موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

اطلاعات مفید
موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

یکی از چالش های سفرهای خارجی نحوه بردن غذاها و سوغاتی های محلی و سنتی است که قول داده ایم با خودمان ببریم تا به دست صاحبانشان برسانیم. معمولا این یکی از پردردسرترین قسمت های سفر هوایی برای مسافران سراسر دنیا است. مثلا فرودگاه استرالیا آنچنان مقرارت سختگیرانه ای برای خوراکی ها دارد که از قبل باید فرم پرواز را به دقت بخوانید و پر کنید و اگر سوالات را صادقانه جواب ندهید برای گذر از چک لژ به دردسر خواهید افتاد. بنابراین باید بدانیم چه چیزی را می‌توانیم ببریم و چه چیزی را نمی توانیم ببریم. در این مقاله ما سعی کردیم به خوبی جواب این سوالات را بدیم تا در تور خارجی سفر راحت تری داشته باشید.

 

قوانین هوایی درباره موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

در حالی که اداره امنیت حمل و نقل (TSA)  قوانین سختگیرانه ای برای مایعات دارد، ولی با توجه به چیزهای دیگری که می‌توانید با خودتان ببرید، از جمله پنیر سفت، غذاهای دریایی منجمد و حتی تخم مرغ تازه، آنقدرها هم افسوس چیزهایی که نمی توانید ببرید را نخواهید خورد! برخی از غذاهای نیمه جامد یا مایع، مانند کره بادام زمینی، روغن زیتون و سالسا، باید با قانون 3-1-1 TSA مطابقت داشته باشند یا در یک کیسه چک شده قرار داده شوند. مثلا شما می‌توانید شامپو یا ژل شستشو را در ۶ بطری ۹۶ گرمی و در کیسه های محافظ قرار دهید و ببرید. بیایید روشن تر موضوع را ببرسی کنیم.

حمل مواد غذایی و وزن مجاز در پرواز

برای مواد غذایی مقررات مختلفی وجود دارد، از لحاظ فرم و ظاهر، محتویات، بسته بندی و غیره. یکی از این قوانین هم وزن آن است. یعنی از یه حدی بیشتر نیاز به دریافت مجوز گمرکی است زیرا جنبه تجاری پیدا می‌کند. برای نمونه زعفران از مواد غذایی به شدت ارزشمندی است که شما به یک پاسپورت فقط می‌تواید ۱۰۰ گرم زعفران داشته باشید و بیش از آن نیاز به مجوز دارد.

مایعات و موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

اگر شامپو یا مایع نگه دارنده لنز یا خوراکی رقیق و کرمی با خودتان دارید فقط در صورتی می‌توانید با خودتان در هواپیما حمل کنید که اولا طبق با قانون 3-1-1 TSA مطابقت داشته و در کیسه های محافظ قرار دهید. با در نظر گرفتن این موارد احتمال اینکه به مشکل برخورید کم خواهد بود.

غذاهای خشک و موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی

قوانین سازمان امنیت هوایی در مورد خوراکی های خشک به چه صورت است؟ خب این را گوییم که در حالی که خیلی از اقلام دارای محدودیت هستند و یا به کل غیرمجازند در عوض سازمان امنیت هوایی آنقدر دست شما را باز گذاشته که تقریبا همه جور خوراکی خشک را در صورت بسته بندی مناسب می توانید با خودتان ببرید. مثلا در تور ترکیه اغلب ایرانی ها تا می‌توانند چمدان را پر از خوراکی های سنتی می کنند تا هم سوغات ببرید و هم خودشان مصرف کنند و این هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت. فقط باید در ظروف در دار فریزری تا کیسه های مطمئن بسته بندی کنید تا مامور هواپیمایی مانع شما نشود.

گوشت ها و پنیرهای سخت مهر و موم شده

قوانین موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی در مورد گوشت و پنیر چطور است؟ از آنجایی که هر دوی این موارد غیر مایع هستند، می توانید در پرواز با خودتان به مقصد ببرید فقط باید در چمدان قرار دهید تا به قسمت بار هواپیما برود. فقط برای این که به دردسر نیوفتید حتما خوب آنها را بسته بندی کنید تا چیزی نشت نکند!

ادویه ها

یکی از مهم‌ترین سوغاتی هایی که می توانید بعد از بازگشت از تور ترکیه برای آشنایان بیاورید ادویه جات است. از آنجایی که ادویه ها خشک هستند، معمولا مشکلی ندارند. برای اطمینان آن ها را برچسب بزنید تا همه چیز مشخص باشد، بنابراین با مواد دیگر اشتباه گرفته نمی شوند. اگر به دنبال یک سوغاتی خوب برای فردی شکمو هستید، ادویه هایی را بخرید که در خانه پیدا نمی کنید. اینها را می توانید در کیف دستی قرار دهید به شرطی که درست بسته بندی شده باشند.

 

کشورهای آسیایی برای مسافرت

شکلات و آب نبات

آب نبات قنادی و شکلات برای حمل در پرواز هیچ مشکلی ندارند چه در چمدان چه در ساک دستی. همه چیز را مرتب و بسته بندی شده نگه دارید و با خیال راحت شیرینی ها را در کیف دستی یا ساک خود قرار دهید.

آبمیوه و غذای بچه (مانند سرلاک)

قوانین موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی در مورد غذای بچه چه می گوید؟ برای والدینی که با شیر خشک و آب میوه در کیسه های دستی سفر می کنند، دستورالعمل های ویژه ای وجود دارد. این اقلام در چمدان های چک شده موردی ندارند، اما اگر بخواهید آنها را با خود در هواپیما بیاورید، نیاز به غربالگری ویژه دارند. بنابراین بدون تدابیر لازم پرواز نکنید.

مشروبات الکلی

هر چیزی بیش از ۷۰ درصد الکل (خلوص ۱۴۰) در هواپیما مجاز نیست. این شامل مشروبات الکلی مانند Everclear، رم ، و انواع خاصی از نوشیدنی ها است، بنابراین قبل از پرواز مطمئن شوید که چه چیزی می‌خرید. به علاوه حتی اگر مجوز هم گرفتید ممکن است نتوانید در طول پرواز از آن ها استفاده کنید.

غذای کنسرو شده

به طور کلی محصولات کنسروی برای بردن در پرواز مشکلی ندارند. اما طبق قوانین وزن آن‌ها مهم است. زیرا بیش از وزن معین نیاز به غربالگری بیشتری دارد که ممکن است برای شما دردسرساز باشد. اگر واقعا طرفدار غذای کنسروی خاصی هستید، شاید گزینه ارسال به آدرس منزل زیاد هم بد نباشد. قوانین موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی در مورد کنسروها سختگیری ندارند اما حتما نکات گفته شده را رعایت کنید.

روغن، سرکه و عسل

روغن زیتون، روغن های مخصوص پخت و پز، سرکه، عسل و موارد مشابه، هدایای عالی برای دوستان هستند، اما همه آنها مایع هستند. البته اگر خوب بسته بندی کنید تا نشت نکنند، می‌توانید در چمدان قرار داده و به قسمت بار هواپیما بفرستید حتما لازم نیست چنین چیزی را در ساک دستی بگذارید تا به داخل کابین ببرید.

 

بزرگترین ایرلاین های جهان

 

مربا، پنیر خامه ای و سس

قوانین موادغذایی مجاز و غیر مجاز در سفرهای هوایی در مورد اقلام نیمه مایع چه می گوید؟ متاسفانه، قانون فقط برای مایعات نیست، بلکه برای اقلام خامه ای یا قابل نشت نیز اعمال می شود، زیرا آنها قوام نرمی دارند و ممکن است در طول پرواز پخش شوند. سالسا، پنیر خامه‌ای، کره بادام‌زمینی، مربا، کنسرو، و موارد دیگر مانند این‌ها، همگی برای گذاشتن در چمدان‌های تحویل‌شده در قسمت بار هواپیما مناسب هستند، اما فقط می‌توانند در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر را در ساک دستی به کابین ببرید.

پای و کیک

در مورد پای و کیک هم، مثل مواد غذایی خشک، مشکلی برای بردن در پرواز وجود ندارد اما طبق ضوابط مشخص هم نیست که وضعیت میوه های داخل پای را به چه صورتی در نظر میگیرند. اما به طور کلی بردن پای و کیک چه در ساک دستی و چه در چمدان چک شده موردی ندارد. اگرچه باز هم میگوییم خطوط هوایی کشورهای مختلف و میزان حساسیت آن ها با هم متفاوت است.

مواد خوراکی یخ زده

اگر با خودتان مواد غذایی منجمد می‌برید که در صورت گرم شدن نشتی بدهند، از الان بگوییم که به دردسر نیوفتید زیرا فقط در صورتی مجاز به بردن این مواد هستید که کاملا یخ زده باشند. اگر نیمه جامد و شل شده باشند مامور امنیت و کنترل پرواز به راحتی آن را دور می‌ریزد و شما حتی نمی توانید چیزی بگویید.

زیباترین جاده‌ های جهان

 

منبع ۱ 

منبع ۲

۲۶ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران