معرفی برترین موزه‌های ایروان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ایروان
معرفی برترین موزه‌های ایروان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ارمنستان

سفر کردن تنها نباید به خرید و تفریح محدود شود زیرا امکان رفتن به یک کشور با فرهنگ و شرایط متفاوت، می‌تواند فرصتی استثنایی برای کند و کاو در تاریخ و خصوصیت محلی کاملا متفاوت باشد. ارمنستان ازآن کشورهایی است که فرهنگ و هنر در آن جایگاه ویژه‌ای داشته و از نظر تاریخی نیز اتفاقات زیادی را در سال‌های طولانی موجودیتش به چشم دیده است. جدا از سایت‌های تاریخی، دیدار از موزه‌های پایتخت این کشور، بهترین راه حل برای قدم زدن در تاریخ ارمنستان و به خصوص ایروان است. از همین رو بد نیست در سفر با تور ارمنستان با ما به مرور بهترین موزه‌های ایروان در این مقاله بپردازید.

 


موزه‌ی تاریخ ارمنستان


این موزه در ۹ سپتامبر سال ۱۹۱۹ در ایروان آغاز به کار کرد و با مجموعه‌ای بزرگ از آثاری که قبلا در چند انجمن مجزا به نمایش گذاشته می‌شد، توانست اسم و رسم ویژه‌ای برای خود دست و پا کند. در ابتدای کار موزه با ۱۵۲۸۹ قطعه آغاز به کار کرد، اما حالا مجموعه‌ی آن بسیار بزرگ‌تر شده و آثاری از از سرزمین‌های مختلف از جمله کشورهای حوضه قفقاز، مصر، میتانی، رم یا امپراطوری بیزانس را مشاهده کرده و صد البته در مورد تاریخ خود ارمنستان چیزهای بی‌شماری یاد بگیرید. بدون شک سر زدن به موزه تاریخ ارمنستان، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سفر به ایروان باید به انجام برسانید.

 

راهنمای گشت و گذار معمارانه در میان بناها و آثار باستانی کشور ارمنستان

 

 

 موزه‌ی تاریخ ارمنستان

 


موزه اریبونی


تمام ارمنی‌ها می‌دانند که ایروان قبلا به نام اریبونی شناخته می‌شد و اگر شما بخواهید از تاریخ این شهر پرمدعا یاد بگیرید، حتما باید به دیدن این موزه بروید که از سال ۱۹۶۸ و در۲۷۵۰ امین سالگرد پیدایش شهر اریبونی بازگشایی شد. درست در بالای ورودی موزه شما تصویری بزرگ از آرگیشتی اول، پادشاهی که شهر را بنیان گذاشت می‌بینید و سپس به داخل سالن‌هایی وارد می‌شود که جدا از نمایش آثار باستانی، نقشه‌ها و تصاویری از گذشته شهر را نیز به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگاه‌های زیادی نیز در محل نمایشگاه‌های این موزه برگزار می‌شود که اگر شانس بیاورید، در زمان یکی از آن‌ها به ممحل موزه خواهید رسید.

 

 

  موزه اریبونی

 


موزه نسل‌کُشی ارامنه


این مجموعه در بالای تپه Tsitsernakaberd Hill (قلعه چلچله‌ها) واقع شده و یکی از مهم‌ترین بناهای کشور از دید مردم به حساب می‌آید. جایی که به کشتار ارامنه در جنگ با عثمانی‌ها در بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۲ اختصاص دارد. بنا به دست چند هنرمندن زبده ارمنی طراحی شده و بخش موزه در خود تپه ساخته شده تا بنای یادبوبد در بالای آن از نظرها پنهان نماند. روایت این نسل‌کشی و داستان‌های قهرمانانه پیرامون این جنگ در موزه به وسیله آثار برجای مانده، تصاویر و مجموعه‌ای از ساناد روایت می‌شود.

 

معرفی مکان‌هایی که از آنجا می‌توانید زیباترین مناظر ارمنستان را ببینید

 

 

 موزه نسل‌کُشی ارامنه

 


موزه هنر کافسجیان


این موزه هنر برجسته در قلب منطقه کنترون ایروان واقع شده است و با آن بنای زیبا، مسیر پلکانی باشکوه و معماری شگفت‌انگیزش، در بدو ورود چشم‌های شما را مبحوط خود می‌کند. این مجموعه‌ی بزرگ که به جز موزه شامل نمایشگاه و چند بخش دیگر نیز می‌شود به دست معماران معروف جیم توروسیان، اسلان میخیتاریان و سرکیس گورزادیان ساخته شده که کارهای این هنرمندان نیز در محیط موزه به نمایش گذاشته شده است. بیش از ۵ هزار اثر کم‌نظیر و بعضا بی‌نظیر از هنرمندان بزرگ سراسر جهان در این موزه گردآوری شده که کارهای هنرمندانی همچون فرناندو بوترئو، جنیفربارلت، آرشیل گورکی و بسیاری دیگر را شامل می‌شود. لیست بلندبالایی که هر هنر دوستی را مجاب می‌کند تا در سفر به ایروان به موزه سرکشی کند.

 

 

  موزه هنر کافسجیان

 


موزه ملی هنر


این موزه که در سال ۱۹۲۱ ساخته شد، این سال‌های جای خالی گالری‌های خصوصی که باید وجود می‌‌داشتند، اما به هر صورت جایشان خالیست را پر کرده است. چند صد اثر که از هنرمندان ارمنی خریداری شده در کنار آثار برجسته‌ای از هنرمندان خارجی در سالن‌های این موزه گردآوری شده که مجموع آن‌ها را به ۲۶ هزار اثر هنری در ۵۶ گالری و سالن می‌رساند که همه در یک بنای زیبا در محیطی دلربا ساخته شده‌اند.

 

 

  موزه ملی هنر

 


خانه-موزه شارل آزناوور


اگر از کافسجیان دیدن کردید، فراموش نکنید تا از پلکان بنا بالا رفته و سری هم به این خانه موزه بسیار معروف در ایروان بزنید. این مجموعه بزرگ شامل آثار هنری مختلفی از کارهای نقاشی و عکسای تا پوستر، جوایز موسیقیایی، کتاب، صفحات موسیقی قدیمی و بسیاری چیزهای دیگر می‌شود. در کنار موزه کارگاه‌های آموزشی هنری مختلف نیز در محل این موزه در تمام طول سال برگزار می‌شود.

 

طبیعت‌گردی در دل صومعه‌های ارمنستان

 

 

موزه شارل آزناوور

۱۴ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران