جشن و شادی بر وصف بهار؛ نوروز در باکو

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
جشن و شادی بر وصف بهار؛ نوروز در باکو

آذربایجان تنها کشور غیر فارسی زبانی است که عید نوروز در آن به شکلی باشکوه جشن گرفته شده و دولت نیز آن را عیدی رسمی تلقی می‌کند. آذری‌های این کشور از پیش از عید مراسمات مختلفی دارند و درعید نیز جشن‌های باشکوه و بی‌پایانی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کنند و به همین سبب شهرهای مهم این کشور همچون باکو، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سر کردن نوروز در کشوری خارجی محسوب می‌شود.
اگر شما هم قصد دارد با تور باکو نوروز 98 به سفر بروید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی امروز ما را دنبال کنید که به برگزاری نوروز در آذربایجان اختصاص دارد.

 


نوروز در آذربایجان


مردم آذربایجان از دیرباز نوروز را جشن می‌گرفتند و بر همین اساس داستان‌ها و روایات مختلفی نیز در قصه‌های محلی‌شان در باب شکل‌گیری نوروز وجود دارد. البته در دوره‌ای که آذربایجان به شوروی الحاق شده بود، باورهای کمونیستی در بسیاری مواقع از برگزاری جشن‌های این چنینی جلوگیری می‌کرد و نوروز نیز از این قائده مستثنی نبود و بعد از درگیری‌های بسیار، برای مدتی کاملا ممنوع شده بود. بعد از فروپاشی شوروی اما دوباره این جشن بزرگ به سرزمین آذری‌ها بازگشت و حالا باشکوه‌تر از همیشه جشن گرفته می‌شود.

 

گشت و گذار یک روزه در باکو؛ شهر جاذبه‌های تاریخی و تفریح‌های مدرن

 

 

نوروز در آذربایجان

 


مراسمات پیش از نوروز


در آذربایجان، جشن‌های نوروز یک ماه پیش از مراسم سال نو آغاز می‌شود! این جشن‌ها برای چهارشنبه‌های آخرین در نظر گرفته شده که در واقع سه شنبه شب برگزار می‌شوند. چهارشنبه‌هایی که هر کدام اسم خاص خود را دارند و برای هر کدام نیز رسم و رسوماتی در نظر گرفته شده است. از این ۴، چهارشنبه، تنها یکی از آن‌ها یعنی چهارشنبه‌ی آخر سال است که رسم و رسوم چهارشنبه سوری یا به قول آذری‌ها چهارشنبه باد تا حدودی نزدیک به ماست و آن‌ها نیز آتش روشن کرده و از روی آن می‌پرند. رسومات قدیمی همچون فا گوش ایستادن، خرید سال نو و خانه‌تکانی نیز همگی بین مردم این کشور پاس داشته می‌شود.

 

 

نوروز در آذربایجان

 


تعطیلات نوروز در آذربایجان


اگر قرار باشد که نوروز را در تور آذربایجان باشید، باید بدانید که این کشور –همچون ایران- ۵ روز از روز قبل از عید تا چهارمین روز عید را تعطیل رسمی اعلام می‌کند و عموما چند روزی به این تعطیلات اضافه می‌کند. بر همین اساس مراکز دولتی و بعضی از موزه‌ها یا گالری‌ها تعطیل هستند، اما خبری از تعطیلی مراکز خرید و فروشگاه‌ها نیست و همگی به فروش محصولات مختلف می‌پردازند.

 

راهنمای گردشگری باکو؛ شهری پر از لذت‌های به یادماندنی

 

 

نوروز در آذربایجان

 


نوروز در آذربایجان


آذری‌ها از روز پیش از سال نو جشن‌هایشان را آغاز کرده و با برگزاری مراسمات موسیقی و رقص، تمام شهر را برای فرارسیدن بهار آماده می‌کنند. در شهرهای مختلف مخصوصا باکو جشن‌های بزرگی برپا می‌شود که خوانندگان برتر آذربایجان در بسیاری از موارد در میدان‌های شهر، به رایگان برای مردم برنامه اجرا می‌کنند و شما نیز می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.
مراکز خرید و فروشگاه‌های بسیاری در شهر به فروش‌های ویژه نوروز می‌پردازند و تخفیف‌های ویژه‌ای به این منظور مخصوصا در باکو پیدا خواهید کرد. پس اگر هنوز خرید شب عید خود را هم انجام نداده باشید، می‌‌توانید از این فرصت استفاده کنید.ناگفته نماند که در آذربایجان، رسم سفره‌ی هفت سین نیز پا برجا است. اگر چه بعضی بخش‌های آن به خاطر تفاوت زمانی متفاوت است، اما در ماهیت و کلیت ماجرا، سفره‌های ما به آن‌ها بسیار شبیه است.

 

 

نوروز در آذربایجان

 


نوروز را در کدام شهر آذربایجان سر کنیم؟


مسلما باکو از بسیار جهات بهترین گزینه برای مسافران ایرانی است که می‌‌خواهند نوروز را در آذربایجان باشند. در این شهر برنامه‌های تفریحی بسیار متنوعی از جمله کنسرت‌های موسیقی محلی به صورت رایگان برگزار شده و شهر در محیطی شاد و عالی شما را در خود غرق می‌کند. حتی ایرانی‌های زیادی به واسطه سفر مردم ما به این کشور در نوروز، برنامه‌هایی فارسی برگزار می‌کنند که می‌تواند به سفر شما جذابیت مضاعفی ببخشد.هر چه از باکو دور شوید، برنامه‌های نوروز بیشتر حال و هوای محلی پیدا می‌کند، اما محیط شاد و مفرح در همه جای کشور حفظ می‌شود.

 

۷ مکان جادویی باکو که در آنها می‌توانید موسیقی زنده بشنوید و ببینید

 

 

نوروز در آذربایجان

 


حرف آخر


به واسطه شباهت‌های فرهنگی بسیاری که بین ما و آذری‌های آذربایجان وجود دارد، سر کردن نوروز در این کشور واقعا لذت بخش‌ است و با توجه به هزینه‌های بسیار پایین این کشور، به نسبت بسیاری از مقاصد گردشگری، ارزان‌تر هم برایتان تمام خواهد شد.

۰۱ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران