پارک ملی دیدنی خاراگائولی در گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
پارک ملی دیدنی خاراگائولی در گرجستان

از جذابیت‌های مهم و برجسته تور گرجستان بی‌شک طبیعت بی‌نظیر و چشمگیر آن است که باعث می‌شود توریست‌ها بعد از دیدن تفلیس و زیبایی‌هایش به دنبال کاوش در طبیعت گرجستان باشند. در واقع باید این طور بگوییم که هرگز سفر به گرجستان بدون دیدن بخشی از زیبایی‌های طبیعی آن کامل نخواهد بود. برای تجربه‌ای بهتر توصیه می‌کنیم سری به پارک‌های ملی محافظت شده بزنید که دارای امکانات رفاهی و نظارتی هستند. یکی از این پارک‌های ملی برجسته خاراگائولی است که در برجومی یکی از زیباترین بخش‌های گرجستان واقع شده است.

 

درباره پارک ملی خاراگائولی

پارک ملی خاراگائولی که بین شهرهای خاراگائولی و برجومی واقع شده پارکی بزرگ و سرسبز به وسعت ۸۵۱ کیلومتر مربع است که درست در وسط گرجستان قرار گرفته و بسیار مشهور و شناخته شده است. این پارک که در سال ۱۹۹۵ افتتاح شده تا مدت‌ها بزرگ‌ترین پارک ملی اروپا برشمرده می‌شد که ساخت آن حدودا ۶ سالی طول کشید. این پارک که برخی امکانات توریستی را در خود تدارک دیده یکی از جاذبه‌های مورد توجه توریست‌های داخلی و بین‌المللی است که سودای شکار مناظر زیبای گیاهی و جانوری را دارند.

 

گشتی در پارک ریکه تفلیس

بهترین زمان بازدید از پارک ملی خاراگائولی

این که چه زمانی برای بازدید به مقصد مورد نظرتان می‌روید بسیار اهمیت دارد. مثلا پارک ملی خاراگائولی با ۱۱ مسیر گردشی پیاده‌روی از مناطقی است که بهتر است از می تا اکتبر یعنی حدودا بین بهار تا پاییز از آن دیدن کنید. در واقع اواسط بهار تا اوایل مهر که بارندگی‌ها زیاد نیست دوره مناسب‌تری برای رفتن به اینجاست زیرا در اوج پاییز و زمستان بسیاری از راه‌ها بسته می‌شوند و احتمال این که به دردسر بیافتید بسیار زیاد است.

مسیرهای گردشی در پارک ملی خاراگائولی

در این پارک ملی برجسته و زیبا که حدود ۱ درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده برای رفاه بیشتر مسافران مسیرهای پیاده‌روی با امکاناتی مثل محل کمپ و باربیکیو قرار داده شده است. این مسیرها از لحاظ سختی با هم متفاوت هستند و نیازمند آمادگی جسمانی متفاوتی هم هستند که در ادامه به بررسی برخی از ن‌ها می‌پردازیم.

مسیر پاناروما

بیایید ابتدای گردش را با این مسیر فوق‌العاده زیبای مثال زدنی شروع کنیم. این مسیر جایی است که می‌توانید بزهای وحشی را ببینید به خاطر قرار گرفتن در مسیر انقراض به شدن مورد توجه بوده و دولت سعی و همت در پرورش آن‌ها دارد. در این مسیر شما شانس تماشای حیوانات وحشی خیره کننده و مناظر درخشان بی‌نظیری را دارید.

مسیر نیکلاس رومانف

مسیر نیکلاس رومانف که به اسم یکی از تزارهای روس درآمده مسیری تقرریبا یک نواخت با شیب ملایم رو به بالایی است که می‌توانید با آمادگی جسمانی متوسط در آن حرکت کنرده و از تماشای مناظر پانورامای بسیار درخشان و زیبا لذت ببرید. این مسیری ۴۳ کیلومتری است در مسیر رویش و زندگی برخی از ناب‌ترین درختان گرجستان که به ثبت ملی رسیده‌اند گسترده شده است.

 

هتل‌های نزدیک به پارک‌ آبی باتومی

مسیر فوت پرینت

برای طبیعت دوستان و پژوهشگران این مسیر سبز و تپه‌ای همچون مثلث برمودا و یا قطعه گمشده‌ای بهشت است. زیرا در ناحیه‌ای که این مسیر در امتداد آن عبور کرده شما می‌توانید نادرترین و قدیمی‌ترین گونه‌های درختان بومی گرجستان را پیدا کنید که به ثبت ملی گرجستان رسیده‌اند و بسیار مورد توجه قرار دارند. یکی از کارهای مهمی که باید در پنین پس زمینه‌ای انجام دهید عکاسی از زوایای دیده نشده مناظر طبیعی است.

مسیر سنت آندرا آپستل

برای افراد ماجراجو شاید مسیرهای کم شیب یا تپه‌ای آنقدرها جذاب نباشند و انتظار بیشتری از گشت و گذار خود داشته باشند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید به شما توصیه می‌کنیم از مسیر سنت آندرا بروید که شما را به مرتع‌ترین بخش‌ها پارک جایی که به محل چوپانان شهر دارد می‌برد. در اینجا تماشایی‌ترین، بلندترین و زیباترین مناظر کل پارک جنگلی را خواهید دید که عظمتی مسخ کننده را جلو چشمانتان می‌گستراند. به علاوه از اینجا کوه مقدس صلیب آهنی نیز قابل رویت است.

مسیر جنگلی آن‌تاچد یا دست نخورده

این مسیر برای کوهنوردان و صخره‌نوردانی که بالا رفتن از مسیرهای سخت و دشوار را دارند مناسب است و به عنوان سخت‌ترین مسیر در کل پارک اکیدا برای مبتدی‌ها توصیه نمی‌شود.

مسیر اطلاعات پارک ملی

اما بعد از تمامی این مسیرهای مختلفی که نام بردید نوبت به مسیری جذاب و ملایم و خانوادگی می‌رسد که برای خانواده‌ها و گروه‌های تفریحی که فقط به دنبال سرگرمی در طبیعت هستند در نظر گرفته شده است. این مسیر دارای جایگاه کمپ و باربیکیو است.

مسیرهای پارک خاراگائولی ۱۱ مورد مختلف هستند که بسته به میزان توقع و آمادگی بدنی شما انتخاب‌های مختلفی را در اختیار شما قرار داده است.

 

طبیعت وحشی پارک ملی کاختی در تور گرجستان

 

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 15 مرداد 1402)

نظرات کاربران