قلعه ناریکالا در بلندی‌های تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
قلعه ناریکالا در بلندی‌های تفلیس

تورگرجستان شما را با این حقیقت آشنا می‌کند که این کشور ، گروه‌های قومیتی فراوانی را در خود جای داده است. در این شهر ارامنه‌ ، روس‌ها، ایرانی‌ها، یهودیان و یونانی‌ها و بسیاری قوم‌های دیگر در کنار اکثریت گرجی زندگی می‌کنند.به همین دلیل هم در این شهر می‌توانید تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز مردمی از ادیان مختلف را در کنار هم مشاهده کنید؛ کنیسه‌های یهودی‌ها در کنار کلیساهای ارتدوکس جای گرفته‌اند. شاید بهترین نماد تاریخی فرهنگی شهر که این زیبایی را به تصویر کشیده است، یکی از بلندی‌های قسمت قدیمی تفلیس یعنی قلعه ناریکالا است. بنایی که به عنوان قلعه مادر شهرت دارد و یکی از نمادهای تفلیس است.

 

 

ناریکالا، یک بنای ایرانی باستانی 

تفلیس، شهری افسانه‌ای است که به شهر تپه‌ها نیز شناخته می‌شود و برای همین می‌توانید جذابیت کوتاه و بلندی را در سراسر این شهر مشاهده کنید. قلعه ناریکالا هم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس است که بر روی تپه‌ای زیبا در میان انبوهی از خانه‌های رنگارنگ شکوه و عظمت خود را به نمایش گذاشته است.

قدمت قلعه ناریکالا به قرن چهارم میلادی می‌رسد. در واقع می‌توان گفت در طول سال‌ها و قرن‌های گذشته، این قلعه میزبان گروه‌های مختلفی بوده و کاربری‌های مختلفی هم داشته است. اما یک نکته قابل توجه درباره این قلعه که به قدیمی‌ترین ساختمان شهر تفلیس شهرت دارد، این است که ناریکالا، یک بنای باستانی ایرانی است؛ یادگاری از دوره ساسانیان که حالا در قلب تفلیس جا خوش کرده است.

 

تور گرجستان فرصتی برای دیدار با فرشته افسانه‌ای برج ساعت تفلیس

 

 

ناریکالا

 

 

پس اگر با تور گرجستان به تفلیس سفر کرده اید به خاطر داشته باشید که بازدید از این بنای باشکوه را حتما در برنامه خود جای دهید چراکه این قلعه، بر روی یکی از بلندی‌های تفلیس بنا شده است و برای همین هم هنگام بازدید از آن، تقریبا می‌توانید بخش زیادی از شهر تفلیس را از یک نمای شگفت‌انگیز تماشا کنید.

 

 

معماری ایرانی، اسلامی و نمادهای مسیحی در یک بنا

از نظر معماری می‌توان گفت که بنای اصلی قلعه ناریکالا به سبک کاملا ایرانی طراحی و ساخته شده است؛ چراکه در آن زمان، گرجستان امروز بخشی از قلمرو ساسانیان بود و از آن‌جایی که منطقه‌ای نزدیکی به مرزهای ایران بود، این قلعه برای حفاظت از سرزمین‌های ساسانیان ساخته شده بود.

 

طبیعت‌گردی در دریاچه لاکپشت تفلیس

 

 

ناریکلا

 

 

اما با بازدید از این بنا، خواهید دید که ناریکالا نمادهای معماری اسلامی را هم در خود جای داده است. پس از ساسانیان و با قدرت گرفتن امویان، ناریکالا هم به دست امویان افتاد و در بازسازی آن از معماری اسلامی استفاده شد. برای همین هم نشانه‌های معماری اسلامی را در قسمت‌های زیادی از این قلعه مشاهده خواهید کرد.

در آن دوران که به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد علاوه بر نمای ظاهری قلعه، تغییراتی اساسی هم در آن داده شد، به عنوان مثال برای راحتی امرا و فرماندهان، کاخی در آن بنا شد.چهار قرن پس از آن یعنی در قرن یازدهم میلادی هم که این قلعه بخشی از سرزمین و زیر نظر حکومت شاه داوید چهارم بود، این قلعه دوباره بازسازی شد. بخش‌های جدیدی به آن افزوده شد و توان دفاعی قلعه بازهم بیشتر از پیش افزایش پیدا کرد.

 

تفلیس، مکانی برای رویارویی فرهنگ‌های مختلف جهان

 

 

ناریکالا در تفلیس

 

 

یک قرن بعد، این قلعه بازهم تغییرات بیشتری را تجربه کرد. حالا نوبت به مسیحیان رسیده بود که سلطه خود بر این بنای ارزشمند را ثابت کنند، برای همین هم کلیسایی به نام کلیسای کوچک سنت نیکلاس است. بر روی دیواره‌های این کلیسا نقاشی‌هایی از کتاب مقدس مسیحیان نقش بسته است. 

 

چرا در تور تفلیس بازدید از قلعه ناریکالا را به شما پیشنهاد می‌کنیم؟

  1. بازدید از این قلعه رایگان است.
  2. دسترسی به ناریکالا، آسان و کم هزینه است.
  3. بازدید از یک بنای باستانی ایرانی که قدیمی‌ترین ساختمان شهر تفلیس است.
  4. مشاهده شهر تفلیس از یک نقطه بسیار بلند و از فراز بنایی با کاربرد تاریخی دفاعی.

 

۱۱ مکان فوق‌العاده در تفلیس که شب‌ها تا دیرهنگام می‌توانید در آنها بمانید و تفریح کنید

 

 

ناریکالا در تفلیس

 

 

جاذبه‌های گردشگری بیشتر در اطراف ناریکالا

  1. کلیسای سنت نیکلاس در داخل ناریکالا
  2. کلیسای ارمنی سنت جرج با کمتر از صد متر فاصله
  3. تندیس کارتلیس ددا (مجسمه مادر) تقریبا در فاصله ۵۰۰ متری

 

راهنمای گشت و گذار در محله‌های تفلیس، شهر زیبایی‌های مدرن و تاریخی

 

 

ناریکالا در تفلیس

 

 

 چند نکته مهم برای گردشگران ناریکالا

  • اگر می‌خواهید از همه زیبایی‌هایی این قلعه و طبیعت اطراف آن سر در بیاورید، فراموش نکنید که حتما کفش راحت و مناسب پیاده‌روی به پا کرده باشید.
  • تابستان یا زمستان، فرقی نمی‌کند، هنگام بازدید از این اثر تاریخی که بر روی تپه قرار گرفته است، حتما از ضد آفتاب استفاده کنید و عینک آفتابی‌تان را هم فراموش نکنید.
  • بار خود را سنگین نکنید؛ شاید نگران گرسنه شدن همراهان‌تان باشید و بخواهید کوله سفری‌تان را پر از خوردنی‌ها و بطری‌های نوشیدنی کنید؛ اما نگران نباشید؛ قرار نیست به صحرایی بی آب و علف بروید. در محدوده‌های گردشگری تفلیس، امکانات خوبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است؛ پس بار خود را سبک نگه دارید.
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

نظرات کاربران