راهنمای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پکن

جاذبه‌های گردشگری پکن
راهنمای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پکن

استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نه تنها برای مردم عادی پکن، بلکه برای گردشگرانی با تور چین که به این شهر شلوغ مسافرت می‌کنند، کاملا حیاتی است. البته از طرفی پایتخت چین، از این نظر بسیار عالی عمل کرده و شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به تمامی نقاط شهر و البته مسیرهای بین شهری بروید. از سیستم ریلی تا اتوبوس و یا حتی ریکشا که بعدا با آن آشنا می‌شوید، مسیرها و راه‌های بسیار زیادی وجود دارد تا به وسیله آن‌ها بتوانید در شهر به این سو و آن سو بروید.
در مقاله‌ی امروز ما راهنمایی مختصری در مورد مسیرهای داخل شهری، کارت اعتباری مخصوص حمل و نقل عمومی در پکن و اطلاعاتی از این دست را برایتان گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم در سفر به پکن به دردتان بخورد.

 


مترو


در اولین روز اکتبر سال ۱۹۶۹ یعنی حدود نیم قرن پیش بود که پکن اولین خط متروی خود را ساخت. حالا اما این شهر دارای ۶۳۶ کیلومتر مسیر مترو در ۲۲ خط مختلف است. خطوط زیرزمینی مترو یکی از بهترین راه‌های فرار از ترافیک شهری است، مخصوصا اگر قرار باشد در ساعات شلوغی بین محل‌های پرطرفدار جا به جا شوید. با این وجود باید در نظر داشته باشید که اگر چه حرکت قطارهای متروی پکن متوالی و سریع است، با این حال در ساعات شلوغی، نفرات زیادی از آن استفاده کرده و قطارهایش بسیار شلوغ می‌شوند. خطوط مترو نیز عموما با شماره مشخص شده‌اند به جز خطوطی که بر اساس مناطق مختلف همچون خط باتونگ نام گذاری شده‌اند. برای پرداخت هزینه مترو می‌توانید از کارت اعتباری که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد و پول نقد استفاده کنید.

 

 بهترین مهمانسراهای پکن برای اقامتی ارزان 

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


اتوبوس شهری


باورکردنی نیست، اما پکن دارای بیش از ۱۲۰۰ مسیر اتوبوسی است. این مسیرها شامل خطوط معمولی مرکز شهر، خطوط شب رو، خطوط پایین شهر و خطوط حومه‌ی شهر می‌شود. نقشه‌های کاملی از مسیرهای مختلف اتوبوسی که ارزان‌ترین راه تردد در شهر است وجود دارد که حتما باید آن‌ها را بر روی گوشی داشته باشید. برای پرداخت هزینه هم می‌توانید از پول نقد استفاده کنید و هم از اسمارت کارت یا همان کارت اعتباری مخصوص وسایل نقلیه عمومی پکن. در این شهر اتوبوس‌های روباز توریستی نیز وجود دارند که تنها برای تورهای گردش در شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


تاکسی


همچون بیشتر نقاط دنیا، هزینه‌ی تاکسی در پکن از دیگر روش‌های حمل و نقل عمومی گران‌تر است. ۶۷ هزار تاکسی در ای شهر فعالیت می‌کنند که برای ۳ کیلومتر اولیه ۱۳ یوان دریافت کرده که قیمت پایه است و سپس بر اساس تاکسی متر باید پول پرداخت نمایید. هزینه‌ی اجاره‌ی تاکسی برای ۸ ساعت بسته به شرکت تاکسی‌رانی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یوان خواهد بود. برای پرداخت نیز می‌توانید از اسمارت کارت استفاده کرده و یا اینکه پول نقد پرداخت کنید. نکته آخر در مورد تاکسی‌های پکن این است که همچون دیگر کشورهای مدرن دنیا، در آن می‌توانید از اپلیکیشن‌های کرایه تاکسی که شبیه به اوبر یا اسنپ هستند هم استفاده کنید.

 

 ۷ جاذبه‌ی گردشگری رایگان در پکن برای آشنایی با فرهنگ چین

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


دوچرخه


با توجه به اینکه بیش از ۸۶ هزار دوچرخه به صورت اشتراکی در شهر وجود دارد تا بتوانید از آن‌ها برای گشت زدن در شهر یا طی مسافت کوتاه استفاده کنید، مسلما این گزینه نیز به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود. استفاده از این دوچرخه‌ها تنها برای افرادی با سن ۱۸ تا ۶۵ مجاز است و هزینه‌ی بسیار کمی برایتان دارد که تنها می‌توانید با اسمارت کارت آن را پرداخت نمایید.

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


ریکشا


ریکشاها وسایل نقلیه قدیمی پکن برای جا به جایی افراد است که شبیه به یک گاری است که یک نفر آن را به وسیله دوچرخه با خود می‌کشد. این روزها مدل‌های موتوری آن هم آمده است و روشی عالی برای جا به جایی و در عین حال تجربه شیوه‌های قدیمی گذر در شهر به حساب می‌آید. هزینه‌ی آن نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ یوان به ازای هر نفر است و مسیرهای آن نیز حدودا ۲.۵ ساعت به طول می‌انجامد. فراموش نکنید که دادن انعام ۵ تا ۱۰ یوانی به رانندگان معمول است.

 

  میدان تیان آنمن پکن، بزرگ‌ترین وتاریخی‌ترین میدان جهان 

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


اسمارت کارت


با خرید این کارت‌ها و شارژ آن که هم در فرودگاه پیدا می‌شود و هم در فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو، می‌توانید از آن برای پرداخت پول اتوبوس، مترو، ترن‌های اکسپرس فرودگاهی، خطوط ویژه به دیوار بزرگ و دوچرخه‌های شهرداری استفاده کنید.

 

 

حمل و نقل عمومی در پکن

 


کارت Tianjin-Hebei


این کارت‌ها تنها برای خطوط اتوبوس‌رانی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به همان شکل به فروش می‌رسند و قابل شارژ هستند اما از آن‌ها نمی‌توانید برای دیگر واسیل نقلیه عمومی استفاده کنید.

۲۱ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران