بازدید از روملی حصار استانبول، قلعه‌ای که در چهار ماه ساخته شد

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بازدید از روملی حصار استانبول، قلعه‌ای که در چهار ماه ساخته شد

تور استانبول انتخاب بیشتر کسانی است که عاشق خرید کردن هستند و یا دوست دارند از امکانات تفریحی این شهر لذت ببرند. به همین دلیل ساده، ممکن است بسیاری از گردشگران از تاریخ و تمدن کهن این شهر و قصه و افسانه‌های استانبول بی‌خبر باشند.

استانبول، شهری که حالا به زیبایی در کنار آب‌های آبی و آسمان نیلگونش آرام گرفته، روزگاری قلمرو شاهان و سلاطینی بود که برای کشورگشایی خود، دست به هر کاری می‌زدند. به همین دلیل هم استانبول یادگارهایی فراوانی از دوران سرکشی این پادشاهان به یادگار دارد. یکی از این بناها، قلعه روملی حصار نام دارد.

 

 

۱- معرفی روملی حصار (Rumelihisari)

قلعه روملی حصار یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی استانبول است که به نام دیگر آن قلعه بوازکِسِن (Boğazkesen Castle) است. این قلعه تاریخی در منطقه‌ای از استانبول به نام ساری‌یر در بخش اروپایی استانبول و در نزدیکی تنگه بسفر واقع شده است.

 

۴ تور پیاده‌روی متفاوت در استانبول

 

 

Rumelihisari

 

 

۲- عظیم‌ترین سازه بسفر

قلعه روملی حصار یکی از ده‌ها بنایی است که در دوره عثمانی و به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. جالب است بدانید تا پیش از آنکه پل فاتح سلطان محمد در حوالی بسفر زیبا ساخته شود، این قلعه عظیم‌ترین و ارزشمندترین سازه دوران خودش بود. سازه‌ای که درست در باریک‌ترین قسمت تنگه بسفر بنا شده بود.

 

از ۵ کاخ زیبای استانبول بازدید کنید

 

 

Rumelihisari

 

 

۳- از قلعه جنگی تا مرکز فرهنگی

با وارد شدن به قلعه و تماشای حیاط سرسبز آن شاید تصور کنید که هنوز هم درون برج‌های قلعه، تصمیم‌های مهمی در حال اتخاذ شدن است، اما حال‌ها سال‌ها از شکوه این برج می‌گذرد و زلزله استانبول هم، بسیاری از بخش‌های داخلی این قلعه را از بین برده است.

نخستین کاربرد قلعه روملی حصار، کاربردی نظامی بود. پس از آنکه وظیفه نظامی‌اش را به خوبی انجام داد، به عنوان محلی برای پرداخت عوارض گذر از تنگه بسفر به کار گرفته شد. روزگاری به عنوان زندان و روزگاری هم به عنوان پادگان نظامی‌ها از آن استفاده می‎شود.

 

 

Rumelihisari

 

 

اکنون قلعه روملی حصار به جز اینکه یک جاذبه گردشگری تاریخی برای گردشگران تور استانبول است، گاهی برای اجرای مراسم‌ها، کنسرت‌ها و تئاترهای ملی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

۴- چهار ماه برای ساخت قلعه‌ای تمام عیار

بر اساس آنچه در منابع تاریخی نوشته شده است، ساخت این قلعه در سال ۱۴۵۲ میلادی، تنها چهار ماه طول کشید. سلطان محمد دوم، تصمیم گرفته بود که برای افزایش قدرت کنترل نظامی‌اش در منطقه بوسفور این قلعه در تنگه بنا کند.برای همین هم سه وزیر کارآمد خود را برای نظارت بر کار ساخت سه برج اصلی این قلعه‌ گماشت و به آن‌ها هشدار دارد که اگر ساخت قلعه بیشتر از چهار ماه طول بکشد، جان‌شان را خواهد گرفت.

 

قبل از بازدید از ایاصوفیه استانبول، تاریخ و معماری آن را بشناسیم

 

 

Rumelihisari

 

 

۵- چرا روملی حصار ساخته شد؟

شاه عثمانی برای این عجول بودنش، دلیلی داشت که به اعتقاد خودش به مصلحت امپراتوری‌شان بود. او قصد داشت به قسطنطنیه حمله کند و باید پیش از این کار استحکامات نظامی‌اش را برای مقابله با امپراتوری بیزانس گسترش می‌داد. جنگی که در نهایت منجر به سقوط امپراتوری بیزانس شد.

 

 

Rumelihisari

 

 

قلعه آناتولی هم که در سوی دیگر تنگه بسفر ساخته شده بود، کاربرد مشابهی داشت. یعنی به عثمانی‌ها کمک می‌کرد تا با مدیریت کنترل آمد و شد از طریق راه‌های آبی، مردم شهر قسطنطنیه را از تامین آذوقه محروم کنند. سیاستی که در فتح قسطنطنیه نقش چشمگیری داشت.

 

 

۶- ماجرا از کجا شروع شد؟

شاید تا این جای مطلب از خودتان پرسیده باشید که مگر قسطنطنیه یا کنستانتین همان استانبول امروزی نیست؟ درست است، اما در آن زمان تقسیمات سیاسی متفاوتی بر این منطقه استراتژیک حاکم بود.تصرف این منطقه به خاطر دسترسی به دریای سیاه و تنگه بسفور برای عثمانی‌ها به رویایی طلسم شده تبدیل شده بود؛ تا روزی که سلطان محمد فاتح، تاج امپراتوری عثمانی را بر سر گذاشت.سلطان محمد که در سن جوانی به تاج و تخت رسیده بود، مانند اجدادش، رویای تصرف این منطقه را در سر داشت و در نهایت با نقشه‌ای حساب شده، توانست این رویای عثمانی را واقعی کند.

 

معرفی موزه‌ی خاص و جذاب رحمی کوچ استانبول

 

 

Rumelihisari

 

 

او پیش از اینکه اقدامی علیه بیزانسی‌ها انجام دهد، قدرت نظامی عثمانی‌ها را افزایش داد و بناهایی برای پشتیبانی از این حمله بزرگ بنا کرده بود. که یکی از تاثیرگذارترینِ آن‌ها قلعه روملی حصار بود.

 

 

۷- ویژگی‌های معماری قلعه

این مجموعه قلعه و استحکامات نظامی با کنار هم قرار گرفتن شانزده دیوار بلند، سه برج اصلی با ابهت و یک برج نسبتا کوچک تشکیل شده است. سه برج اصلی قلعه از طریق سنگرهای دیدبانی که روی دیواره‌هایش ساخته شده بود، به هم راه پیدا می‌کردند.معماری این سیزده سنگر، با هم متفاوت بود. شش سنگر به صورت استوانه‌ای، شش سنگر به صورت منشوری با گوشه‌های زیاد و یکی هم به شکل چهارضلعی ساخته شده بودند.

 

معرفی آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

 

 

Rumelihisari

 

 

۸- روزها و ساعت‌های بازدید از قلعه برای گردشگران تور استانبول

حالا که با افسانه‌ها و تاریخ پر فراز و نشیب این قلعه آشنا شدید، اگر مسافر تور استانبول هستید، حتما در برنامه‌ریزی خود زمانی را برای بازدید از این بنای تاریخی اختصاص دهید.

ساعت بازدید: از پنج‌شنبه تا سه شنبه از ساعت ۹ صبح تا پنج بعدازظهر

(درهای این قلعه در روزهای چهارشنبه به روی بازدیدکنندگان بسته است.)

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران