راهنمای کاپوتاژ ماشین برای سفرهای خارجی

اطلاعات مفید
راهنمای کاپوتاژ ماشین برای سفرهای خارجی

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که افراد علاقه‌مند به سفرهای خارجی می‌توانند انجام دهند، مسافرت با اتومبیل شخصی است. به طوری که با این کار می‌توان در هر نقطه و مکانی دلخواه به گشت و گذار پرداخته و گوشه به گوشه مقصد گردشگری انتخابی خود را کشف کرد. از طرفی دیگر سفر با اتومبیل شخصی می‌تواند سفری بسیار کم هزینه‌تر از سفر با هواپیما باشد. البته در این میان موضوع بسیار مهمی که وجود دارد، اقدام برای کاپوتاژ ماشین قبل از برنامه‌ریزی برای سفر است. حال اینکه منظور از کاپوتاژ اتومبیل چیست و چگونه باید انجام داد موضوعی است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

 

منظور از کاپوتاژ ماشین چیست؟

برای اینکه بتوان با اتومبیل شخصی خود از مرزهای کشور خارج شده و اجازه رانندگی در جاده‌های یک کشور خارجی دیگر را داشت، حتما باید اتومبیل خود را کاپوتاژ کرد. به عبارتی دیگر کاپوتاژ خودرو در اصل نوعی اجازه رسمی برای خارج کردن اتومبیل شخصی از خاک کشور و وارد کردن آن به خاک کشور دیگر است. ناگفته نماند که کاپوتاژ (Cabotage) صرفا برای ترددهای بین جاده‌ای نبوده و در صورتی که قصد انتقال ماشین به کشور دیگری را به هر نوع دریایی، هوایی و زمینی را داشته باشید باید برای گرفتن این اجازه اقدام کنید.

 

کوله گردی ارزان و هیجان انگیز

عکس: sharp.com

 

نحوه کاپوتاژ ماشین

وقتی صحبت از کاپوتاژ کردن خودرو می‌شود بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با مراحل اداری بسیار پیچیده و حوصله سربری روبرو خواهند شد. در حالی که اصلا چنین نبوده و با داشتن اطلاعات کافی در این خصوص می‌توان به راحتی اجازه خروج خودرو از مرز کشور را گرفت. خبر خوب دیگر اینکه این کار در حال حاضر به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیازی به مراجعه‌های حضوری به یک نهاد خاص برای این منظور نیست. به صورت خلاصه مراحل کاپوتاژ‌ شامل کارهای زیر خواهد بود:

۱. ثبت نام در سامانه تجارت فرامرزی

اولین قدم برای کاپوتاژ ماشین وارد شدن به آدرس epl.irica.ir/signup است. با ورود به این سایت صفحه‌ای به منظور ثبت نام در واحد تجارت فرامرزی برای شما باز خواهد شد که باید اطلاعاتی از قبیل کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن را در اختیار آن قرار دهید. با وارد کردن شماره تلفن کدی به شماره شما ارسال خواهد شد که نام کاربری و رمز عبور شما را تعیین می‌کند.

۲. وارد شدن به پروفایل شخصی

بعد از طی کردن مراحل فوق از طریق آدرس epl.irica.ir/login به صفحه پروفایل شخصی خود ورود خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که برای این منظور باید نام کاربری، رمز عبور و همچنین کد امنیتی را وارد کنید.

۳. درخواست برای خروج موقت

پس از وارد شدن به پروفایل شخصی گزینه‌ای به نام خروج موقت را در گوشه‌ای از صفحه مشاهده خواهید کرد. در این قسمت باید آن را انتخاب و سپس گزینه دور اظهاری خروج موقت را کلیک کنید.

۴. تکمیل فرم

با انتخاب گزینه دور اظهاری خروج موقت فرمی بر روی صفحه لود می‌شود که فرد متقاضی باید با دقت کامل اطلاعات خواسته شده را وارد و مدارک درخواستی را اسکن کند. در تکمیل این فرم یکسری نکات مهم وجود دارد که دانستن آن‌ها کار را برای فرد متقاضی آسان‌تر خواهد کرد. اول اینکه در بخش نوع حمل گزینه حمل یکسره و در بخش نوع وسیله گزینه وسیله نقلیه برای تردد را انتخاب کنید. در بخش‌های صادرکننده، حق العمل کار و نماینده اظهار کننده کد ملی صاحب ماشین را بنویسید. در بخش کد کشور طرف معامله باید کد مقصد خارجی را که قصد سفر به آن دارید را بنویسید؛ مثلا کد کشور ترکیه TR است. به همین منوال کد کشور صادر کننده ایران یعنی IR خواهد بود.

در بخش شرایط تحویل یا نوع ارزش FOB و در بخش نحوه حمل در مرز باید گزینه زمینی را انتخاب کنید. سپس با مرحله پرداخت هزینه روبرو خواهید شد که باید بر روی گزینه بدون انتقال ارز در بخش نوع پرداخت و بر روی گزینه TOTAL در بخش محل ارزیابی کلیک کنید. از دیگر گزینه‌های انتخابی در تکمیل فرم انتخاب عدد یک برای گزینه‌های تعداد بسته، تعداد واحد کالا و ارزش واحد کالا است. در قسمت نوع بسته نیز باید گزینه سایر انتخاب گردد. برای تکمیل قسمت نوع برند اتومبیل نام کشور سازنده و در بخش های وزن خالص و ناخالص باید وزن خودرو را انتخاب کنید. از دیگر گزینه‌های سردرگم کننده مربوط به بخش کدر است که باید گزینه مستعمل انتخاب گردد. مابقی موارد آسان بوده و فرد متقاضی می‌تواند اطلاعات خواسته شده مانند شماره پلاک خودرو، نام خودرو، رنگ و ... را بدون سردرگمی وارد کند.

۵. دریافت برگه کاپوتاژ خودرو

آخرین مرحله مربوط به صدور برگه کاپوتاژ خودرو است که بلافاصله بعد از پشت سر گذاشتن مراحل فوق به درخواست کننده داده می‌شود. این برگه باید چاپ شده و برای خروج در گمرک به مسئولین مربوطه نشان داده شود.

توجه داشته باشید که گاها به دلیل برخی شرایط نیاز به بررسی خودرو به صورت حضوری خواهد بود. در چنین مواقعی باید خودرو خود را جهت انجام بررسی‌ها به گمرک برد.

عکس: tabrizcabotage.com

 

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین

همان طور که گفته شد در ثبت نام برای کاپتاژ‌ خودرو یکسری مدارک مورد نیاز هستند که باید در بخش‌های مربوطه بارگذاری شوند. ناقص بودن هر یک از این مدارک به معنای رد درخواست متقاضی در راستای دریافت برگه کاپوتاژ خواهد بود. این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی سند مالکیت ماشین
  • اصل و کپی کارت خودرو
  • اصل و کپی مدارک هویتی مالک خودرو (شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت)
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو

توجه داشته باشید که این‌ها مدارکی هستند که برای درخواست برگه کاپوتاژ به آن‌ها نیاز خواهید داشت. اما در صورتی که قصد آغاز سفر خارجی خود را دارید باید یکسری مدارک دیگر را نیز به همراه داشته باشید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

عکس: saednews.com

 

هزینه کاپوتاژ ماشین در سال ۱۴۰۳

البته که کاپوتاژ کردن خودرو با یکسری هزینه‌های کلی همراه است. طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده هزینه کاپوتاژ‌ خودرو برای افراد متقاضی به صورت زیر خواهد بود:

  • ترجمه گواهی نامه موتور یا ماشین: ۴۳۰ هزار تومان (سه ساله ۱ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان)
  • ترجمه گواهی نامه موتور و ماشین: ۴۶۰ هزار تومان (سه ساله ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان)
  • دفترچه مالکیت: ۴۰۰ هزار تومان
  • پلاک ترانزیت ماشین: ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
  • پلاک ترانزیت موتور: ۵۶۰ هزار تومان
  • کارنه دو پارساژ ۵ برگی: ۱ میلیون و ۷۰ هزار تومان (قیمت کارنه‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۵ برگی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر خواهد بود)
  • ضرب مجدد پلاک ترانزیت: ۶۳۰ هزار تومان
  • تایید سوابق مدارک بین‌المللی: ۵۰ هزار تومان
  • پیگیری مشکلات موردی اعضا در پهنه جغرافیایی: ۵۰ هزار تومان

توجه داشته باشید که هزینه‌های فوق توسط کانون جهان‌گردی اتومبیلرانی کشور تعیین می‌گردد. بنابراین هیچ گونه تخفیف و تخفیفی شامل آن نبوده و برای تمامی افراد کشور برابر است.

 

تفریحات شبانه در جذاب ترین مقاصد توریستی

عکس: urogyn.coloradowomenshealth.com

 

مدت اعتبار کاپوتاژ ماشین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که متقاضیان کاپوتاژ‌ خودرو باید در نظر بگیرند، تاریخ اعتبار مربوط به آن است. به این صورت که قبل از اتمام اعتبار درج شده بر روی برگه کاپوتاژ باید وارد خاک ایران شده و در صورت نیاز مجددا برای دریافت آن درخواست دهند. مورد مهم دیگر اینکه کاپوتاژ اتومبیل بعد از اتمام تاریخ اعتبار باطل نمی‌گردد. از همین رو افراد باید برای ابطال آن اقدام کنند. در صورت عدم انجام اینکار جریمه‌ برای فرد لحاظ خواهد شد. در حالت کلی مدت اعتبار کاپوتاژ خودرو بین ۳ ماه تا نهایتا ۱۲ ماه است.

 

شرایط ارز مسافرتی و عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

عکس: tabrizcabotage.com

 

منبع

۱۱ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران