مهمترین معابد پوکت + تصاویر

جاذبه‌های گردشگری پوکت

پوکت، جزیره‌ای شگفت انگیز و مملو از سنت‌ها و فرهنگی غنی است. عمدتا به دلیل پیروی مردمان محلی از آیین بودا، معابد برجسته زیادی در جزیره برای رسیدن به آرامش درون وجود دارند. معابد پوکت به قدری زیبا و شیک ساخته شده‌اند که حتی قبل از ورود نیز، حضوری معنوی را احساس خواهید کرد.

 

آشنایی با مهم‌ترین معابد پوکت

وات‌ها یا همان معابد، یکی از مهمترین نمادهای تایلند هستند. این امر تا حدی، به این دلیل است که اکثریت تایلندی‌ها بودایی هستند و همچنین دلیل دیگر این است که این مکان‌ها، از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردارند.

تنها در پوکت، بیش از ۲۵ معبد بودایی پراکنده شده‌اند. معابد پوکت، اغلب بناهایی چینی هستند و بیشتر برای جامعه چینی که طی قرن‌ها به تایلند مهاجرت کرده‌اند، اهمیت دارند. از معبد پنهان در داخل غار گرفته تا معبد معروف وات چالونگ، در سفر با تور پوکت به استقبالتان می‌آیند و سفر به این خطه، بدون گشت و گذار در هزارتوی این عبادتگاه‌ها کامل نخواهد شد.

وات چالونگ

معبد Wat Chalong، یکی از محبوب‌ترین معابد پوکت بوده و دارای ساختمانی چشمگیر است که تقریبا همیشه مملو از طرفداران و گردشگران تور تایلند است. این مکان با تمثال‌های بودا، کنده کاری‌های طلایی پیچیده و حوضچه‌های نیلوفر آبی تزئین شده است. بعلاوه این معبد که در ۸ کیلومتری جنوب پوکت قرار دارد، به معبد بودای بزرگ بسیار نزدیک است و می‌توانید از هر دوی این جاذبه‌ها در یک روز دیدن کنید.

این معبد به سبک سنتی ساخته شده و مشتمل بر چندین ساختمان است یک ساختمان اصلی پنج طبقه مرتفع را احاطه کرده‌اند. بعلاوه مجموعه معبد، غرفه‌های کوچک بسیاری را در خود جای داده که اغلب لباس می‌فروشند و البته می‌توان اقلام غیرمعمولی مانند ارکیده را نیز پیدا کرد.

این بنای تاریخی، قرن‌هاست پذیرای مردمان محلی است که هر روز برای عبادت به سویش می‌آیند و ادعا می‌کنند که در اینجا، معجزات بسیاری را تجربه کرده‌اند. نقاشی‌های دیواری پیچیده‌ای که داستان زندگی بودا را به تصویر می‌کشند، یک سالن نمایشگاهی با تهویه مطبوع و مبلمان آنتیک تایلندی و چینی، از دیگر جذابیت‌های این مکان به یادماندنی به شمار می‌آیند.

آدرس: 6Chao Fah Tawan Tok Rd, Chalong, Muang, Phuket 83000, Thailand

عکس: in.hotels.com

 

معبد بودای بزرگ

مجسمه بودای بزرگ که بر فراز قله معروف پوکت بالای خلیج چالونگ قرار دارد، با ارتفاع ۴۵ متر، یکی از بلندترین مجسمه‌های تایلند بوده و از هر نقطه در قسمت جنوبی پوکت قابل مشاهده است. این مجسمه، در معبد Big Buddha قرار دارد که از مهمترین معابد پوکت به شمار می‌آید. اینجا در فاصله‌ای کمتر از ۱۰ کیلومتری کاتا واقع شده و از طریق جاده سربالایی به طول ۶ کیلومتر، قابل دسترسی است. از آن بالا با منظره‌ای پانوراما و باشکوه از سواحل جنوبی جزیره و دریای آندامان روبرو خواهید شد. همچنین منظره غروب افسانه‌ای نیز از این معبد مثال زدنی است.

جالب است بدانید هزینه ساخت مجسمه مرمرین بودای بزرگ، به طور کامل از طریق کمک‌های مردمی تامین شد. بعلاوه مجسمه زیبای دیگری از بودا، با اندازه‌ای کمی کوچکتر و تماما ساخته شده از برنج نیز بسیار چشمگیر است.

در نگاه اول، معبد کمی متروک و فرسوده به نظر می‌رسد که این امر، بر وهم آلود بودن این مکان می‌افزاید. در ورودی، یک فواره خواهید دید که در آن ۵ مجسمه از راهبان وجود دارند. هر کدام یک کاسه در دست دارند که نشان دهنده ثروت، زیبایی، شادی، زیرکی و سلامتی است. رسم است که بازدیدکنندگان، یک سکه در کاسه مورد نظر می‌اندازند تا آرزویشان برآورده شود.

آدرس: Soi Yot Sane 1, Karon, Muang, Phuket 83100, Thailand

 

معبد و موزه باشکوه آنک کوشون سالا، پاتایا

عکس: in.hotels.com

 

وات خائو رانگ

معبد Wat Khao Rang در پوکت، منزلگاه مجسمه باشکوه و مشهور بودای طلایی نشسته است. این معبد که از جمله برترین معابد پوکت محسوب می‌شود، در میان تپه‌های سرسبز قرار دارد و گردشگران و مردمان محلی، اغلب به این معبد کوچک می‌آیند تا از مشاهده جذابیت و زیبایی تمثال بودا لذت ببرند.

هر چند این معبد بزرگ است، اما یافتن جاده منتهی به آن چندان آسان نیست. با اینحال این مکان، آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود. فضای معبد نیز بسیار آرام است و معمول است که نسل‌های مختلف خانواده‌ها، با اهدای غذای تازه و همچنین صدقه به راهبان، معمولا صبح‌ها قبل از ساعت ۱۱ صبح در اینجا حضور پیدا می‌کنند.

از طرفی قدم زدن در اطراف معبد و تماشای برخی از اشکال هنری باورنکردنی تایلندی، از جمله مجسمه Yommaraj (ارباب مرگ) و غول‌های اسطوره‌های تایلندی و همچنین کنده کاری‌های سنتی روی درها و سقف‌های معبد، بسیار جالب توجهند.

آدرس: Khao Rang Hill, Muang, Phuket 83000, Thailand

عکس: in.hotels.com

 

معبد جوی توی شرین

Jui Tui Shrine، یک معبد سنتی چینی است که نقش مهمی در برگزاری جشنواره سالانه گیاهخواری پوکت ایفا می‌کند. اینجا یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز معنوی و معابد پوکت بوده و بازدید از آن، برای تازه واردان به جزیره ضرورت دارد.

گفتنی است ساختمان اصلی زیارتگاه جوی توی، چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته و نتیجه آن ساختاری جذاب با ۳ محراب بزرگ است که مجسمه‌های خدایان چینی را به نمایش می‌گذارد. خدای اصلی این معبد Tean Hu Huan Soy است، خدای تائوئیستی که با هنرمندان و رقصندگان مرتبط است. تصویر او در وسط و در بالاترین موقعیت محراب اصلی قرار دارد و در کنارش مجسمه‌های سگ و مرغ قرار دارند که از دوران کودکی، حیوانات خانگی مورد علاقه وی بوده‌اند. در صورت تمایل، می‌توانید از این جذابیت‌ها در فضای داخلی عکس بگیرید.

در سمت چپ ساختمان اصلی معبد، یک "خانه ترقه‌ای" جذاب را خواهید یافت. این ساختمان کوچک قرمز رنگ، دارای سقفی ۲ طبقه و ۴ ستون باریک با کنده کاری اژدها در اطراف آنهاست. اینجا مکانی است که مردم، ترقه‌های سوزان پرتاب می‌کنند تا به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. از طرفی باید گفت محلی‌ها اغلب برای برگزاری جشن‌های خصوصی نظیر تولد، عروسی و نوزادان تازه متولد شده، از این فضا استفاده می‌کنند.

آدرس: 283Soi Phutorn, Talat Nuea, Muang, Phuket 83000, Thailand

 

در مورد معبد وات فرا خائو یای پاتایا بیشتر بدانید

عکس: in.hotels.com

 

وات پراتانگ

اعتقاد بر این است که این معبد، یکی از قدیمی‌ترین معابد پوکت است و با وجود چندین ساختمان و المان‌های رنگارنگ، مکانی دلپذیر برای بازدید به شمار می‌آید.

معبد افسانه ای Wat Phra Thong یا معبد تصویر بودای طلایی، به دلیل تاریخ جادویی خود جایگاه ویژه‌ای در قلب مردمان این خطه دارد. اینجا خیلی بزرگ یا چشمگیر نیست، اما مهمترین جاذبه‌اش تمثال بودای طلایی نیمه مدفون است و به همین دلیل، با عنوان"معبد بودای بیرون زده" نیز شهرت دارد.

این معبد همچنین، یک موزه جالب را در خود جای داده که در آن می‌توانید اقلام تاریخی اهدایی مردمان محلی را شاهد باشید. دلیل نیمه مدفون بودن مجسمه، این است که یک کانال مجاور تغییر جهت داده و منطقه را سیل آلود کرده و اینجا، زیر لایه‌ای از گل و لای رها شده است.

آدرس: Thep Krasatti, Thalang, Phuket 83110, Thailand

عکس: in.hotels.com

 

وات پرانانگ سانگ

معبد Wat Phra Nang Sang با ۵۴۵ سال قدمت، از قدیمی‌ترین معابد پوکت است. این معبد، دارای مجسمه های طلایی زیبا از بودا و نقاشی‌های دیواری است که فرهنگ سنتی تایلند را به تصویر می‌کشند. اینجا همچنین، از یک زمین باز بزرگ برخوردار است.

هر یک از ساختمان‌های متعدد این معبد، دارای انبوهی از زیور آلات پیچیده بوده و توسط چندین مجسمه با ریشه‌های اساطیر تایلندی و چینی و تزئینات قرمز و طلایی چشمگیر احاطه گشته‌اند. جالب است بدانید این معبد، به افتخار یک شاهزاده خانم بی گناه ساخته شده که به دلیل جنایتی که مرتکب نشده بود، اعدام شد. گفته می‌شود در هنگام اعدام، خون سفید از او جاری شده که گواهی بر پاکی وی بوده است. به همین دلیل، این معبد را "معبد خون سفید" نیز می‌نامند.

آدرس: 330Ton Sai Nam Tok Road, Thep Krasatti, Thalang, Phuket 83110, Thailand

 

آشنایی با معبد سفید تایلند

عکس: tr.hotels.com

 

وات سوان کوها

Wat Suwan Khuha که با عنوان "غار معبد" نیز شهرت دارد، درون یک غار آهکی واقع شده و از مهمترین معابد پوکت به شمار می‌آید. گفتنی است  بزرگ‌ترین قسمت غار، یک تمثال از بودای دراز کشیده ۱۵ متری را در خود جای داده است. اینجا همچنین، با کاشی‌های جذاب به سبک تایلندی تزئین شده است.

یک سازه چدی که یادآور معبد معروف سپیده دم بانکوک (وات آرون) است، به همراه یک غار کوچک با یک استوپای طلایی نیز در اینجا وجود دارند. مراقب باشید! زیرا معبد، دارای جمعیت میمون‌های بسیاری است که اغلب رفتاری کمی تهاجمی دارند و به دنبال دزدیدن خوراکی‌ها و وسایل بازدیدکنندگان هستند.  

آدرس: 36/1Phet Kasem Rd, Krasom, Takua Thung, Phang-Nga 82130, Thailand

عکس: tr.hotels.com

 

کاتو شرین

Kathu Shrine که بعنوان خانه اصلی جشنواره گیاهخواری پوکت شناخته می‌شود، از دیگر مهمترین معابد پوکت است. شایعات حاکی از آن است که یک اپرای چینی از سرزمین اصلی چین به شهر آمد و بدون هیچ دلیل خاصی، اعضای این گروه شروع به بیمار شدن کردند. پس از مدتی، آنها متوجه شدند که فراموش کرده‌اند به رژیم غذایی گیاهی سنتی خود ادامه دهند و وفادار بمانند.

در نهایت، آنها یک مراسم رژیم گیاهخواری را در سالن موقت اپرای خود در کاتو برگزار کردند و تمام بیماری‌ها و مشکلات به طرز شگفت انگیزی ناپدید شدند. مردمان محلی نیز طبق این افسانه، این سنت را با جشن گرفتن فستیوال گیاهی سالانه در پوکت ادامه می‌دهند.

آدرس: Samkong-Kathu Rd, Kathu, Phuket 83120, Thailand

 

شرایط سفر به تایلند در سال ۱۴۰۲

عکس: tr.hotels.com

 

وات بان کامالا

Wat Baan Kamala یک معبد کلاسیک بودایی است که در ساحل کامالا، به سمت انتهای جنوبی آن واقع شده است. این مکان که از برترین معابد پوکت محسوب می‌شود، پس از سونامی مرگبار پوکت در سال ۲۰۰۴ به طور کامل بازسازی شد. در اینجا باغ زیبای محوطه سازی شده همراه با تالار تشریفات، برج ناقوس، خوابگاه راهبان و سفره خانه، ۲ ساختمان کوچک با تصاویر و مجسمه‌های بودا به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند. بعلاوه بهترین زمان برای بازدید، اواخر بعد از ظهر است که این مکان به آرامی توسط پرتوهای طلایی و نارنجی خورشید رنگ آمیزی می‌شود.

آدرس: 16/32Rim Hat Rd, Kamala, Kathu, Phuket 83120, Thailand

عکس: tr.hotels.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷