بازدید از موزه آلبرت هال جیپور

جاذبه‌های گردشگری جیپور
بازدید از موزه آلبرت هال جیپور

جیپور یا به طور کلی راجستان را باید بهشتی برای آنان تصور کرد، که به دنبال بازدید از ابنیه تاریخی و آثار به جا مانده از نسل‌های گذشته است. اما این آثار تنها به نقاط مختلف در اطراف این منطقه محدود نمی‌شود، بلکه هستند موزه‌هایی که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها از بسیاری چیزهای به جا مانده دیدن کنید و سفری در تاریخ هند یا حتی نقاط مختلف جهان داشته باشید. موزه آلبرت هال جیپور که در باغ رام نیواس واقع شده، قدیمی‌ترین موزه کل راجستان به حساب می‌آید، جایی که بدون هیچ شکی، در هنگام سفر با تور هند، ارزش دیدن دارد.

 


موزه آلبرت هال جیپور


در همان ابتدا که به ساختار معماری این موزه نگاه می‌کنید، معماری هندی- سارسنیک آن شما را در خود غرق می‌کند و احتمالا بازدید شما از موزه، از بیرون از بنا آغاز شود و برای مدتی درگیر جزییات این بنای بسیار دیدنی شوید، مخصوصا اگر شب‌ها به این مکان مراجعه کنید و با آن نورپردازی جذاب موزه مواجه شوید. این موزه را به اسم شاهزاده نهنگ‌ها، آلبرت ادوارد نام گذاری کرده‌‌اند و البته به عنوان موزه مرکزی دولت نیز شناخته می‌شود.

 

راهنمای کامل شرکت در فستیوال ادب و هنر جیپور ۲۰۱۹

 

 

 موزه آلبرت هال جیپور

 


موزه آلبرت هال تنها مختص به راجستان نیست و آثاری که در آن به نمایش در آمده است، از نقاط مختلف هند جمع‌آوری شده و به همین خاطر، یک نقشه‌ی جامع از سیر تاریخی هند را می‌توانید در آن به تماشا بنشینید. پس اگر به تاریخی این کشور علاقه دارید، بهتر است چند ساعتی زمان خود را خالی کنید تا در سالن‌های مختلف این موزه به کاوش در آن بپردازید.

 


تاریخچه‌ مختصری از موزه


شروع ساخت این موزه به زمان بازدید شاهزاده آلبرت ادوارد در سال ۱۸۷۶ بر می‌گردد و هنوز مشخص نیست که به طور کلی بنا دقیقا به چه منور ساخته شده بود، اما بعدها در سال ۱۸۸۰ ماهاراجا ساوای مادهو سینگ دوم، دستور داد تا موزه‌ای موقت در آن دایر کنند. در سال ۱۸۸۷ کل بنا به صورت کامل تکمیل شد و به مرور آثار مختلف برای اضافه شدن به مجموعه و شکل‌گیری موزه‌ی اصلی به سالن‌ها اضافه گردید.

 

 

 موزه آلبرت هال جیپور

 


بنای موزه


همانطور که گفتیم نمونه‌ای باشکوه از معماری هندی- سارسنیک است و می‌توان در راهروها و سردرها، به صورت مشخص، تاثیرات هنر ملل‌های مختلف از جمله اروپایی، مصری، چینی، بابلی و یونانی را مشاهده کرد و در واقع سعی شده در طراحی هنری داخلی و راهروها به صورتی به نظر برسد که انگار شما وارد تاریخچه‌ای از هنر تمدن‌های مختلف قرار بگیرید. اما در نهایت مشخصه‌های هندی بر کلیت مجموعه چیره است و خاصیتی یکپارچه به آن می‌بخشد.

 

۱۰ گالری و موزه هنرهای معاصر جیپور در ایالت راجستان

 

 

 موزه آلبرت هال جیپور

 


گالری‌های مجموعه


نمی‌توان یک به یک از تمام سالن‌ها و گالری‌های موزه آلبرت هال جیپور گفت، اما به اختصار به چند بخش مهم اشاره می‌کنیم:


گالری فرش: یکی از درخشان‌ترین بخش‌های این موزه، فرش‌های ایرانی با طرح باغ گل است در زمان میرزا راجا جای سینگ دوم در سال ۱۶۳۲ میلادی خریداری شده و به هند آورده شده است. هر کدام از فرش‌ها طرح و نقشی متفاوت دارند و از بهترین‌ها به حساب می‌آیند. در این فرش‌ها که به چهار دسته متفاوت تقسیم بندی شده‌اند، شما از گل‌ها تا حیوانات را مشاهده می‌کنید که از بخش‌های مختلف دنیا به صورت طراحی در تاروپود فرش آورده شده‌اند.

 

 

 موزه آلبرت هال جیپور

 


گالری هنر سفال‌گری: این گالری مملو از کارهای سفالگری مربوط به صده نوزده میلادی در اقصی‌ نقاط هند است که در این محل گرد‌آوری شده‌اند.
گالری سکه: برخلاف انتظاری که از یک موزه سکه دارید، این بخش بسیار جذاب و پرطرفدار است و می‌توانید سکه‌هایی از سال‌های اولیه رواج این واحد پولی در هند تا دوره‌های جدید را در آن تماشا کنید. یکی از نکات جالب بودن در این گالری، نگاهی به سیر پیشرفت سکه‌ها در هند است.
گالری زیورآلات: یکی دیگر از بخش‌های جالبی که به شکل‌های مختلف زیورآلات، اغلب از صده نوزدهم اختصاص دارد و از نقاط مختلف هند گردآوری شده‌اند. زیورآلات طلا، نقره و حتی چوبی که به عنوان گردنبند، نگین‌های داخل مو، پابند، دست‌بند و ... استفاده می‌شدند.

 

جیپور؛ شهر صنایع‌دستی و جواهرات هندوستان

 

 

 موزه آلبرت هال جیپور

 


همانطور که گفتیم، گالری‌های مختلف وجود دارد، همچون گالری لوازم جنگلی، ابزار موسیقی، بخش شعر و ادبیات و ... اما گفتن از هر کدام این‌ها از حوصله این مطلب خارج است.

 


هزینه‌های ورود به مجموعه


بلیط‌های اصلی این مجموعه که برای ورود دو روزه و در تمام بخش‌های آن است برای محلی‌ها ۳۰۰ روپیه و برای خارجی‌ها ۱۰۰۰ روپیه است. اما در روزهای خاص بلیط‌های ۳۰۰ روپیه‌ای برای گردشگران نیز ارائه می‌شود. بلیط‌های خاصی هم برای ساعات ۷ تا ۱۰ شب در نظر گرفته شده است که تنها ۱۰۰ روپیه قیمت دارد.

۱۰ دی ۱۳۹۷

نظرات کاربران