ستون کنستانتین یادگار باستانی رومی‌ها در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
ستون کنستانتین یادگار باستانی رومی‌ها در استانبول

استانبول در گذر تاریخ، داستان‌های بسیاری را در خود دیده است؛ از حکام سرکشی که به قلمرو ترک‌ها تجاوز کردند تا تمدن‌های باستانی که با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده بودند.به همین دلیل هم گردشگران تور استانبول می‌دانند که باید خودشان را برای مواجه شدن با یک شهر مدرن که در جای جای آن سازه‌ها و بناهای تاریخی جاخوش کرده‌اند، آماده کنند. یکی از این سازه‌ها ستون کنستانتین است.

 

 

ستون سنگی یادگار روم باستان (Constantine Column)

میدان چمبرلی تاش استانبول، میزبان اثر تاریخی به جای مانده از دوره روم باستان است. ستون کنستانتین در آن دوران، در مرکز محل اجتماعات واقع شده بود. یک ستون با ارتفاع ۳۵ متر که شکوه و عظمت آن هنوز هم نظر هر گردشگری را که با تور ترکیه به استانبول آماده باشد را به خود جلب می‌کند.

 

 بازدید از روملی حصار استانبول، قلعه‌ای که در چهار ماه ساخته شد

 

 

Constantine Column

 

 

معماری دست‌نخورده رومی‌ها در قلب قلمرو سلطان‌های عثمانی

بر اساس آنچه در منابع تاریخی آمده است ستون کنستانتین یکی از مهم‌ترین سازه‌های رومیان باستان است. این ستون سنگی، از قطعه سنگ‌های ارغوانی و سرخ ساخته شده است.

 

 

Constantine Column

 

 

رد پای کنستانتین در قسطنطنیه

قدمت ستون کنستانتین که این روزها به نام چمبرلیتاش هم شناخته می‌شود به سال‌ ۳۲۵ میلادی باز می‌گردد. ستون بلند سنگی، که به دستور امپراتور کنستانتین ساخته شده بود. کنستانتین هنگام عزیمت به استانبول، تصمیم گرفت این ستون را با خود از معبد آپولو به قسطنطنیه منتقل کند.

 

 از ۵ کاخ زیبای استانبول بازدید کنید

 

 

 Constantine Column

 

 

مجسمه آپولو بر فراز کنستانتین

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، کنستانتین این ستون را از معبد آپولو با خودبه قسطنطنیه آورد. ستونی که به نشان سنت بت پرستان آن دوران، تندیس بزرگی از آپولو قرار گرفته بود.

آپولو، نمادی بود که در یکی از دست‌هایش صلیب و در دست دیگرش نیزه‌ای در نگه داشت بود.

 

 

 Constantine Column

 

 

محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی

تا پیش از اینکه عثمانی‌ها، قسطنطنیه را فتح کنند، اطراف این ستون، محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی بود و به عنوان نماد پرستش و عبادتگاه ادیان مختلف، از بت پرستی تا مسیحیت شناخته می‌شد.

زمانی که عثمانی‌ها به استانبول امروزی رسیدند، پیش از هرکاری، نشان صلیب نقش بسته بر روی این ستون را از بین بردند. در دوره حکمرانی سلطان‌های عثمانی، این سازه از هیچ آسیبی در امان نماند تا جاییکه بخشی از آن در یک آتش‌سوزی بزرگ از بین رفت و از قامت آن کاسته شد.

 

 قبل از بازدید از ایاصوفیه استانبول، تاریخ و معماری آن را بشناسیم

 

 

 Constantine Column

 

 

تلاش سلطان‌های عثمانی برای حفاظت از ستون کنستاتین

اگرچه در ابتدای دوره عثمانی، این ستون با بی‌مهری سلطان‌های عثمانی مواجه شده بود اما سلطان مصطفی دوم عثمانی، ستون کنستانتین استانبول را با بندهای آهنی بازسازی و مرمت کرد و با ساخت یک پایه فلزی برای آن، از این یادگار باستانی در قسطنطنیه حفاظت کرد تا گردشگران تور استانبول، با گذشت قرن‌ها هنوز هم از دیدن این ستون باشکوه، بهره‌مند شوند.

در قرن نوزدهم میلادی هم، پس از سلطان مصطفی عثمانی یکی دیگر از پادشاهان عثمانی به نام سلطان عبدالحمید تصمیم گرفت برای جلوگیری از فرو ریختن این اثر تاریخی چاره‌ای بیاندیشد. نتیجه این چاره‌اندیشی، اضافه کردن حلقه‌ای آهنی به دور ستون بود که از فروریختن آن جلوگیری می‌کرد.

 

 معرفی آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

 

 

Constantine Column

 

 

با ساخت این حلقه آهنی، اطراف ستون کنستانتین هم نام تازه‌ای گرفت. چمبرلی تاش به معنی حلقه، نام تازه‌ای بود که به محله داشته شد و تا امروز نیز به همین نام شناخته می‌شود.

 

 

ثبت تاریخی و حفاظت از ستون باستانی استانبول

ستون کنستانتین در حدود نیمه‌های قرن پیش، به عنوان یک بنای تاریخی و اثر ارزشمند فرهنگی به ثبت رسید. از آن پس، رسیدگی‌ها و مرمت‌های منظمی برای حفظ این بنا انجام می‌شود و از سوی دیگر یکی از نمادهایی است که گردشگران تور استانبول را به محله چمبرلیتاش دعوت می‌کند.

با این حال در دهه هفتاد میلادی، سماک یا همان سنگ سماق به کار رفته در ستون کنستانتین آسیب دید. آسیبی که به سرعت ترمیم شد و پس از آن هم مسئولیت مستقیم حفاظت از این سازه باستانی به وزارت تاریخ ترکیه سپرده شد.

 

 بازدید از پل جادویی استانبول که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند 

 

 

 Constantine Column

 

 

جاذبه‌های گردشگری چمبرلی تاش برای گردشگران تور ترکیه

هنگامی که در سفر خود به استانبول برای بازدید از این ستون تاریخی برنامه‌ریزی می‌کنید، به یاد داشته باشید که آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری دیگری هم در محله چمبرلی تاش و اطراف آن واقع شده‌اند، که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. سه نمونه از مهم‌ترین این جاذبه‌ها:

 

 

۱- مسسجد قلندرخانه (Kalenderhane mosque)

کلیسای ارتودکسی که در نزدیکی ستون کنستانتین قرار داشت، با حضور عثمانی‌ها در این شهر به مسجدی تبدیل شد که مسجد قلندرخانه نام گرفت.

از آن‌جایی که کاربری این ساختمان تاریخی از یک کلیسا به مسجد تغییر کرده است، قلندرخانه، یکی از معدود مساجدی است که معماری سبک بیزانسی دارد و در آن از سنگ‌های مرمر رنگارنگ استفاده شده است.

 

 مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

 

 

 Kalenderhane mosque

 

 

۲- کاروانسرای بویوک والده حان (Buyuk Valide Han)

همسر سلطان احمد اول، ملکه ماه پیکر در قرن هفدهم دستور ساخت کاروان‌سرایی را صادر کرد. این اقامتگاه به یاد مادر سلطان احمد، بویوک والده حانم نام گرفت. بیشتر مسافران و کسانی که در این کاروانسرا اقامت می‌کردند، تجارت‌گران خارجی بودند که برای کار و داد و ستد به این شهر می‌آمدند.

 

 موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول 

 

 

 Buyuk Valide Han

 

 

۳- حمام چمبرلی تاش (Cemberlitas Hamami)

مجموعه حمام‌های چمبرلی تاش در نزدیکی ستون کنستانتین، یکی از جاذبه‌های تاریخی استانبول هستند، هرچند که اکنون تعداد اندکی از آن‌ها به جای مانده است. با این حال هنوز هم به عنوان بهترین حمام‌های ترکی استانبول مشهور هستند.

 

 

Cemberlitas Hamami

۰۹ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران