایالت راجستان را نشان می‌دهند. این فضای رنگی و نمایش روزانه فواره موزیکال، به مکانی اینستاگرامی و محبوب بدل شده و به صورت ۲۴ ساعته، امکان بازدید از آن وجود دارد.

گفتنی است دروازه پاتریکا، یکی از زیباترین مکان‌های جیپور به شمار می‌آید. این دروازه بزرگ با معماری زیبا، در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای خارج از مرکز شهر قرار دارد و بسیاری بر این باورند که این مکان، یکی از بهترین لوکیشن‌های سراسر تور هند برای عکس گرفتن را ارائه می‌دهد.

 

با غذاهای خوشمزه محلی گوا آشنا شوید

کاخ شهر در جیپور (City Palace)

جیپور، شهری مملو از شگفتی‌های معماری است و یکی از باشکوه‌ترین این معماری‌ها را کاخ شهر ارائه می‌دهد که نمادی از روزهای مجلل و سلطنتی است. کاخ شهر، واقع در قلب شهر صورتی، با دیوارهای رنگارنگ، لوسترهای باشکوه، موزاییک‌های آینه کاری شده و یک رستوران و بار مجلل در فضای باز، به استقبال گردشگران جیپور می‌آید.

کاخ شهر که قدمتش به قرن هفدهم بازمی‌گردد، بنایی است که تاریخ شهر را حفظ کرده و سمبل عظمت آن است. هنگامی که وارد کاخ می‌شوید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در زیبایی آن غرق شوید. این کاخ قبلا محل سکونت خانواده سلطنتی جیپور بود، اما بعدها به دو قسمت تقسیم شد. یک قسمت، شامل چندین حیاط و موزه است و قسمت دیگری که خانواده سلطنتی هنوز در آن ساکن هستند.

مقبره اعتماد الدوله در آگرا (Itmad-ud-daula)

این بنای تاریخی که بعنوان "Baby Taj" نیز شناخته می‌شود، مقبره اعتماد الدوله بوده و این اولین سازه مغول است که به دستور نور جهان، مادر شاه جهان (سازنده تاج محل)، با سنگ مرمر ساخته شده است. بعلاوه اینجا، اولین مقبره‌ای است که در سواحل رودخانه یامونا ساخته شد.

و اما اعتماد الدوله (میرزا قیاس بیگ)، از نجیب زادگان ایرانی بود. او از دربار مغول بازدید کرد و به عضویت دربار درآمد و به زودی، صاحب خزانه داری اکبر شد. دخترش نورجهان، بسیار پرشور بود و توانایی اداری قوی داشت. این امر، به او کمک کرد تا مسئولیت‌های دربار را بر عهده بگیرد و توجه جهانگیر را به خود جلب کند. پس از چندی جهانگیر پسر اکبر، با نور جهان ازدواج کرد و اعتماد الدوله وزیر اعظم جهانگیر شد. در سال ۱۶۲۲، اعتماد الدوله درگذشت و دخترش، بنای تاریخی "Baby Taj" را به یاد وی، درست وسط یک باغ سرسبز ساخت.

 

گردش در دهلی برای بار اولی ها

منطقه هنری مستعمره لودی در دهلی (Lodhi Colony Art District)

مستعمره لودی، در مرکز دهلی واقع شده و محله‌ای است که به مرور زمان به یک منطقه هنری عمومی بدل شده است. در اینجا، بیش از ۵۰ نقاشی دیواری را شاهد خواهید بود که توسط هنرمندان داخلی و بین‌المللی خلق شده‌اند تا هنر را در دسترس همگان قرار دهند. هر یک از دیوارهای رنگارنگ داستانی در پس خود دارند و آثار، طیف متنوعی از موضوعات، از فمینیسم و آزادی گرفته تا طبیعت و مسائل اجتماعی را پوشش می‌دهند.

کاخ جم در جیپور (The Gem Palace)

قصر Gem Palace، در سال ۱۸۵۲ توسط خانواده Kasliwal بنا نهاده شد. این بنا، در میان افراد مشهور و خانواده سلطنتی، محبوبیت بالایی داشته و و طیفی نفیس از جواهرات اصیل را ارائه می‌دهد که برخی از جذاب‌ترین قطعات را در طول تاریخ دارا هستند.

بنابراین اگر از علاقمندان به جواهرات هستید یا به دنبال یک قطعه خاص جدید می‌گردید، این مکان را نباید از دست بدهید. نه تنها جواهرات بسیار خیره کننده هستند، بلکه جواهرفروشی نیز به زیبایی تزئین شده و با دیوارها و مبلمان صورتی رنگ، نقاشی‌های دیواری دستی و سایبان و تخت در تراس از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

 

چگونه سفری امن به هند داشته باشیم؟

هتل کاخ سوجان راج محل در جیپور (Hotel SUJÁN Rajmahal Palace)

این هتل پنج ستاره، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های "شهر صورتی" و رویای یک اینستاگرامر است. طراحی هر اتاق منحصر به‌ فرد بوده و با انواع کاغذ دیواری‌های طرح‌دار، لوسترهای مجلل، پلکان مرمرین، مبلمان مخملی و پارچه‌هایی به سبک سلطنتی جیپور تزئین شده‌اند.

اگر بودجه کافی برای اقامت در این هتل را ندارید، می‌توانید صرفا برای صرف چای بعد از ظهر، به یکی از کافه بارها یا رستوران سرپوشیده و یا رستوران فضای باز این اقامتگاه بیایید و ضمن لذت بردن از زیبایی‌های اطراف، چند عکس اینستاگرامی جذاب بگیرید.

کافه پالادیو در جیپور (Caffé Palladio)

کافه پالادیو در روز و عصر باز است و بار پالادیو نیز، صرفا عصرها فعالیت دارد. و این دو غذاهای ساده ایتالیایی، مزه، قهوه و کوکتل سرو می‌کنند. با این حال، غذا از تزئیناتی جذاب برخوردار بوده و همچنین فضای باشکوه کافه که از  یک سالن سنتی آبی و سفید با نقاشی‌های دیواری استوایی پرندگان و گل‌ها و یک باغ تشکیل شده، مخاطبان را مسحور می‌نماید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام غروب آفتاب سری به اینجا بزنید و در رنگ‌های نارنجی و تند غروب که با زیبایی‌های کافه ترکیب می‌شوند، عکس‌های به یادماندنی را ثبت نمایید.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

مقبره همایون در دهلی (Humayun’s Tomb)

این مکان، مقبره همایون، امپراتور مغول و یکی از آثار به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو است. ساختمان و زمین‌های خیره کننده این محدوده، شبیه تاج محل هستند. مقبره همایون که در بخش شرقی دهلی قرار دارد، یکی از بهترین آثار تاریخی مغول بوده و این بنای مسحور کننده، اولین نمونه از معماری مغول در هند به شمار می‌آید. برای غلبه بر گرما و فرار ازدحام جمعیت، بهتر است اول صبح به این مکان بیایید و گشت و گذارتان را در فضایی آرام‌تر تجربه کنید.

گفتنی است مقبره همایون، به ابتکار بیوه‌اش حمیده بانو بیگم ساخته شد. وی ساخت مقبره‌ای را برای شوهر مرحومش در سال ۱۵۶۵ و ۹ سال پس از مرگ او آغاز کرد و این ساخت و ساز، در سال ۱۵۷۲ در میان باغی باشکوه به پایان رسید. از قرن هفدهم تا نوزدهم، باغ به تدریج، مملو از مقبره‌های نوادگان همایون و اطرافیانش شد.

بازار دیلی هات دهلی (Dilli Haat)

دیلی هات، یک بازار دائمی در فضای باز است که لوازم خانگی، پوشاک، صنایع دستی و مواد غذایی هندی مردمان و صنعتگران محلی را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند. اینجا مکانی عالی برای تهیه سوغاتی بوده و همچنین، یک جشن بصری برای دیدگان مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

این بازار در مقایسه با برخی دیگر از بازارهای خیابانی دهلی، تجربه فضایی منظم‌تر و توریست پسندتر را ارائه می‌دهد. در واقع این مکان، جایی است که فرهنگ همه ایالت‌ها، در یک مجموعه فضای باز گرد هم می‌آیند. اما به یاد داشته باشید که چانه بزنید و اجناس را با قیمت مناسب مدنظر خودتان تهیه کنید. گفتنی است اقلام در اینجا، از ۵۰ روپیه شروع می‌شوند.

 

معرفی ۹ شهر محبوب ساحلی در هند

بعلاوه این بازار دارای یک فودکورت بزرگ بوده و پیشخوان‌هایی از ۲۹ ایالت مختلف کشور را شامل می‌شود. از گات کی سبزی راجستان تا ماهی بنگال، همه انواع غذاهای هندی را در اینجا خواهید یافت.

وقتی وارد دیلی هات می‌شوید، با دیدن یک دهکده کامل که با سنگ قرمز و آجر ساخته شده، مسحور خواهید شد. این بازار، در 6 هکتار زمین گسترده شده است. البته طراحی و معماری این مکان، برای فضاهای معمولی به سبک هندی شمالی بسیار رایج است و همچنین شباهت زیادی به بازارهای جیپور دارد. هر کدام از غرفه‌های بازار نیز، به شکل یک کلبه کوچک با سقف سنگی شکل گرفته‌اند.

در مجموع، حال و هوای بسیار رنگارنگ، پر جنب و جوش و قومیتی را در اینجا تجربه خواهید کرد. گل‌ها و درختچه‌های مختلفی نیز وجود دارد که ظاهری بسیار دلپذیر و هماهنگ به این محیط می‌بخشند. همچنین، یک استیج کوچک وجود دارد که شامل یک دیوار گرافیتی زیباست و لوکیشنی مناسب را برای عکاسی به علاقمندان ارائه می‌دهد.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران