طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

تور گرجستان برای طبیعت‌گردان یک مقصد گردشگری رویایی است چراکه تنوع حیات وحش و طبیعت آن، آن‌قدر فراوان است که می‌تواند افراد مختلف با سلیقه‌های گوناگون را شگفت‌زده کند.

پارک ملی کلخیتی گرجستان، یکی از نقاطی است که در آن می‌توانید بدون واسطه با طبیعت وحشی منطقه ارتباط برقرار کنید. این پارک ملی درست در ساحل دریای سیاه قرار دارد و سالانه چندین هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

اگر شما هم عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، فرصت بازدید از پارک ملی کاختی را از دست ندهید. طبیعت وحشی و بکر این منطقه حفاظت شده، بدون شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ چرا که می‌توانید خود را در دنیایی کاملا متفاوت و به دور از زندگی شهری تصور کنید.

جالب است بدانید که این پارک ملی، به خاطر طبیعت و حیات وحش متنوع خود به عنوان جنگل آمازون گرجستان شناخته می‌شود.

 

همه آنچه باید درباره پارک ملی کلخیتی بدانید

پارک ملی کلخیتی در منطقه تاریخی کلشی (محدوده شهرهای سامگرلو و گوریا)، در بخش غربی گرجستان واقع شده است. مناطق پارک ملی کلختی در پنج منطقه سناکی، آباشا، زوگدیدی، خوبی و لانچکوتی قرار گرفته است. این منطقه با تالاب‌ها و یکی از بزرگترین دریاچه‌های جهان احاطه شده است. این پارک بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ میلادی راه‌اندازی شد. آب و هوای منطقه‌ای که پارک در آن واقع شده، کاملا گرم و مرطوب است.

 

این ۶ پارک ملی گرجستان را حتما ببینید

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

این پارک، نام عجیب خود را از منطقه‌ای به نام کولخیس به ارث برده است؛ یکی از قدیمی‌ترین مراکز تمدن در حدود دو هزار سال پیش از میلاد. اما احتمالا با شنیدن معنای این کلمه حیرت‌زده خواهید شد. کلیختی در افسانه‌های یونان قدیمی به معنی لبه جهان است. به نظر می‌رسد این نام به خاطر موقعیت ارتباطی آن برای این منطقه انتخاب شده است.

هدف اصلی راه‌اندازی این پارک، حفاظت از طبیعت و گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی است که در دشت‌های کلشتی گرجستان، زیست می‌کنند. این گنجینه طبیعی، اهمیت علمی - پژوهشی و تاریخی ارزشمندی دارد. منظره جنگل‌های کم ارتفاع و تالاب‌ها هنوز در خاک پارک ملی کلخیتی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد آن‌طور که گویی گذر زمان و صنعتی شدن دنیا تاثیری در آن نداشته است.

 

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

طبیعت این پارک ملی، آن‌قدر بکر و دست نخورده است که به آسانی می‌توانید انواع نادری از درختان و حیوانات را در آن مشاهده کنید. این مجموعه ملی ارزشمند از اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

 

  • طبیعت وحشی پارک ملی کلخیتی

تالاب‌ها و جنگل‌های انبوه منطقه کلخیتی به عنوان پناهگاه مناسبی برای گونه‌های گیاهی و حیواناتی است که از فضای شهری و روند صنعتی شدن منطقه به آن پناه برده‌اند.

هم‌چنین این پارک، درست در یکی از مسیرهای اصلی پرندگان مهاجر قرار دارد. به همین دلیل هم اگر شانس این را داشته باشید که در آغاز فصل زمستان از این منطقه بازدید کنید، احتمالا می‌توانید گونه‌هایی از نادرترین انواع پرندگان را مشاهده کنید. پرندگانی که در حال آماده شدن برای مهاجرت به سرزمین‌های گرمسیری هستند.

 

جذاب‌ترین دریاچه‌های طبیعی گرجستان برای طبیعت‌گردان

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

  • دریاچه پالاستومی و تفریح‌های آبی

در محدوده دریاچه‌ پالاستومی که در میان این پارک ملی واقع شده است، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از چشم‌انداز حیرت‌آور فضای جنگل، از تفریح‌های آبی لذت ببرید. همه‌ چیز برای یک ماجراجویی هیجان انگیز فراهم شده است. از قایق سواری و قایق‌رانی گرفته تا ماهی‌گیری ورزشی، تماشای پرندگان و تورهای بوم گردی.

اگر در تابستان با تور گرجستان به این منطقه آمده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما قایق‌سواری در این دریاچه را امتحان کنید. این کار هم فرصتی برای استراحت است و هم به شما امکان می‌دهد تا از نزدیک نقاط دست نیافتنی این جنگل را مشاهده کنید.

 

زیباترین مسیرهای پیاده‌روی در طبیعت بکر گرجستان

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

البته برای قایق‌سواری و قایق‌رانی باید شانس با شما یار باشد چراکه در شرایط جوی نامناسب، در روزهای بادی و یا بارندگی‌های شدید امکان استفاده از این تفریح‌ها وجود ندارد. پس اگر مشتاق قایق سواری هستید، حتما پیش از آنکه عازم این پارک ملی شوید، درباره وضعیت هوایی اطمینان پیدا کنید و یا با بازدید از وب سایت این مجموعه ملی اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید.

 

 

  • تماشای ۲۰۰ گونه از پرندگان در پارک ملی کلخیتی

از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز می‌توانید بیشتر از ۲۰۰ گونه منحصر به فرد از پرندگان را مشاهده کنید. زمانی که این پرندگان خودشان را برای مهاجرت آماده می‌کنند، تماشای جنب و جوش و هماهنگی آن‌ها یک خاطره بی‌نظیر برای شما به جای خواهد گذاشت. پلیکان‌ها، اردک‌ها، قوها، غازها و برخی از انواع پرندگان آبی را به وفور در این منطقه مشاهده خواهید کرد.

 

راهنمای سفری یک روزه به طبیعت زیبا و بکر بورجومی در گرجستان

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

  • بازدید از صومعه مارتویلی در سامگرلوزمو سوانتی

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دریاچه و حیات وحش اعجاب انگیز، این منطقه میزان آثار تاریخی و بناهای باستانی ارزشمندی است که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. یکی از جذاب‌ترین این بناها، صومعه‌ای است که در شهر مارتویلی در استان سامگرلو زمو سوانتی گرجستان قرار دارد. این شهر که در مجاورت پارک ملی واقع شده، میزبان یک صومعه باستانی مقدس است که مرکز مذهبی سامگرلو در قرون وسطی بود.

 

۵ کلیسای دیدنی و تاریخی تفلیس

 

پارک ملی کلخیتی

 

 

این کلیسا که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد با زیور آلات و نقاشی‌های زیبا تزئین شده است. همچنین برخی از بناها و ویرانه‌های کوچک و بزرگ دیگر هم در داخل دیوارهای صومعه وجود دارد که جذابیت آن را برای باستان شناسان و تاریخ دوستان دو چندان کرده است.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی: بهترین زمان بازدید از این منطقه برای گردشگران تور گرجستان، از اوایل بهار تا اواخر فصل پاییز است.

۰۳ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران