بازدید از پل جادویی استانبول که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بازدید از پل جادویی استانبول که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند

استانبول، شهر شگفت‌انگیزی است که با آب محاصره شده است. در طول سالیان طولانی، شهر در دو سوی آبی روان گسترش پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده است که به مرور پل‌هایی بر روی آب ساخته شوند تا دو سوی شهر یا به اصطلاح سمت اروپایی را به سمت آسیایی‌اش متصل کنند. دیدار از این پل‌ها که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند، یکی از جاذبه‌های این شهر است که مسافران زیادی را به انتخاب تور استانبول ترغیب می‌کند.

پل معلق سلطان محمد فاتح، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استانبول است. این پل معلق، که به پل بسفر دوم هم معروف است، به نام سلطان محمد که در سال ۱۴۵۳ قسطنطنیه را فتح کرد، نام گذاری شده است. در واقع این پل یکی از سه پل ارتباطی بین اروپا و آسیا در استانبول است که بر روی تنگه بسفر ساخته شده است.

تنگه بسفر باریکه آبی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا کرده است و شهر استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد. پل سلطان محمد در سال ۱۹۸۸ افتتاح شد. در آن روزها، این پنجمین پل معلق جهان از لحاظ طول به شمار می‌رفت ولی امروزه در جایگاه بیست و یکم قرار دارد.

 

پلی میان دو قاره

واقعیت شگفت انگیز راجع به این پل، این است که دو قاره اروپا و آسیا را به هم متصل کرده است. بسیار هیجان انگیز است که در عرض چند دقیقه از یک قاره به قاره‌ای دیگر بروید.

 

۵ پل معروف شهر استانبول

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

تماشای استانبول از زاویه‌ای دیگر

 

اگر با تور استانبول راهی ترکیه هستید، دیدن این پل را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. چرا که دیدن شهر از زاویه‌ای دیگر می‌تواند بسیار هیجان انگیز و فراموش نشدنی باشد. همچنین از روی پل می توانید انواع کشتی‌های باربری و ناوهای جنگی را که در حال عبور هستند، تماشا کنید.

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

قلعه روملی حصار هم یکی دیگر از چشم‌اندازهای زیبایی است که می‌توانید از روی این پل به خوبی تماشا کنید.

 

 

بازسازی و زیباسازی پل

 

در سال ۲۰۱۵  پس از تقریبا ۲۵ سال، متخصصان محلی، پروژه احیای مجدد برای ارتقای زیبایی‌شناسی پل و طرح نورپردازی با انرژی کارآمد و مطمئن را آغاز کردند.در این پروژه، در مجموع ۲۴۰ لامپ در ارتفاع ۱۳ متر نصب شد. این چراغ‌های LED کم مصرف، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، نور زیادی تولید می کنند تا دید پل را افزایش دهند.این پروژه جدید که تا حدی هوای محیط زیست را هم دارد، هزینه‌های انرژی برای روشنایی پل را تا ۲۵ درصد کاهش داده است.

 

تنگه‌ی بسفر و زیبایی‌های تاریخی

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

نورپردازی پل، یکی از زیباترین جلوه‌های شهر استانبول است که می‌توانید آن را از برخی نقاط شهر ببینید. مثلا می‌توانید با نشستن در یک رستورانی ساحلی و تماشای پل معلق با دریایی از نور و رنگ‌های زیبا از خوردن یک وعده شام بی‌نظیر لذت ببرید.

 

 

موقعیت مکانی و مشخصات معماری

 

این پل درست در میان محله کاواجیک (Kavacik) در طرف آسیایی استانبول و محله هیسارستو (Hisarutsu) در سمت اروپایی این شهر واقع شده است.

پل معلق سلطان محمد فاتح  هزار و ۹۰ متر طول و ۳۹ متر عرض دارد. ارتقاغ این پل از سطح جاده به ۱۰۵ متر می‌رسد. بدنه پل از جنس فولاد ساخته شده است. این پل معلق دارای کابل‌های فولادی و قلاب‌های عمودی است. فاصله پل از سطح دریا حدود ۶۴ متر است.

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

هنر مشارکت معماران

 

پل سلطان محمد فاتح در واقع توسط فریمن فاکس و شرکا به همراه شرکت فنی گروه بوتکس بوسفر  طراحی شد. کار ساخت و ساز توسط یک کنسرسیوم بین‌المللی از سه شرکت ژاپنی، یک شرکت ایتالیایی به نام Impregilo و یک شرکت ترکی به نام SIFA انجام شد.

ساخت و ساز این پل در تاریخ سوم ژوئیه ۱۹۸۸ به پایان رسید و برای ساخت این پل ۱۳۰ میلیون دلار هزینه شده است.

 

استانبول را پیش از تجربه‌ی تفریح‌های دریایی تنگه‌ی بسفر ترک نکنید

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

شاهراه ارتباطی

 

پل دقیقا دارای چهار لاین برای وسایل نقلیه و یک لاین اضطراری در هر دو جهت است. صبح ها، بیشتر به طرف غرب یعنی به سمت اروپا ترافیک سنگین است؛ این یعنی عبور و مرور از پنج خط جاده‌ای به طرف غرب و تنها سه خط به طرف شرق حرکت می‌کند.اما بعدازظهرها جریان ترافیک تغییر می‌کند و پنج خط به سمت شرق و سه خط به طرف غرب باز می‌شود.  رفت و آمد عابران پیاده از روی پل ممنوع است چراکه تقریبا در طول یک روز ۱۵۰هزار خودرد از این پل عبور می کنند تا خودشان را به مقصد برسانند. 

 

 

 پل سلطان محمد

 

 

این در حالی است که خودروها باید برای عبور از پل سلطان محمد، عوارض بپردازند اما این‌طور که به نظر می‌رسد، برای طی کردن یک قاره و رسیدن به قاره دیگر، عوارض هم نمی‌تواند مانع تردد خودروها باشد. البته دریافت هزینه فقط از خودروهایی که از سمت اروپا به سوی آسیا می‌آیند، مورد نیاز است.

 

 

۲۱ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران