جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند

جاذبه‌های گردشگری هند
جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند

هندوستان به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان شناخته شده و در سایه تنوع فرهنگی و قومیتی که دارند توانسته مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سفر قرار بگیرد. هر چند که هر بخش از کشور هند جذابیت‌های منحصر به فرد خود را دارد اما سه شهر دهلی، آگرا و جیپور بیش از هر مقصد دیگری در بین گردشگران محبوب هستند. به طوری که توانسته‌اند عنوان مثلث طلایی هند را از آن خود کنند. به طوری که اگر قصد سفر با تور هند را برای اولین بار دارید، بدون شک سفر به مثلث طلایی آن را باید در الویت خود قرار دهید. برای همین منظور ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم تا نگاهی به جاذبه‌های گردشگری سه شهر دهلی، آگرا و جیپور را با عنوان مثلث طلایی هند داشته باشیم.

 

جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند

همان طور که گفته شد سه شهر جذاب و دیدنی دهلی، آگرا و جیپور تحت عنوان مثلث طلایی هند شناخته شده و جاذبه‌های متنوعی را از لحاظ فرهنگی، تاریخی، معماری و ... در خود جای داده‌اند. به همین دلیل احتمال سردرگمی گردشگرانی که برای اولین بار تور مثلث طلایی هند را انتخاب می‌‌کنند، وجود دارد. برای همین منظور بهتر است قبل از سفر با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند آشنا شده و بازدید از آن‌ها را در لیست الویت خود قرار دهید. از جمله مهم‌ترین این موارد را در زیر معرفی کرده‌ایم:

 

مقبره همایون دهلی، هند (Humayun's Tomb Delhi, India)

برترین جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند را از شهر دهلی به عنوان پایتخت این کشور پهناور آغاز می‌کنیم. یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که هر گردشگری باید در سفر با تور هند به مقصد دهلی مورد بازدید قرار دهد، مقبره همایون است. این مقبره بر روی یک سکوی بلند قرار گرفته و از ۱۷ دهانه قوسی در هر طرف تشکیل شده  که هر کدام از آن‌ها به اتاق‌های تدفین دسترسی دارند. از جمله جذابیت‌های اصلی این مقبره تشکیل شدن آن از پنج اتاق هشت ضلعی بغدادی است که به یکدیگر متصل شده و چندین مقبره را در خود جای داده‌اند. محفظه اصلی بلندتر بوده و با گنبدی دوتایی که بر روی یک درام نصب شده در مرکز قرار گرفته است.

مقبره همایون دهلی نه تنها در بین علاقه‌مندان به بناهای تاریخی با معماری منحصر به فرد بلکه در بین کسانی که به دنبال مکانی برای عکاسی برای اینستاگرام‌ خود می‌گردند نیز طرفدار دارد. ناگفته نماند که این یک سایت میراث جهانی یونسکو در هند بوده و از مهم‌ترین بناهای به جا مانده با معماری مغول‌ها در دهلی شناخته می‌شود.

 

قلعه شگفت‌انگیز جاگار در جیپور هند

 

 

دروازه هند دهلی، هند (India Gate Delhi, India)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند که در شهر دهلی قرار گرفته و فرصت بازدید به توریست‌ها را می‌دهد، دروازه هند نام دارد. دروازه هند را می‌توان طاق پیروزی دهلی نیز نامید؛ چرا که یک بنای یادبود از دوران جنگ بوده و در قلب پایتخت هند قرار دارد. آنچه که دروازه هند را در کنار سبک معماری و طراحی منحصر به فرد آن جذاب و دیدنی می‌کند، محوطه باغ مانند آن است که حس و حالی خاص به آن بخشیده است. به طوری که در بازدید از دروازه هند شاهد مردم محلی بسیاری خواهید شد که در حال استراحت و حتی پیک نیک به همراه خانواده‌ خود هستند. چنانچه در سفر به دهلی وقت اضافی داشتید حتما قدم زدن در ساعات پایانی روز را در محوطه دروازه هند در لیست تفریحات خود قرار دهید.

 

مسجد جامع دهلی، هند (Jama Masjid Delhi, India)

مسجد جامع دهلی که در مجاورت ساختمان تاریخی قلعه سرخ در این شهر واقع شده، به عنوان بزرگترین و زیباترین مسجد هند به شمار می‌رود. بنابراین نمی‌توان از آوردن نام آن در لیست برترین جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند چشم‌پوشی کرد. این مسجد عظیم که با نام مسجد جهان نما نیز شناخته می‌شود، در دهلی قدیم واقع شده است. مسجد جامع نزدیک به مرکز شهر و نزدیک به بازار اصلی دهلی قدیم که Chandni Chowk  نام دارد، قرار گرفته و فرصت بازدید از آن‌ها را نیز در یک روز برای گردشگران فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید که مسجد جامع دهلی دارای درهای ورودی متعددی است که در حال حاضر برای ورود به آن می‌توانید از دروازه های ضلع شمالی و ضلع جنوبی استفاده کنید. دروازه شرق فقط در روزهای جمعه باز بوده و گفته می‌شود که  و در گذشته برای ورودی حاکمان تعبیه شده بود. اگر زمان سفر شما به دهلی مصادف با برخی مراسم‌های مهم مسلمانان بود می‌توانید شاهد سیل عظیم افراد و برگزاری نماز جماعت باشکوه در آن باشید.  

 

آشنایی با قلعه آگودا در شهر گوا هند

 

معبد آکشاردهام دهلی، هند (Akshardham Temple Delhi, India)

قطعا یکی از باشکوه‌ترین و دیدنی‌ترین مکا‌ن‌هایی که در سفر به دهلی فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، معبد آکشاردهام است. این مکان دارای ابهتی چشم‌گیر بوده و بخش‌های نهایی آن در سال ۲۰۰۵ ساخته شده‌اند. جذابیت‌ و زیبایی این مکان به قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم اگر تنها قصد بازدید از یک معبد را در دهلی و حتی سرزمین هندوستان دارید آن جایی جز معبد آکشاردهام نباید باشد. بهترین زمان برای بازدید از این معبد ساعات حوالی اواخر عصر است که یک نمایش زیبا از فواره‌های آب در محوطه آن برگزار می‌شود.

 

تاج محل آگرا، هند (Taj Mahal Agra, India)

وقتی که صحبت از جاذبه‌های گردشگری هندوستان می‌شود، نام تاج محل در آگرا بیش از هر چیز دیگری به ذهن‌ها می‌رسد. این بنای تاریخی که توانسته لقب عجایب هفتگانه جهان را از آن خود کند از زیبایی مسحور کننده‌ای برخوردار است. به طوری که تمامی قسمت‌های آن با نهایت دقت و ظرافت کار شده و جلوه خیره‌کننده‌ای را با الهام از معماری ایرانی، مغول و هندی را به نمایش می‌گذارد. گردشگران مثلث طلایی هند فرصت بازدید از این بنای باشکوه میراث جهانی را در شهر آگرا خواهند داشت.

 

گشت و گذار در جزیره مدح بمبئی

 

فاتح پور سیکری آگرا، هند (Fathepur Sikri Agra, India)

هر چند که تمامی توجه‌ها در سفر به آگرا معطوف به تاج محل هستند اما در این میان نمی‌توان از بازدید فاتح پور سیکری منصرف شد. این مجموعه موزه‌ای زیبا و چشم‌گیر برای عاشقان عکاسی بوده و یک قطعه معماری شگفت انگیز به شمار می‌آید. سال ساخت این مجموعه به ۱۵۶۹ برمی‌گردد که توسط امپراتور بزرگ سلسله مغول اکبر تأسیس شد. آنچه که فضای این مکان را جذاب‌تر کرده احاطه شدن ساختمان فاتح پور سیکری از س طرف با دیوارهای آجری و از یک طرف با دریاچه است.

 

سیتی پالاس جیپور، هند (City Palace Jaipur, India)

بعد از دهلی و آگرا نوبت به سومین راس از مثلث طلایی هند می‌رسد. جیپور به عنوان مقصد بعدی گردشگران در سفر به مثلث طلایی هند از جذابیت بالایی برخوردار بوده و فرصت بازدید از سیتی پالاس را برای علاقه‌مندان به تاریخ هندوستان فراهم می‌کند. این کاخ مجموعه‌ای بسیار چشمگیر برای عاشقان بناهای تاریخی بوده و فرصت  عکاسی‌های بی‌نظیری را برای آن‌ها ممکن می‌سازد. از جمله نقطه عطف‌های این مکان می‌توان به تصاویری از نقاشی‌ها و موارد دیگر از دوران طلایی جیپور اشاره کرد. گفته می‌شود که در گذشته این مکان خانه خانواده سلطنتی راجستان بوده است.

 

تعطیلات آخر هفته در سفر به هند از دهلی

 

جال محل جیپور، هند (Jal Mahal Jaipur, India)

جال محل از دیگر جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند است که در شهر جیپور واقع شده و بیشتر شبیه یک نقاشی است که بین آب‌های درخشان دریاچه من ساگار قرار دارد. نکته جالب اینکه این بنا دارای پنج طبقه بوده و چهار طبقه در زیر آب است! این بنای دیدنی در خیابانی به آمبر در شهر جیپور قرار گرفته و گردشگران به آسانی فرصت دسترسی به آن را خواهند داشت. بهترین مکان برای بازدید از جال محل ساعات شب است که در زیر نور ستارگان و چراغ‌های اطراف جلوه‌ای زیباتر پیدا می کند.

 

هوا محل جیپور، هند (Hawa Mahal Jaipur, India)

به احتمال زیاد هوا محل در هند بیشتری سهم را در بین عکس‌های اینستاگرامی گردشگران از سفر به مثلث طلایی جیپور به خود اختصاص می‌دهد. چرا که سازه‌ای بسیار جالب است که از ماسه سنگ قرمز و صورتی تشکیل شده و باعث ایجاد خطای دید در بازدیدکنندگان می‌شود. به این صورت که گویی آنچه می‌بینید تصویری از انعکاس بر روی آب است؛ در حالی که واقعیت چنین نیست. هوا محل در نزدیکی سیتی پالاس قرار گرفته و علاقه‌مندان فرصت بازدید همزمان از هر دو آن‌ها را در طول سفر به جیپور خواهند داشت.

 

معرفی بهترین سواحل بمبئی

 

قلعه آمبر جیپور، هند (Amber Fort Jaipur, India)

آخرین مورد از جاذبه‌های گردشگری مثلث طلایی هند که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، قلعه آمبر نام دارد. قلعه آمبر در شهر جیپور قرار گرفته و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های راجستان به شمار می‌رود. گفته می‌شود تاریخ ساخت این سازه به سال ۱۵۹۲ برمی‌گردد که تا به امروز نگه‌داری شده است. بدون شک به محض ورود به این قلعه غرق در شکوه و عظمت آن شده و اطلاعات جالبی از سبک زندگی خانواده سلطنتی در آن دوران به دست خواهید آورد.

 

مقاصد عاشقانه هند برای سفر ماه عسل

 

منبع

 

۱۰ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران