مهم‌ترین زیارتگاه‌های ایران در شهرهای مختلف

جاذبه‌های گردشگری داخلی
مهم‌ترین زیارتگاه‌های ایران در شهرهای مختلف

شهرهای مذهبی در ایران جزو مهم‌ترین مقاصد گردشگری در کشورمان محسوب می‌شوند که نه تنها مسافرانی از نقاط مختلف ایران را به خود می‌بینند، بلکه گردشگران خارجی شیعه نیز برای بازدید از این اماکن به کشورمان سفر می‌کنند.

همه‌ی ما با تور مشهد و حرم امام رضا (ع) آشنایی داریم، اما کشورمان چند حرم مهم دیگر دارد که هر کدامشان از نظر مذهبی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ما سعی کرده‌ایم در نوشته‌ی امروزمان به مرور ۶ مورد از مهم‌ترین‌ زیارتگاه‌های ایران و شهرهایی که در آن‌ها واقع‌ شده‌اند بپردازیم.

 

۱- حرم امام رضا (ع)، مشهد

مشهد بدون شک مهم‌ترین مقصد در ایران است که گردشگرانی از سراسر کشور و چند نقطه جهان هر ساله به این شهر سفر می‌کنند تا از حرم امام رضا (ع) دیدن نمایند. این حرم درست در مرکز شهر واقع شده است و در واقع مجموعه‌ای از چند سازه است که مرکزیت آن به آرامگاه امام رضا (ع) اختصاص دارد و صحن‌های حرم امام رضا (ع) برای مسافران مشهد شناخته شده است.

به واسطه‌ی گردشگران زیادی که به مشهد مراجعه می‌کنند، این شهر پیشرفت زیادی داشته و مراکز تجاری و تفریحی متنوعی نیز دارد. برای مثال چند پارک بازی بزرگ و سه پارک آبی بسیار عالی در این شهر وجود دارد که هر کدامشان می‌توانند یک نیم روز کامل از شما را به خود اختصاص دهند. همچنین مراکز خرید معروف در مشهد و بازارهای متعددی هم وجود دارند که خرید از آن‌ها را در این سفر به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

در مشهد چه سوغاتی را از کجا بخریم؟

۲- حرم حضرت معصومه (س)، قم

شهر قم این امتیاز را دارد تا میزبان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) باشد. آرامگاهی بسیار زیبا که مساحت کل مجموعه‌ی آن بالغ بر ۱۳۵۲۷ متر مربع بوده و گنبد زیبا و درخشانش از صفحات طلا پوشیده شده است. در مجموع حرم حضرت معصومه (س) یکی از زیباترین زیارتگاه‌های ایران بوده که به شکلی هنرمندانه طراحی شده است.

بعد از زیارت حرم حضرت معصومه (س)، بد نیست سر به دیگر دیدنی‌های شهر قم نیز بزنید. بازار قدیمی یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر بوده که نمایی زیبا از معماری بی‌نظیر ایرانی را برایتان به نمایش می‌گذارد. خانه ملاصدرا، خانه و موزه یزدان پناه، مسجد جامع قم و مقبره‌های گنبد سبز، از دیگر جاهایی در قم است که بازدید از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

بازدید از طبیعت‌های زیبای جنگل جیغ مشهد

۳- حرم شاهچراغ (ع)، شیراز

حرم شاهچراغ در شیراز واقع شده است و شیعیان معتقد هستند که این مکان آرامگاه احمد بن موسی کاظم، بزرگ‌ترین پسر امام موسی کاظم (ع) است. حرم شاهچراغ (ع) همچون بسیاری از بناهای شیراز، یک اثر هنرمندانه معماری است. کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های این بنا فوق‌العاده زیبایند و یکی از جذاب‌ترین‌ها در میان معماری‌های اسلامی ایرانی است.

اگر به شیراز سفر کنید، می‌توانید سفری جذاب و متنوع را از سر بگذرانید. سفری که هیچ گاه شما را خسته نخواهد کرد. از دروازه قرآن و حافظیه گرفته تا سعدیه و بازار وکیل، این شهر آن قدر دیدنی‌های مختلف دارد که می‌توانید روزها در شیراز باقی بمانید. فراموش نکنید از دیگر مراکز مذهبی شیراز، مخصوصا مسجد نصیرالملک نیز دیدن کنید که از جمله زیباترین مساجد در ایران به حساب می‌آید.

 

۵ شهر زیبای نزدیک به مشهد

۴- حرم شاه عبدالعظیم، شهر ری

تهران نیز یکی از زیارتگاه‌های معروف کشور را در خود میزبان می‌کند. حرم شاه عبدالعظیم که از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) محسوب می‌شود و تقریبا در تمام طول سال که به این مکان مراجعه کنید، جمعیت زیادی از گردشگران را مشاهده خواهید کرد که به این مکان زیبا و روحانی می‌آیند. این مکان از نظر تاریخی مخصوصا در انقلاب اسلامی نیز، نقشی تاثیر گذار داشته و از این بابت نیز مکانی مهم به حساب می‌آید.

شهر ری چسبیده به تهران است و آن‌ها که ساکن پایتخت نیستند، بهتر است بعد از زیارت به این شهر شلوغ رفته و از پارک‌های بازی، مراکز خرید بزرگ، بازارهای متنوع و نقاط تفریحی مختلف شهر نیز بازدید کنند و این موقعیت را به راحتی از دست ندهند.

 

مسجد گوهرشاد مشهد، شاهکارهای معماری

۵- مسجد جامع جمکران

این مسجد که در ۶ کیلومتری شهر قم در جاده‌ی کاشان واقع شده، یک بنای بسیار زیبا و زیارتگاهی مهم نزد شیعیان است که گفته شده به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط است. کسی که طبق روایات توانسته در بیداری با امام زمان (ع) دیدار کند. این مسجد که بیش از هزار سال قدمت دارد، از نظر زیبایی، جایی فوق‌العاده زیبا و دیدنی‌ست و بازدید از آن را حتما باید در لیست سفرهای داخلی خود قرار دهید.

۲۶ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران