راهنمای بازدید از کاخ دلما باغچه در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای بازدید از کاخ دلما باغچه در استانبول

استانبول از مهم‌ترین شهرهای گردشگرپذیر دنیا محسوب می‌شود. چرا؟ چون دیدنی‌های این شهر زیبا تمام نشدنی هستند. اگر طرفدار مناظر طبیعی باشید، تنگه بسفور زیبایی‌های خود را برایتان به رخ می‌کشد و اگر می‌خواهید نقاط تاریخی شهر را ببینید، تور استانبول چندین و چند جای خاص و منحصر به فرد را برایتان میزبانی می‌کند. یکی از نقاط ویژه‌ی شهر نیز کاخ دلما باغچه در استانبول است که ما امروز قصد داریم به شما معرفی کنیم.

 

کاخ دلما باغچه

در معماری این کاخ زیبا که ساخت آن بین سال‌های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ انجام شده، از سبک‌های مختلفی بهره گرفته شده است. معماران برجسته‌ای در ساخت این کاخ شرکت داشتند و توانستند این شهکار زیبا را در کنار تنگه‌ی بسفور خلق کنند. تا قبل از ساخت کاخ دلما باغچه، کاخ توپکاپی جایگاه سلاطین عثمانی بود، اما بعد از ساخت این کاخ، این مکان به اقامتگاه پادشاهی بدل شد؛ و امروزه یکی از زیباترین کاخ‌های استانبول به شمار می‌رود.

بنا دارای ۳ طبقه است و بیش از ۲۰۰ اتاق و ۱۴ سالن بزرگتر دارد. دیوارهای حول محور این کاخ به حالت دایره‌ای درست شده و حدود ۶۰۰ متر طول دارند که دو دروازه برای ورود و خروج در آن‌ها تعبیه شده است. یک باغ زیبا حول محور کاه و یک سالن باله‌ی کم‌نظیر در مرکز بنا و سقف کار شده‌ی فوق‌العاده جذاب، کاخ دلما باغچه را به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول بدل کرده است که در سفر به استانبول می‌توانید ببینید.

همانطور که گفتیم سبک‌های مختلفی از جمله سبک‌های عثمانی، روکوکو، نئو کلاسیک و باروک در طراحی این بنا به کار رفته شده و تا جایی که امکان داشته آن را مجلل و با شکوه ساخته‌اند. همین باعث شده بود تا ساخت کاه دلما باغچه عثمانی‌ها را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. در حال حاضر ارزش ۱.۵ میلارد دلار را برای این کاخ زیبا تخمین زده‌اند، جایی که تا سال ۱۹۲۲ مهم‌ترین جایگاه در امپراطوری عثمانی را داشت.

 

۱۰ جاذبه گردشگری که قبل از ترک استانبول باید دید

چیزهایی که در کاخ دلما باغچه باید از آن‌ها بازدید کنید

به غیر از باغ زیبای اطراف کاخ دلما باغچه و همچنین گیت‌های ورودی باشکوهش که با کنده‌کاری‌های زیبا به شما خوش آمد می‌گوید، چیزهای زیادی در درون خود کاخ هستند که حتما باید از آن‌ها دیدن نمایید. اما در همان ابتدا که به سالن تشریفات ورود می‌کنید، کافی است سر خود را بالا بگیرید تا چهلچراغ زیبا و بسیار بزرگ این بنا را مشاهده کنید. یکی از بزرگ‌ترین چهلچراغ‌های دنیا که وزنی بالغ بر ۴.۵ تن دارد و از کریستال‌های بوهمیا ساخته شده است. جالب است بدانید که این چهلچراغ را ملکه ویکتوریا به امپراطور برای بازگشایی این کاخ هدیه داده بود.

در سالن غذاخوری نیز شما ویژگی‌های خاصی را در بخش بخش این مکان مشاهده خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نیز کنده‌کاری‌های با دستی است که بر روی زمین حک شده و طرح‌های زیبا را به شکلی منحصر به فرد تصویر سازی کرده است. وقتی چنین چیزی را آن هم به شکل دست ساز می‌بینید، خواهید فهمید که قرار بوده این کاخ در مجلل‌ترین شکل ممکن ساخته شود.

این کاخ همچنین میزبان موزه نقاشی نیز هست که ۲۰۰ اثر از قرن‌های ۱۹ و ۲۰ در آن به نمایش در می‌آید و البته بازدید از آن‌جا هزینه‌‌ی اضافی برایتان به همراه خواهد داشت. موزه ساعت نیز یکی دیگر از جاهای بسیار جالبی است که در بازدید از کاخ می‌توانید به دیدنش بروید. البته این تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های کاخ است و شما چیزهای بسیاری بیشتری را در محیط آن پیدا خواهید کرد.

 

۷ جاذبه گردشگری محله گالاتا در استانبول

کاخ دلما باغچه در ترکیه مدرن

این کاخ نه تنها در تاریخ عثمانی نقشی پررنگ داشته، بلکه در تاریخ مدرن ترکیه نیز به خوبی درخشیده است. جایی که مصطفی کمال آتاتورک، بنیان گذار ترکیه نوین زمان زیادی را در آن می‌گذراند و در نهایت در همین بنا و در سال ۱۹۳۸ فوت شد. به پاس بزرگداشت وی، ساعت این کاخ برای همیشه روی ۹:۰۵ صبح، زمان مرگ وی ثابت شد.

بادید از کاخ دلما باغچه

قبل از هر چیز باید بدانید که تنها ۳ هزار نفر در روز می‌توانند از این کاخ بازدید کنند که در زمان‌های پر گردشگر، روزهای آخر هفته خیلی زود این تعداد پر می‌شود. پس بهتر است صبح و خارج از روزهای آخر هفته به دیدن این مکان بروید. آدرس کاخ را در آخر نوشته برایتان ذکر خواهیم کرد و زمان بازدید از آن نیز ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر خواهد بود.

ورودی برای بازدید از کاخ ۹۰ لیر و برای بازدید از تمامی بخش‌های مجموعه از جمله حرمسرا ۹۰ لیر است. همچنین برای بازدید از موزه‌ها نیز باید مبلغ ۲۰ لیر بپردازید.

 

جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده استانبول که باید ببینید

آدرس: Vişnezade, Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş

۰۷ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران