معرفی ۱۱ خیابان مشهور ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی

ایران کشوری غنی و سرشار از پتانسیل‌های گردشگری است. این امکانات و قابلیت‌ها صرفا به مناظر طبیعی شگفت انگیز، فرهنگ و تاریخ اصیل، غذاهای لذیذ و صنایع دستی و هنر این مرز و بوم محدود نمی‌شوند. گاهی صرفا وجود یک مسیر یا خیابان می‌تواند چنان جاذبه‌ای ایجاد کند تا دل هر گردشگری را ربوده و او را ساعتها به گشت و گذار بکشاند. در ادامه، به این مقوله خواهیم پرداخت و برخی از معروف‌ترین خیابان‌های ایران را معرفی خواهیم کرد.

 

خیابان ولی عصر

این خیابان زیبا با نام سابق خیابان پهلوی، بیش از ۹ کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین خیابان در کل خاورمیانه به شمار می‌آید. گفتنی است سراسر این فضا، سرشار از درختان چنار باشکوه است که نمایی جالب توجه به آن بخشیده‌اند.

در اینجا می‌توانید مراکز و اماکن تفریحی و فرهنگی بسیاری نظیر تاتر شهر، پارک ملت و پارک ساعی، انواع کافه و رستوران‌ها را بیابید و این محدوده سرشار از جاذبه‌های گردشگری است. گفتنی است خیابان ولیعصر، از میدان راه آهن شروع شده و تا میدان تجریش امتداد می‌یابد و در طول آن تقاطع‌ها و میادین متعددی وجود دارند. این خیابان قدیمی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قدمت آن به سال ۱۳۰۰ باز می‌گردد.

 

گشتی خاطره‌انگیز در خیابان هاشمیه مشهد

 

خیابان لاله زار

این خیابان قبل از سال ۱۱۹۰ شکل گرفته، اما طرح اصلی‌اش نتیجه الهام گرفتن ناصرالدین شاه از خیابان شانزه لیزه فرانسه است. اینجا در حال حاضر، یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهران به شمار می‌آید. در این محدوده می‌توانید مکان‌های هنری، کافه‌ها و سینما تاترهای متعددی را بیابید. هر چند که باید گفت کاربری این خیابان در شرایط فعلی، بیشتر به بورس فروشگاه‌ها و مغازه‌های لوازم روشنایی و الکترونیکی محدود شده و به لحاظ فرهنگی مانند سابق پررونق نیست.

بلوار معلم

قدمت این بلوار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، به سال ۱۳۱۰ باز می‌گردد و گفتنی است که سابقا با نام بلوار کازینو در شهر رامسر شهرت داشت. محدوده این بلوار زیبا و به یادماندنی، از هتل رامسر تا ساحل را شامل می‌شود.

زیبایی این بلوار در فصل بهار و اوایل پاییز به اوج خود می‌رسد و هوای باطراوت و باران و مه، به این شکوه دامن می‌زنند. گفتنی است منظره شب در اینجا با وجود نورپردازی های متعدد و زیبا، جلوه‌ای دیگر می‌یابد. کاخ مرمر، پلاژ توسکا و شهر بازی از مهمترین جاذبه‌های تفریحی این حوالی محسوب می‌شوند.

 

بازدید از دره تندیس ها در قشم

خیابان چهارباغ عباسی

بطور کلی منظور از چهارباغ، نوعی باغ است که با عبور گذرگاه‌ها و معابر، به چهار باغ تقسیم می‌شود. در این میان چهارباغ اصفهان به چهارباغ عباسی، چهارباغ‌های بالا و چهارباغ پایین تقسیم شده است. و اما در مورد چهارباغ عباسی باید گفت این محدوده سرشار از درختان نارون و چنار و با کف سنگفرش بوده و بهترین مکان برای پیاده روی و دوچرخه سواری به شمار می‌آید.

اینجا یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های اصفهان محسوب می‌شود و مابین خیابان دولت و سی و سه پل واقع شده و به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در این استان شهرت دارد. جالب است بدانید که از چهارباغ عباسی، در متون تاریخی دوران صفویه یاد شده است.

خیابان علم الهدی

این خیابان سنگفرش که با طول ۲۷۵ متر و عرض ۲۷ متر، از میدان شهرداری رشت تا میدان سبز میدان امتداد می‌یابد، به پیاده راه فرهنگ و هنر نیز شهرت دارد. اینجا از منظره‌ای باشکوه در تمام فصول برخوردار است و در میان گردشگران، محبوبیت بالایی دارد.

قدمت این محدوده زیبا به سال ۱۳۱۰ بازمی‌گردد و با ساختمان‌هایی که سقف‌هایی سفالی دارند و انبوه مغازه‌ها و پاساژها، ردیف‌های چراغها و نیمکت‌ها، حوضچه‌های سنگی و مجسمه‌های برنز، تصویری ترکیبی و بی‌نظیر از مدرنیته و سنت را خلق می‌کند.

 

جذاب‌ترین پارک‌های ایران

خیابان ارم

این خیابان زیبا در شیراز که در نزدیکی باغ ارم واقع شده، یکی از مکان‌های محبوب برای پیاده روی و هواخوردن خصوصا در فصل پاییز و بهار است و از این جهت در بین مردم محلی وگردشگران طرفداران بسیاری دارد. این خیابان از میدان آزادی تا دانشگاه شیراز امتداد می‌یابد و بخش شمالی آن به لحاظ سکونت، یکی از گران‌ترین مکان‌ها در این شهر محسوب می‌شود.

بلوار کریم خان زند

طراحی این خیابان به تقلید از خیابان چهارباغ اصفهان صورت گرفته و با طول ۴ کیلومتر، یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های شهر شیراز به شمار می‌آید. در این مسیر زیبا و درختکاری شده، می‌توانید مراکز تفریحی و فرهنگی متعددی از جمله ارگ کریم خان زند، بازار وکیل، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سینماهای مختلف، حمام وکیل، موزه پارس و هتل ارم را بیابید. گفتنی است این خیابان قدیمی، بین میدان نمازی و پل کابلی ولیعصر قرار گرفته است.

خیابان احمد آباد

این خیابان که در بالاشهر مشهد در منطقه یک، بین میدان تقی آباد و ملک آباد و حوالی هتل هما واقع شده، وسعتی بالغ بر ۱۶۱۱ هکتار دارد. در اینجا مراکز مهمی از جمله بیمارستان قائم، بیمارستان پاستور، آژانس‌های هواپیمایی بین‌المللی و باغ ملک آباد را خواهید یافت. اغلب طبقه مرفه این شهر، در آن ساکن هستند و یا به فعالیت‌های تجاری مشغولند. بعلاوه بازارهای معروف مشهد و مغازه‌های لوکس، بهترین امکان را برای خرید اجناس و کالاهایی نظیر مانتو و لباس مجلسی، سیسمونی و لوسترهای فاخر فراهم می‌کنند.

 

تجربه پرواز در تونل باد صبا مشهد

خیابان وکیل آباد

این خیابان با طول ۹.۶ کیلومتر، به طولانی‌ترین خیابان مستقیم در سراسر خاورمیانه شهرت دارد و بین میدان آزادی در شهر مشهد تا دوراهی طرقبه و شاندیز واقع شده است. این خیابان که در منطقه‌ای مدرن و ییلاقی با آب و هوایی مناسبتر نسبت به سایر مناطق مشهد قرار دارد، در عین حال دسترسی عالی به پارک جنگلی وکیل آباد دارد.

این پارک با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار، رودخانه‌ای فصلی را نیز در خود جای داده و یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه در سفر با تور مشهد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله گشت و گذار در پارک وکیل آباد مشهد را نیز مطالعه کنید.

خیابان مسجد جامع

این مسیر عالی پیاده روی سنگفرش که در سال‌های اخیر با همت بالا روی زیباسازی آن کار شده است، از معروف‌ترین خیابان‌های شهر یزد به شمار می‌آید. جالب است بدانید که این مسیر، به مسجد جامع معروف یزد منتهی می‌شود و روزانه خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را شاهد است. در ضمن اگر از طرفداران خرید کردن هستید، می‌توانید از انبوه مغازه هایی که در دو طرف خیابان واقع شده‌اند نهایت بهره را ببرید و سوغاتی‌های قابل توجهی را برای عزیزانتان خریداری نمایید.

خیابان لشکرآباد

این خیابان طولانی در اهواز، یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی است. در سراسر این مسیر می‌توانید شاهد انواع غرفه‌ها و غذاکده‌هایی باشید که غذاهای محلی جنوبی، سمبوسه و فلافل را به فروش می‌رسانند. جالب است بدانید که این خیابان، به طولانی‌ترین خیابان استریت فود خاورمیانه شهرت دارد و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. گفتنی است این غرفه‌ها، خدماتشان را به صورت سلف سرویس ارائه می‌دهند، بنابراین محدودیتی در میزان استفاده از غذاها و ترشی‌جات نخواهید داشت.

 

بازدید از ۴ نخلستان زیبای کیش

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰