جلوگیری از گرمازدگی در سفرهای تابستانی

اطلاعات مفید
جلوگیری از گرمازدگی در سفرهای تابستانی

تابستان یکی از بهترین فصل‌های سال برای سفر کردن به شمار می‌آید؛ چرا که در این فصل از سال شرایط آب و هوایی برای تفریحاتی نظیر آبتنی در مقاصد ساحلی بسیار مناسب بوده و از طرفی دیگر مدارس کودکان تعطیل است. در نتیجه خانواده‌ها می‌توانند تعداد روزهای زیادی را در سفر سپری کرده و روزهای شاد و به یادماندنی را برای خود ثبت کنند. با تمامی این اوصاف تابستان نیز می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد که یکی از آن‌ها بحث گرما زدگی در سفر است. به خصوص خانواده‌هایی که به همراه کودکان خود در تابستان سفر می‌کنند همواره ترس از گرما‌زدگی داشته و همین موضوع می‌تواند کیفیت سفر آن‌ها را کاهش دهد. با توجه به اهمیت بالایی که این موضوع دارد در ادامه به بررسی ترفندهای جلوگیری از گرمازدگی در سفرهای تابستانی یا مقاصد گرمسیری می‌پردازیم. پس اگر قصد سفر به مناطق گرم توریستی را دارید تا پایان مطالب همراه ما باشید.

 

منظور از گرمازدگی چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

پیش از پرداختن به بحث گرما زدگی در سفر، به آشنایی بیشتر با این موضوع می‌پردازیم. به صورت کاملا خلاصه‌ وار به افزایش حرارت غیر عادی بدن در نتیجه دمای بالای محیط، گرما‌زدگی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر وقتی شرایط محیطی از لحاظ دمایی به قدری بالا باشد که بدن توانایی تحمل آن را نداشته و دچار افزایش حرارت گردد، اصطلاحا گفته می‌شود که فرد دچار گرما زدگی شده است.گرمازدگی که می‌توان آن را نوعی بیماری تلقی کرد، زمانی رخ می‌دهد که فرد به صورت طولانی در محیطی بسیار گرم و مرطوب قرار گرفته و تعادل دمایی بدن به هم بریزد. از همین رو گردشگرانی که مقاصد گرمسیری را برای سفر خود انتخاب می‌کنند بیشتر با این معضل روبرو می‌شوند.

گرما زدگی در سفر با حالاتی از قبیل سرگیجه، حالت تهوع، خستگی و حتی بیهوشی می‌تواند همراه شود که در نتیجه پایین آمدن میزان آب و نمک بدن رخ می‌دهند. در صورتی که فرد گرمازده سریعا تحت کنترل‌های پزشکی قرار نگیرد احتمال بروز پیدا کردن مشکلات جدی و حتی حیاتی نیز وجود خواهد داشت. از همین رو توصیه می‌شود حدالامکان از ابتلا شدن به گرمازدگی جلوگیری شده و در غیر اینصورت بلافاصله مداخلات پزشکی صورت بگیرد.

 

تمام مراحل سوار شدن به هواپیما

عکس: onlymyhealth.com

 

انواع گرمازدگی

گرما زدگی در سفر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که بسته به آن در انواع مختلفی سطح سلامت فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای اینکه بتوان بهترین مداخله ممکن را به محض گرمازدگی برای فرد بیمار انجام داد در زیر هر کدام از انواع گرمازدگی را معرفی می‌کنیم:

گرما زدگی در نتیجه فعالیت بدنی

چنانچه فردی مدت طولانی به گشت و گذار در فضای گرم و زیر نور آفتاب در طول سفر بپردازد دچار این نوع از گرمازدگی خواهد شد. این گرمازدگی نیاز به قرار گرفتن به صورت طولانی زیر نور آفتاب و گرما داشته و سریعا فرد را درگیر نمی‌کند.

گرما زدگی در نتیجه شرایط فردی

گاها افراد به دلیل بالا بودن سن، تغذیه نادرست، بیماری پیش زمینه‌ای در نتیجه مصرف یکسری داروها به گرمازدگی مبتلا می‌شوند. همچنین مردان در مقایسه با زنان احتمال تجربه گرمازدگی شدیدتری را خواهند داشت. رسیدن به بهبودی کامل در این افراد می‌تواند تا چندین روز طول بکشد.

گرما زدگی هایپرترمی

هایپرترمی که با نام گرما گرفتگی نیز شناخته می‌شود، بدترین نوع گرمازدگی به شمار می‌آید. در این مورد دمای بدن فرد تا ۴۰ درجع سانتی‌گراد بالا رفته و می‌تواند با خطرات جانی نیز همراه باشد.

در هر صورت اقداماتی که در تمامی انواع گرمازدگی باید انجام شوند در راستای کاهش دمای بدن بیمار بوده و راهکارهای یکسانی دارند. از همین رو فارغ از هر موضوعی اطرافیان باید با انجام یکسری راهکارها دمای بدن فرد گرمازده را پایین آورده و باعث بهتر شدن حال او شوند.

 

غذاهای ملی کشورهای مختلف دنیا

عکس: noaa.gov

 

راهکارهای ممانعت از گرما زدگی در سفر

از آنجایی که افراد در طول سفر مدام در حال فعالیت و گشت و گذار در فضاهای بیرونی هستند، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به گرمازدگی به خصوص در فصل تابستان و مقاصد گرمسیری بسیار زیاد است. البته که این موضوع مانعی برای سفر نبوده و افراد می‌توانند با رعایت یکسری ترفندها از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنند. از جمله مهم‌ترین و موثرترین نکات در پیشگری از گرمازدگی در طول سفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشیدن لباس‌های مناسب

لباس‌های نخی، گشاد و رنگ روشن بهترین انتخاب برای روزهای گرم هستند. به طوری که این نوع از لباس‌ها خود به عنوان خنک کننده عمل کرده و برعکس لباس‌های پلاستیکی، تنگ و رنگ تیره از افزایش حرارت بدن جلوگیری می‌کنند.

هیدراته نگه‌ داشتن بدن

وقتی بدن در معرض گرما قرار می‌گیرد یکی از اولین واکنش‌ها برای جلوگیری از افزایش حرارت، عرق کردن است. در نتیجه سطح آب بدن کاهش یافته و این باعث بیحال شدن فرد می‌گردد. از همین رو توصیه می‌شود برای جلوگیری از مبتلا شدن به گرمازدگی در محیط‌های گرم حتما بدن خود را با نوشیدن آب و مایعات فراوان هیدراته نگه دارید. نوشیدن هر ۱۵ دقیقه آب می‌تواند کاری موثر در این راستا باشد.

گشت و گذار در ساعات خنک روز

از آنجایی که همیشه ساعات نزدیک به ظهر گرم‌ترین زمان از روز به شمار می‌آیند، توصیه می‌شود تفریح و فعالیت در فضاهای باز را به قبل یا بعد این محدوده زمانی اختصاص دهید. به عنوان مثال اگر قصد پیاده‌روی و گشت شهری را دارید بهترین زمان برای آن صبح زود و عصر است. در این ساعات آفتاب تیز و سوزناک نبوده و در نتیجه احتمال گرما زدگی در سفر کاهش می‌یابد.

استراحت در مکان‌های خنک

چنانچه برنامه‌ریزی سفر شما طوری بود که مجبور به بیرون رفتن در ساعات گرم روز شدید، توصیه میکنیم حتما هر از چند گاهی فضایی خنک برای خود پیدا کرده و در آنجا استراحت کنید. این مکان می‌تواند زیر سایه یک درخت و یا فضایی بسته و کولردار مثل مغازه یا مرکز خرید باشد.

علاوه بر موارد فوق، یکسری کارها نیز وجود دارند که انجام آن‌ها می‌توانند احتمال مبتلا شدن به گرمازدگی را افزایش دهند. بنابراین در بین ترفندهای جلوگیری ازگرما زدگی در سفر خودداری از یکسری کارها نیز می‌تواند مفید باشد. از جمله این کارها می‌توان به عدم نوشیدن الکل، خودداری از مصرف داروهایی که بر توانایی بدن در تنظیم دما تاثیر می‌گذارند، خوردن غذاهای چرب و سنگین به جای سبزیجات و ... اشاره کرد.

عکس: edition.cnn.com

 

راهکارهای بعد از گرما زدگی در سفر

تا این بخش از مطالب به بررسی ترفندهای جلوگیری از گرما زدگی پرداختیم. حال سوالی که پیش می‌آید این است که اگر فردی دچار گرمازدگی شد باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟ از آنجایی که شدت گرفتن گرمازدگی می‌تواند عواقب بسیار ناخوش‌آیندی را به دنبال داشته باشد در ادامه به چند راهکار تاثیرگذار در درمان این بیماری می‌پردازیم:

  • پایین آوردن دمای بدن با درآوردن لباس‌های اضافی، قرار گرفتن زیر دوش آب ولرم تا حدی خنک و باد زدن فرد گرما زده
  • استراحت کردن در مکانی خنک و نفس کشیدن عمیق
  • قرار دادن کمپرس یخ بر روی گردن، زیر بغل‌ها و کشاله ران
  • نوشیدن آب خنک
  • خودداری از مصرف هر نوع دارویی بدون صلاح‌دید پزشک از قبیل آسپرین، استامینوفن و ...
  • دراز کشیدن و بالا بردن پاها برای افزایش فشار خون

چنانچه فرد گرما زده با انجام تمامی راهکارهای فوق احساس بهبودی نکرد باید سریعا به اورژانس خبر داده و از فرد متخصص کمک گرفته شود. به عنوان یک نکته اضافی توجه داشته باشید که افراد چاق بیشتر در معرض گرما زدگی در سفر هستند و باید بیشتر از دیگران نکات مهم در این خصوص را رعایت کنند.

 

۱۰ سایت پرطرفدار جهانی برای رزرو هتل

عکس: dunbarmedical.com

 

۱۷ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران