بازدید از کاخ جال محل جیپور را از دست ندهید

جاذبه‌های گردشگری جیپور
بازدید از کاخ جال محل جیپور را از دست ندهید

جاذبه‌های گردشگری هند تمامی ندارد. تاریخچه پرفراز و نشیب و وسعت گسترده آن باعث شده است تا بناها و معبدهای تاریخی و با شکوه گوناگونی در تور هند توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. یکی از این بناهای دیدنی کاج جال محل واقع در جیپور هند است. اگر دوست دارید قبل از دیدن این کاخ زیبا اطلاعاتی در مورد آن به دست بیاورید مطالب این مقاله را از دست ندهید.

 

کاخ جال محل (Jal Mahal palace)

وسط دریاچه زیبای من ساگار جیپور کاخی به نام جال محل و معروف به کاخ آبی با ساختاری دیدنی و جذاب شناور است. گفته می‌شود این کاخ در قرن ۱۸ام به عنوان یک شکارگاه برای پادشاه وقت به نام Maharaja Sawai Pratap Singh ساخته شده بود. اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در این کاخ ماسه سنگ قرمز رنگ است. همین باعث شده است تا این سازه زیبا رنگ قرمزی به خود داشته باشد. جال محل اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر این شهر تبدیل شده است. پس حتما در سفر خود به جیپور دوربین عکاسی خود را بردارید و بازدید از این بنای زیبا با معماری فوق‌العاده را از دست ندهید.

 

  ۵ تفریح شبانه در سفر به جیپور 

کاخ جال محل

 

امروزه گونه‌های مختلفی از پرندگان محلی و مهاجر که به سمت این دریاچه می‌آیند نمایی فوق‌العاده زیبا برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. این کاخ توسط دولت به عنوان دارایی محافظت شده به ثبت رسیده است. بنابراین قایق‌سواری در محوطه کاخ در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. گردشگران می‌توانند از نمای بیرون به تماشای این سازه شگفت‌انگیز بایستند و از چشم‌انداز آن لذت ببرند.

 

تاریخچه جال محل

جال محل، یکی از مکان‌های دیدنی در جیپور است. اما  هیچ منبع موثقی در مورد اینکه چه کسی آن  را ساخته است وجود ندارد. اما اعتقاد بر این است که Maharaja Sawai Pratap Singh جال محل را در سال ۱۷۹۹ ساخته تا از آن به عنوان شکارگاه استفاده کند. در این میان برخی از مردم دستور ساخت این کاخ را به مهاراجا مادو سینگ اول نسبت می‌دهند که در این صورت تاریخ ساخت آن به سال ۱۷۵۰ باز می‌گردد. در هر صورت این کاخ هرگز یک کاخ معمولی برای زندگی همیشگی شخص خاصی نبوده است.

 

  معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جیپور 

کاخ جال محل

 

بعدها، این کاخ توسط مهاراجا جی سینگ دوم در قرن ۱۸ام بازسازی شد. با گذشت سال‌ها، جال محل به دلیل نشت آب دریاچه و مشکلات آبگرفتگی دچار فرونشست شد. پس از چندین سال دوباره در اوایل قرن بیست و یکم کارهای نوسازی آن انجام شد تا کاخ به شکوه سابق خود بازگردد. اگرچه این کاخ و بسیاری از بخش‌های آن احیا شده است، اما باغ تراس اصلی آن قابلیت بازسازی نداشته و به صورت یک ویرانه مانده است.

 

معماری جال محل

آنچه جال محل را زیباتر کرده است قرار گرفتن آن در وسط دریاچه می‌باشد. این بنا یک سازه پنج طبقه است که به سبک معماری راجپوت ساخته شده است. همچنین در بخش‌هایی از آن می‌توان تأثیراتی از سبک معماری مغول را مشاهده کرد. البته این کاخ از همان ابتدا وسط آن دریاچه نبوده است. بلکه امروزه بخش‌هایی از آن زیر آب فرو رفته است. در نتیجه این احساس را به بینندگان می‌دهد که گویا کاخ روی آبهای دریاچه شناور است. جال محل از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است.

 

 ۶ تفریح خاص که در جال محل جیپور می‌توانید انجام بدهید

 کاخ جال محل

 

نکاتی در مورد جال محل

برخی نکات در مورد جال محل وجود دارد که دانستن آن برای اکثر بازدیدکنندگان جالب خواهد بود. از جمله این نکات عبارتند از:

  • باغ تراس جال محل نام مخصوص خود را دارد و تحت عنوان چملی باغ شناخته می‌شود.
  • از آنجایی که این کاخ به منظور اقامتی موقتی در حین شکار ساخته شده است هیچ اتاق شخصی در داخل آن وجود ندارد.
  • گفته می‌شود که این کاخ در هنگام قحطی و خشکسالی ساخته شده است. در نتیجه بستر دریاچه در زمان ساخت کاملا خشک بوده است. بنابراین، هنگام ساخت کل ساختمان قابل مشاهده بود.

 

  ۶ نکته برای کاهش هزینه سفر به جیپور 

 کاخ جال محل

 

جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی جال محل

گردشگرانی که به بازدید از جاذبه‌های گردشگری جبپور علاقه‌مند هستند می‌توانند بعد از دیدن جال محل به بازدید از سایر مکان‌های دیدنی نزدیک کاخ بپردازند. از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی جال محل عبارتند از:

  • کاخ عامر (در فاصله ۴ کیلومتری)
  • کاخ شهر (در فاصله ۴.۴ کیلومتری)
  • معبد بدرینات (در فاصله ۵.۱ کیلومتری)
  • موزه آنوخی (در فاصله ۵.۲ کیلومتری)
  • موزه آلبرت هال (در فاصله ۶ کیلومتری)
  • جانتار مانتار (در فاصله ۶.۱ کیلومتری)
  • هاو محل (در فاصله ۶.۲ کیلومتری)
  • قلعه جیگار (در فاصله ۶.۶ کیلومتری)
  • باغ وحش جیپور (در فاصله ۷.۴ کیلومتری)
  • کاخ رامباغ (در فاصله ۹ کیلومتری)

 

هوامحل، قصر صورتی در جیپور هندوستان

کاخ جال محل

 

گردشگران می‌توانند در هر ساعتی که بخواهند از کاخ جال محل دیدن کنند. دیدن این کاخ به خصوص در شب زیبایی خاصی دارد. چرا که زیر نور چراغ‌ها در میان دریاچه می‌درخشد. در نتیجه منظره‌ای زیبا ایجاد می‌کند. علاوه بر آن هزینه بازدید از این کاخ رایگان است.

 

۲۵ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران