۹ خوراکی آذری که باید در باکو نوش جان کنید

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
۹ خوراکی آذری که باید در باکو نوش جان کنید

چه کسی است که نداند ترک‌ها جزو بهترین آشپزهای دنیا به شمار می‌آیند. بنابراین بسیار طبیعی است که خوشمزه‌ترین غذاها را نیز آنها طبخ کنند. آنهایی که به آذربایجان رفته‌اند می‌دانند که یکی از به یادماندنی‌ترین تفریحات مسافران این کشور شکم‌گردی است. در سفرتان با تور باکو اگر دوست دارید غذاهای خوشمزه‌ و بومی آذربایجان را به همراه دسرهای درجه یکش بشناسید و نوش جان کنید همراه ما باشید تا ۹ خوراکی معروف این شهر را یک به یک خدمتتان معرفی کنیم.


۱- کوفته بز باش

کوفته‌های بزرگی از گوشت به همراه نخود و سیب زمینی پخته می‌شوند و آلوی خشک نیز به آن افزوده می‌شود تا یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌‌ترین غذاهای آذربایجانی طبخ شود. غذایی که به همراه نان آن را نوش جان می‌کنند و از لحاظی شبیه به آبگوشت خودمان است. با این تفاوت که رب در این غذا جایگاهی ندارد و همینطور به جای لیمو امانی برای ترش شدن از آلو استفاده می‌کنند. سراغ این غذا را در رستوران‌های مختلف شهر باکو می‌توانید بگیرید و با قیمت‌های مناسب سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 

هفت واقعیت جالب درباره باکو برای مسافران تور آذربایجان


۲- مرغ بریان

مرغ بریان شده از غذاهای معروف آذربایجان است که در ایران نیز نمونه‌اش را زیاد می‌یابیم. مرغ طعم‌دار شده‌ای که در آذربایجان به همراه پیاز خام سرو می‌شود و مردمان این کشور این غذا را بیشتر برای خانه تهیه می‌کنند. یعنی این غذا را از رستوران‌ها می‌خرند و برای نوش جان کردنش به خانه می‌برند. اما شما در سفر به این کشور می‌توانید این غذا را در رستوران‌های مختلف این کشور سفارش بدهید و نوش جان کنید. این غذا جزو غذاهای ارزان کشور آذربایجان محسوب می‌شود.

 


۳- دوشبارا

این غذا یکی غذاهای معروف و آبدار آذربایجان است که از خمیر و گوشت چرخ کرده تشکیل شده است. غذایی که به نوعی یک پیراشکی به شمار می‌آید. غذایی که در آن خمیرهای پیراشکی را با مایه‌ای از گوشت چرخ کرده، پیاز چرخ کرده، سبزیجات معطر و گوجه فرنگی پر و خمیرها را آب پز شده سرو می‌کنند. اگر گوشتخوار هستید به شما توصیه می‌کنیم در آذربایجان این غذا را نوش جان کنید.

 

زیباترین پارک‌های ملی آذربایجان ؛ برای آنهایی که عاشق طبیعت گردی هستند


۴- دوگا

دوگا آش دوغ است. آش دوغ ایرانی که در فرهنگ غذایی مردمان آذربایجان نیز راه پیدا کرده است. بنابراین اگر این آش را در ایران نوش جان کرده‌اید و با مزه‌اش آشنا هستید حالا فرصت مناسبی است که آن را در آذربایجان نیز امتحان کنید. اگر به آذربایجان سفر کردید و هوا سرد بود به شما توصیه می‌کنیم حتما به رستوران‌های محلی شهرهای مختلف این کشور بروید و این غذا را نوش جان کنید.

 


۵- گندم سیاه

گندم سیاه یکی از غذاهای مشهور آذربایجان است که مردمان این کشور عموما آن را به عنوان صبحانه نوش جان می‌کنند. غذایی سرشار از کربوهیدرات که در کاسه‌های بزرگ سرو می‌شود. در سفرتان به آذربایجان اگر می‌خواهید یک صبحانه نسبتا ارزان ولی در عین حال مقوی و پر انرژی نوش جان کنید به شما توصیه می‌کنیم گندم سیاه سفارش بدهید و میل کنید.

 

پیست اسکی شاه داغ آذربایجان


۶- خمر آشی

یک سوپ بی‌نظیر و یک غذای شگفت‌انگیز. البته برای آنهایی که سوپ را غذا به حساب می‌آورند. سوپی سنتی تشکیل شده از گوشت چرخ کرده و لوبیا و همینطور رشته. سوپی مقوی برای آنهایی که گوشتخوار هستند. سوپی داغ برای روزهای سرد زمستانی و برای پیشگیری از هر بیماری. در روزهای سرد زمستان آذربایجان به شما توصیه می‌کنیم این سوپ را سفارش بدهید و نوش جان کنید.

 


۷- پنیر موتال

در سفرتان به آذربایجان اگر می‌خواهید یک ماده‌ی لبنی مقوی نوش جان کنید به شما توصیه می‌کنیم پنیر موتال نوش جان کنید. پنیری که از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود و داخل پوست گوسفند آن را عمل می‌آورند. پنیری که بویش ممکن است برای همه خوشایند نباشد. در سفرتان به آذربایجان به شما توصیه می‌کنیم از این پنیر به مقدار کم مصرف کنید تا خدایی ناکرده به دلیل سنگین بودن این پنیر هاضمه‌تان دچار مشکل نشود.

 

۷ رودخانه و دریاچه زیبا در آذربایجان


۸- پنیر دودی

پنیر دودی یک پنیر محشر محلی است که اگر اهل مزه کردن طعم‌های متفاوت هستید به شما توصیه می‌کنیم این پنیر را نوش جان کنید. پنیری مقوی که در هرجای آذربایجان نمی‌توانید آن را بیابید. بنابراین اگر یافتید بدون شک حتما نوش جانش کنید.

 


۹- شربت

در آذربایجان همانقدر که نوشیدنی‌های گرم می‌چسبد، نوشیدنی‌های خنک نیز بسیار دلچسب است. شربت در آذربایجان از آب جوش، لیمو و شکر تهیه می‌شود و آن را با یخ سرو می‌کنند. شربت آذربایجانی به مانند شربت آبلیموی خودمان است با این تفاوت که لیموی آن در آب جوش حل می‌شود و گاها نیز به جای شکر از عسل برای شیرینی‌اش استفاده می‌کنند.

 

کارهایی که به هیچ وجه نباید در آذربایجان انجام دهید!

۳۰ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران