معروف‌ترین قلعه‌های هند برای بازدید

جاذبه‌های گردشگری هند
معروف‌ترین قلعه‌های هند برای بازدید

هند سرزمین پادشاهان زیادی بوده است و از همین رومی‌توان نشانه‌های زیادی از زندگی‌های متفاوت از مردم عادی و قصرهای پادشاهان در آن پیدا کرد. ساخت قلعه‌های بزرگ که همچون شهری سکونتگاه شاهان را در بر می‌گرفتند نیز به همین صورت در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند. حالا وجود این قلعه‌های زیبا، بخشی از بار دعوت گردشگران به هند را به دوش می‌کشند. قلعه‌هایی که با قدمت‌های متفاوت تاریخی، ظاهری کاملا از هم متمایز دارند و دیدنشان در سفر با تور هند، به شدت توصیه می‌شود.

 


۱- قلعه قرمز، دهلی نو


شاه‌جهان، در سال ۱۶۳۰ معمار تاج محل –استاد احمد لاهوری- را برای ساخت این قلعه انتخاب کرد تا برای بیش از ۲۰۰ سال شاهان مغول در آن به برپایی مراسمات مختلف و سکونت بپردازند. بعد از پایان دوران مغول‌ها در ۱۸۵۷، این قلعه چند باری دچار تخریب‌هایی در بعضی بخش‌ها و همچنین اضافه شدن چند بخش به آن شد و حالا در کمال وقار و زیبایی در پایتخت خوش می‌درخشد. این قلعه یکی از میراث جهانی یونسکو و به عنوان یکی از نمادهای معماری مغول‌ها در هند نیز شناخته می‌شود.

 

راهنمای گردش در قلعه آگرا، در سفر تور مثلث طلایی هند

 

 

 قلعه قرمز

 


۲- قلعه عامر، راجستان


این قلعه را دروازه‌ای به راجستان نیز می‌شناسد. بنایی فوق‌العاده زیبا و پرابهت بر بالای تپه عقاب‌ها که انعکاسش در آب دریاچه موائوتا، نمایی بی‌نهایت جذاب به آن بخشیده است. معماری این قلعه نمایانگر سبک کاملا آشنای هندو و راجپوتانا است و در آن از مرمر و سنگ‌های ماسه سنگ قرمز استفاده شده که به آن طیف بسیار زیبایی می‌دهد. وقتی به دیدن این قلعه می‌روید، به هیچ وجه دیدار از نمایش نور و موسیقی آن و همچنین گردش در دریاچه را از یاد نبرید.

 

 

قلعه عامر

 


۳- قلعه جایسالمر، راجستان


این قلعه‌ی زیبا در میان ماسه‌های طلایی صحرای تار همچون جواهری سنگی می‌درخشد. بنایی که به دستور حاکم زمان راجپوت، راوال جایسال در سال ۱۱۵۶ میلادی ساخته شد و با معماری بی‌نظیرش، حالا یکی از مهم‌ترین ابنیه تاریخی هند و همچنین از دلایل سفر به این نقطه از هند محسوب می‌شود. زمانی این قلعه با ماسه‌سنگ‌های طلایی ساخته شده بود تا رنگ شاهانه داشته باشد، اما به مرور به رنگ طلایی خاک خورده‌ی این روزها تغییر پیدا کرد. از جمله دیدنی‌های مهم این قلعه ورودی‌های آن است که هر کدام به شکلی طراحی شده‌اند.

 

دهلی؛ سرزمین سرخ قلعه‌ها و سرخ صورت‌ها

 

 

 قلعه جایسالمر

 


۴- قلعه چیتورگاه، راجستان


چیتورگاه که در تپه‌ای بالای رودخانه‌ی براچ واقع شده، نمادی از غرور، عشق و روح هنرمندانه مردم راجپوت است. بنایی که در قرن ۷ میلادی ساخته شد و از جمله بزرگ‌ترین قلعه‌های هند به شمار می‌رود. جایی که قصه‌های زیادی از قهرمانی‌ها و از خودگذشتگی‌هایی حول محورش شکل گرفته است. معماری برج برگرفته از المان‌های وقت راجپوت و سیسودیان‌هاست. برای ورود به بارگاه اصلی قلعه شما باید از ۷ ورودی گذر کنید که هر کدام به شکلی طراحی و اسمی برایشان گذاشته شده است. قلعه دارای مراکز زیادی از جمله بخش‌هایی دارای آب، معابد، سالن اجتماعات و ... است، اما به نظر بازدید از معابد آن به واسطه زیبایی‌های ظاهری، بیشتر مورد پسند عموم مردم واقع می‌شود.

 

 

قلعه چیتورگاه

 


۵- قلعه جوناگار، راجستان


این برج محصور در میان دیوارهای بلند و خندق‌های عمیق است. بنایی که به دستور راجا رای سینگ در سال ۱۵۵۸ ساخته شد و طی قرن‌ها، با گسترش و اضافه شدن بخش‌های مختلف، به قلعه‌ای بدل گشت که حالا می‌بینید. زیبایی‌های ظاهری قصر گونه در کنار کنتراست جذاب رنگی این قلعه را به یکی از زیباترین بناها تبدیل کرده است. دیوارهای طلایی و قرمز، استففاده از موزاییک‌های شیشه‌ای و نقش‌برجسته‌هایی که در ستون‌ها و ورودی‌ها به کار رفته، واقعا زیبا و چشم‌نواز هستند. جدا از این‌ها، در میان دیوارها می‌توانید نقاشی‌های زیادی ببینید که هر کدام روایتی از داستان‌های محلی هندی هستند.

 

معابد باستانی هندی که نفس را در سینه حبس می‌کنند

 

 

 قلعه جوناگار

 


۶- قلعه گوالیور، مادیا پرادش


این قلعه که در قرن هشتم میلادی ساخته شده، به وضوح دارای نمادهای معماری مردم این محل است که در آن از رنگ‌های متنوع در کنار سنگ‌های ماسه‌سنگی استفاده شده است. بنایی بر روی یک تپه‌ی صعب‌العبور در شهر ‌ گوالیور که باعث شده به آن لقب " مروارید قلعه‌های هند" بدهند. جالب اینکه کل این مجموعه در دو فاز با فاصله‌ی قرن‌ها از هم ساخته شده است. ابتدا کلیتی برای این مجموعه در قرن هشتم میلادی ساخته شده و سپس در قرن ۱۵ میلادی، راجا مان سنگ تومار که شیفته‌ی شکوه و زیایی قلعه بود، هم دستور به بازسازی آن داد و هم بخش‌هایی به آن اضافه کرد.

 

 

 قلعه گوالیور

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران