سفرنامه‌ی گرجستان ؛ ماجراجویی زنانه در ۱۵ شهر

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
سفرنامه‌ی گرجستان ؛ ماجراجویی زنانه در ۱۵ شهر

تعداد گردشگرانی که با تور گرجستان سفر می‌کنند، سال به سال در حال افزایش است و اگر یک بار به این کشور سفر کرده باشید، کاملا متوجه خواهید شد که چرا این ارقام پدید آمده‌اند. سرزمینی زیبا با مناظر چشم‌نواز، کوهستان‌های متعدد، سواحل جذاب که میزبان تعداد زیادی از میراث جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آید. اما برای هر مقصد گردشگری، همیشه سوالاتی در مورد امنیت مخصوصا اگر پای سفر زنی تنها به میان بیاید وجود دارد.
به همین خاطر آلی جنینگز، سفرنامه‌ای در این باره نوشته و در ماجراجویی خود، تنها به ۱۵ شهر گرجستان سرک کشیده است و در نهایت طی مقاله‌ای که در پایین بخش‌هایی‌اش را برای شما روایت می‌کنیم، از تجربیاتش در این کشور گفته است.

 


ارتباط


یکی از مهم‌ترین ارکان سفر مخصوصا وقتی تنها هستید، ارتباط با دیگران است. متاسفانه تعداد کسانی که در گرجستان انگلیسی بلد باشند زیاد نیست، اما به گفته‌ی کسانی که به صورت مداوم به این کشور سفر می‌کنند، به تعداد آن‌ها مخصوصا در میان جوان‌ها اضافه شده است. دولت نیز با آموزش زبان سعی در تغییر این رویه دارد. با این وجود بخش زیادی از مردم گرجستان روسی هم بلدند و با اینکه بین این دو کشور درگیری‌های وجود دارد اما آن‌ها علاقه دارند که با خارجی‌ها به این زبان صحبت کنند.

 

راهنمای سفر ۶ روزه به گرجستان؛ کشور سفرهای زمستانی و تابستانی

 

 

گرجستان

 


البته بسته به اینکه به کدام شهر سفر کرده‌اید، وضعیت مکالمه زبان انگلیسی برایتان متفاوت خواهد بود. در تفلیس، باتومی و دیگر شهرهای بزرگ هم مسئولان هتل و هم در بسیاری مراکز خرید، مردم انگلیسی با شما صحبت می‌کنند، اما در شهرهای کوچک‌تر تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که بتواند با این زبان با شما مکالمه کند.

 


رفت و آمد


رانندگان گرجستانی خیلی شبیه به اروپایی‌ها قانونمند نیستند. بارهای پیش می‌آید که مینی‌بوس‌هایی که قرار است شما را بین شهرها حرکت دهند، بارها از سمت خلاف جاده حرکت می‌کنند. از طرفی رانندگان تاکسی نیز عموما انگلیسی بلد نیستند اما به شدت کمک‌حال ما در پیدا کردن مکان‌های مختلف خواهند بود. برای مثال مسیرهای اتوبوس زیاد تفلیس باعث می‌شود در بسیاری موارد کاملا از پیدا کردن مسیر درست ناامید شوید، در این هنگام کافی است که با گفتن جایی که می‌خواهید بروید از تاکسی‌ها کمک بگیرید تا آن‌ها به خوبی شما را راهنمایی کنند.

 

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در گرجستان

 

 

گرجستان

 


مارشروتکا نوعی وسیله‌ی حمل و نقل در گرجستان است که هزینه‌ی کمی داشته و بسیار هم طرفدار دارد. احتمالا شما هم وقتی در سفر به این کشور باشید، چند باری سوار این‌ها شوید. اما در مجموع چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، سیستم بسیار خوب حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری است. بر اساس همین سیستم خوب، امنیت بالایی نیز برای سوار شدن به تاکسی‌های رسمی وجود دارد و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.
از بابت هزینه نیز تاکسی‌های گرجستان به نسبت بسیاری کشورها بسیار ارزان‌تر هستند. به همین خاطر با توجه به اینکه تنها به گرجستان سفر کرده بودم، سعی داشتم تا جای ممکن در ساعت‌های خلوت شهرهای متفاوت، از تاکسی استفاده کنم تا به مقصدم برسم.

 


وضعیت جرائم و رفتارهای ناشایست


جرم و جنایت آنقدر در گرجستان به ندرت اتفاق می‌افتد که این کشور را در جایگاه هفتمین کشور امن جهان قرار داده است. اگر چه در گذشته افسران پلیس گرجستان اسم و رسم خوبی نداشتند، اما در دهه‌ی جاری همه چیز تغییر کرده و شما برای هر مسئله جزیی می‌توانید از آن‌ها کمک بخواهید. کوتایسی، دومین شهر بزرگ گرجستان یکی از بیشترین آمار جرم و جنایت در کشور را دارد، اما حتی در این شهر نیز شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید به تفریح بپردازید.

 

 

گرجستان

 


به عنوان زنی تنها و خارجی، شما به هر کشوری که وارد شوید مسلما چیزهایی می‌شنوید یا نگاه‌هایی را روی خود حس خواهید کرد و این موضوع در گرجستان نیز اتفاق می‌افتد. اما به ندرت این مسئله از حالت متمدنانه خارج می‌شود و حتی می‌توان محیط گرجستان را از بسیاری کشورهای اروپایی دیگر بهتر دانست. تجربه‌ی من در گرجستان ثابت کرده که اگر دیدید پیشنهادی به شما می‌شود، کافی است با آرامش جواب منفی دهید تا مسئله به راحتی حل شود. حتی اگر نتوانید صحبت کنید، کافی است که با رفتار خود این موضوع را با آرامش حل کنید و سپس می‌بینید که مشکلی پیش نخواهد آمد.
در نهایت مسئله مهم به عنوان سفر تنها در گرجستان این است، که وقتی می‌خواهید از جاهای پرت یا کوهستان‌ها بازدید کنید، حتما در برنامه‌های گروهی شرکت کنید. هر کشوری با هر میزان امنیتی نیاز دارد تا خود شما مراقب تصمیماتتان باشید.

 


سلامت


با توجه به اینکه تنها در سفر هستید، باید مراقبت بیشتری از خود کنید. یکی از مواردی که در گرجستان ممکن است با آن به مشکل بر بخورید، خوردن آب غیر از بطری‌های استاندارد بازار است. گیاردیا از جمله بیماری‌های نسبتا شایعی است که از این طریق ممکن است شما را مریض کند. بیماری که باعث التهاب جزیی معده خواهد شد و اگر چه جدی نیست، اما ممکن است سفر شما را تلخ کند.
در هیچ کدام از شهرهای کوچک و بزرگ گرجستان به مشکل خرید وسایل بهداشتی بر نخواهید خورد و برای تهیه قرص‌های معمول نیز مشکلی ندارید. اما از آوردن قرص‌های آرام‌بخش یا مسکن به شدت خودداری کنید که مشکلات حقوقی برایتان به وجود می‌آید.

 

مشهورترین کافه‌های باتومی؛ شهر بندری و ساحلی گرجستان

 

 

گرجستان

 


همه چیز در این کشور زیباست، حتی وقتی تنها به آن سفر می‌کنید
تاریخی گران‌بها، طبیعتی زیبا و مردمانی فوق‌العاده از گرجستان کشوری عالی برای سفر ساخته است. غذاهای خوشمزه و تفریحات متنوعی نیز هستند که از دلایب سفر شما به این کشور محسوب خواهند شد. پس نگذارید تنها بودن شما را از سفر به این سرزمین جذاب باز دارد.

۲۰ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران