فاصله باکو از شهرهای مهم ایران

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
فاصله باکو از شهرهای مهم ایران

باکو یکی از مقاصد خارجی محبوب در میان گردشگران ایرانی به حساب می‌آید و دلیل آن نیز، نزدیکی به کشورمان، قرار گیری در کرانه‌ی دریای خزر و همچنین هزینه‌های پایین سفر به این شهر است. فاصله باکو از ایران به نسبت شهرهای مختلف متفاوت بوده و شما از آستارا، خیلی راحت به صورت زمینی می‌توانید، رهسپار این شهر زیبا شوید. اگر قصد دارید در تور آذربایجان شرکت کرده و می‌خواهید، از فاصله‌ی باکو تا شهرهای مهم ایران و روش‌های رفتن به این شهر آگاهی پیدا کنید، مطلب امروز ما در مقتدرسیر تابان را مطالعه نمایید.

 

تور باکو، سفر به پایتخت آذربایجان

قبل از این که درباره فاصله باکو از ایران صحبت کنیم، بد نیست، معرفی کوتاهی از این شهر زیبا داشته باشیم. باکوه پایتخت آذربایجان بوده که در ساحل دریای خزر قرار گرفته است و بزرگ‌ترین شهر این کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر بر خلاف دیگر نقاط آذربایجان، رشد سریعی را تجربه می‌کند و دارای چندین بنای جذاب و مدرن همچون برج‌های شعله بوده و دارای امکانات خیلی خوبی از جمله هتل‌های لوکس ۵ ستاره برای گردشگران تور باکو نیز هست. مدرم آن به زبان آذری صحبت می‌کنند و در روزهای گرم تابستان، این امکان را دارید تا در سواحل آن‌‌جا به شنا و آبتنی پرداخته و تفریحات آبی را تجربه نمایید.

عکس: pinterest.com

 

فاصله باکو از تهران

فاصله باکو از ایران یا به صورت مشخص از تهران، ۷۷۶ کیلومتر است که با اتوبوس و البته بدون در نظر گرفته شلوغی جاده‌ها و معطلی‌های مربوط به مرز، چیزی نزدیک به ۱۲ ساعت در راه خواهید بود تا نهایتا به این شهر برسید. اما حتما باید چند ساعتی به خاطر ترافیک و بازرسی مرزی به این مقدار اضافه کنید. این مسیر ابتدا از تهران آغاز شده به رشت می‌رسد و سپس در آستارا از مرز گذر کرده و به آستارای آذربایجان وارد می‌شوید. در نهایت از آستارا تا باکو چیزی حدود ۳ ساعت زمان را در راه خواهید بود تا به پایتخت برسید.

شما می‌توانید به صورت زمینی و با تهیه بلیط اتوبوس، مسیر تهران به باکو را طی کنید. البته قبلا هر روز در این مسیر چندین اتوبوس حرکت می‌کردند که حالا تعداد آن‌ها کم‌تر شده است. همچنین، اگر گواهینامه بین‌المللی داشته باشید، می‌توانید با دریافت مجوز خارج کردن ماشین از کشور، با ماشین شخصی نیز به آستارا رفته و سپس از آن‌جا از مرز عبور کنید و وارد آذربایجان شوید. همچنین این امکان را نیز دارید تا با ماشین شخصی به آستارا رفته، در آن‌جا ماشین خود را در پارکینگ بگذارید، از مرز رد شوید و سپس با تاکسی یا اتوبوس خود را به باکو برسانید.

 

بهترین هتل‌های دارای پارک آبی در باکو

عکس: letsgo.az

 

فاصله باکو از آستارا

جالب این جاست که هم ایران و هم آذربایجان، شهرهایی به نام آستارا دارند که در همسایگی هم و یکی در آن سوی مرز دیگری در این سوی مرز قرار گرفته‌اند و خیلی اوقات که از فاصله باکو از ایران صحبت می‌کنیم، منظورمان فاصله‌ی آستارا تا باکو است. مردم شهر آستارای آذربایجان نیز عموما از قوم تالش هستند و نام آستارا نیز از واژه‌ی تالشی هاسته راه می‌آید که به معنی آهسته راه رفتن است. دلیل این نام گذاری نیز وجود مرداب‌ها و آبگیرهای زیاد در این منطقه بوده است. فاصله‌ی بین آستارا تا باکو ۲۸۳ کیلومتر بوده و همان طور که پیش‌تر گفتیم در مسیر جاده‌ای بین این دو شهر چیزی حدود ۳ ساعت در راه خواهید بود.

فارغ از تورهای گردشگری و اتوبوس‌هایی که از تهران به مقصد آستارا می‌روند، اگر به صورت شخصی از مرز گذر کنید، دو راه برای رفتن به باکو در پیش دارید، یکی این که سوار اتوبوس‌های شهری در آستارای آذربایجان شوید یا این که مستقیما تاکسی گرفته و به پایتخت بروید که البته روش دوم پر هزینه بوده و چیزی نزدیک به ۸۰ دلار برایتان هزینه در پی خواهد داشت. در صورتی که اتوبوس‌ها درصدی از این قیمت را برای مسیر یاد شده از شما می‌گیرند.  

عکس: flickr.com

 

فاصله بیله سوار تا باکو

یکی دیگر از مرزهایی که از طریق آن می‌توانید به آذربایجان و سپس باکو بروید، شهر بیله سوار است که مناسب آن‌هایی‌ست که استان‌های شمال غرب و غرب کشور ساکن هستند و قصد دارند به صورت زمینی به باکو بروند. بیله سوار از شهرستان‌های مرزی استان اردبیل به حساب می‌آید که حدودا ۱۶۰ کیولمتر از خود اردبیل دور است. فاصله‌ی بیله سوار تا باکو نیز چیزی حدود ۲۲۰ کیلومتر بوده و به نسبت آستارا به باکو نزدیک‌تر است با این حال اگر در تهران حضور دارید یا در استان‌های شمالی هستید، مرز آستارا به شما نزدیک‌تر خواهد بود و در نهایت، از آن طریق خیلی راحت‌تر می‌توانید به باکو برسید.

جالب است که بعد از عبور از مرز بیله سوار به شهری به همین نام در آذربایجان می‌رسید و از آن‌جا نیز می‌توانید به وسیله‌ی تاکسی یا اتوبوس، خود را به باکو برسانید. هزینه‌ی بیله سوار به باکو از آستارا به باکو کمی کم‌تر بوده که به خاطر فاصله‌ی کم‌تر بیله سوار به باکو به نسبت آستارا به باکو است. در مجموع شرایط ایستگاه مرزی و پایانه اتوبوس‌رانی یا دیگر مسائل بین دو شهر کاملا یکسان هستند.

 

محله‌های مختلف باکو برای اقامت گردشگران

عکس: wikipedia.org

 

آیا برای سفر به باکو نیاز به ویزا دارید؟

اگر قصد دارید سفر زمینی به باکو بروید، به غیر از فاصله باکو از ایران، باید در مورد مدارک مورد نیاز برای سفر به این شهر نیز نکاتی را بدانید. اول این که برای سفر به آذربایجان، نیاز به دریافت ویزا دارید و ویزا در مرزهای زمینی برایتان صادر نمی‌شود. ویزای توریستی آذربایجان به صورت الکترونیک صادر شده و برای دریافت آن، کافی‌ست به سایت iVisa رفته و مدارک خود از جمله صفحات گذرنامه و عکس را در آن‌جا آپلود کنید. ویزای استاندارد گردشگری آذربایجان ۴۵ دلار بوده که دریافت آن حدود ۴ روز زمان می‌برد و اگر بخواهید این روند سریع‌تر انجام شود باید ۷۵ دلار پرداخت کنید و اگر به صورت ویژه و ۶ ساعته بخواهید ویزای خود را دریافت نمایید، باید ۱۰۵ دلار بپردازید.

بعد از دریافت ویزای توریستی، شما می‌توانید یک بار در یک دوره سه ماهه وارد این کشور شوید و برای ورود دوباره باید ویزا تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که ارائه اطلاعات درست در زمان پر کردن فرم‌های درخواست ویزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در نهایت ویزای الکترونیک شما نیز به ایمیلی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود. همچنین، بهتر است که عوارض خروج از کشور خود را پیش از حضور در مرز پرداخت نمایید تا در مرز دچار مشکل نشده و بدون معطلی بتوانید به کشور آذربایجان وارد شوید. سخت گیری خاصی در رابطه با دریافت ویزای آذربایجان وجود ندارد و یکی از عمده دلایلی ریجیکت شدن یا همان رد شدن درخواست ویزا، ارائه اطلاعات نادرست در هنگام ثبت ویزای الکترونیک آذربایجان خواهد بود.

عکس: visaazerbaijan.org

 

سفر هوایی به باکو

در حال حاضر امکان سفر هوایی از شهرهای تهران، تبریز، ارومیه و شیراز به باکو وجود دارد که البته بیشترین پروازها به مسیر تهران به باکو اختصاص داده شده است و اغلب تورهای گردشگری از جمله تور باکو مقتدرسیر تابان، از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران انجام می‌شود. البته فاصله باکو از ایران در شهرهای مختلف برای سفرهای هوایی خیلی مهم نیست چون شما در نهایت، پروازی نزدیک به دو ساعت و نیم تا سه ساعت را از شهرهای یاد شده به باکو تجربه خواهید کرد.  همچنین با توجه به محبوبیت مسیر تهران به باکو، در حال حاضر شرکت‌های مختلف هوایی داخلی و خارجی، پروازهای مختلفی را به مقصد باکو برگزار می‌کنند.  

 

۱۴ فعالیت برتر در شهر قدیم باکو

عکس: azernews.az

۱۰ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران