تمام مراحل سوار شدن به هواپیما

خطوط هوایی
تمام مراحل سوار شدن به هواپیما

پرواز برای اولین بار مخصوصا اگر به مقصدی خارجی باشد، ممکن است برای بعضی‌ها نگران کننده باشد. مراحل سوار شدن به هواپیما عموما شامل چند بخش می‌شود اما اهمیت زیادی دارد که از قبل خود را برای ارائه مدارک، بازرسی و چیزهایی از این دست آماده کنید و سپس عاظم فرودگاه شوید. در نوشته امروز ما به طور کامل، روند سوار شدن به هواپیما را بررسی خواهیم کرد و مروری خواهیم داشت بر فرق بین پروازهای داخلی و خارجی:

 

با مقتدرسیر تابان، تورهای ارزان را تجربه کنید

قبل از این که به قوانین شرکت‌های هوایی و مراحل سوار شدن به هواپیما بپردازیم، بد نیست کمی در مورد تورهای مقتدرسیر تابان صحبت کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تور ما که در بالای صفحه مشخص است، تورهای متنوع به مقاصد مختلف را مشاهده کنید. در این صفحات، ارزانترین تور داخلی را مشاهده خواهید کرد و مقاصد متنوع برای تور خارجی ارزان را نیز خواهید دید. همچنین اگر نیاز به مشاوره در مورد این مقاصد داشتید، حتما با شماره‌ی تماس مندرج در پایین صفحه تماس گرفته و سوالات خود را با کارشناسان مجموعه در میان بگذارید.

عکس: gettyimages.ie

 

آمادگی برای پروازهای داخلی و خارجی

نکات مهمی وجود دارد که قبل از این که عازم فرودگاه شوید، باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها، مطمئن شدن از مدارک مورد نیاز برای سفر است. اگر قصد سفر با پروازهای داخلی را دارید، حتما باید کارت ملی خود را همراه داشته باشید و برای پروازهای خارجی، بسته به مقصد مورد نظرتان، پاسپورت و در صورت نیاز، ویزا مهم‌ترین مدارک شناسایی هستند.

در کنار این موضوع، همراه داشتن پول نقد، کپی گرفتن از مدارک شناسایی برای زمانی که مدارک خود را گم می‌کنید و چیزهایی از این دست را هم باید مد نظر بگیرید. حتما در روزهای قبل از پرواز، بار دیگر ساعت حرکت را هم مد نظر بگیرید و جوری برنامه ریزی کنید تا حداقل دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید. در انتهای نوشته، یک سری نکات در مورد روزهای شلوغ فرودگاه‌ها را نیز عنوان می‌کنیم که بخشی از آن‌ها مربوط به آمادگی قبل از پرواز است.

 

معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

عکس: gettyimages.ie

 

مراحل سوار شدن به هواپیما

بعد از ورود به فرودگاه، در مجموع شما ۶ مرحله پیش رو دارید:

  • چک این و دریافت مدارک پرواز
  • تحویل بار (اگر همراه خود چمدان دارید)
  • بازرسی و انجام مراحل امنیت پرواز
  • پیدا کردن گیت پرواز
  • سوار شدن به هواپیما و طی مسیر
  • انجام مراحل خروج از فرودگاه

در مرحله اول وقتی وارد فرودگاه می‌شوید، باید منتظر بمانید تا برای انجام مراحل چک این (check-in) پرواز خود، به بخش مورد نظر فراخوانده شوید. در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌ها دارای کیوسک‌های خود کار هستند که این مراحل را می‌توانید از طریق آن‌ها نیز انجام دهید. در غیر این صورت، عموما ۴۰ دقیقه قبل از شروع پرداز، گیت‌های مخصوص برای این کار باز شده و شما با ارائه مدارک مورد (کارت ملی یا پاسپورت) کارت پرواز خود را دریافت می‌کنید. حتما رسید بلیط را هم همراه داشته باشید چون در بعضی از فرودگاه‌ها، شماره بلیط را از شما طلب خواهند کرد.

عکس: gettyimages.ie

 

در اکثر موارد، مرحله تحویل بار نیز در همان گیت انجام می‌شود. نکته مهم این است که بار شما بر اساس استانداردی که در موقع خرید بلیط به شما اعلام می‌شود، بسته بندی شده باشد تا بدون مشکل مراحل سوار شدن به هواپیما را طی کنید. در اکثر پروازهای داخلی این محدودیت ۲۰ کیلوگرم است و در پروازهای خارجی این عدد بین ۲۰ تا ۳۰ است و اگر شما باری اضافی داشته باشید، باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. مطمئن شوید که وسایل ارزشمند خود همچون پول، زیورآلات یا چیزهایی از این دست را در چمدان قرار ندهید. همچنین لیست موارد ممنوعه برای ورود به هواپیما را هم چک کنید و چنین وسایلی را چمدان قرار دهید.

در تمام فرودگاه‌ها بخشی برای بسته بندی وجود دارد که بعد از رد شدن از مراحل امنیتی اولیه فرودگاه، می‌توانید چمدان خود را در پلاستیک بپیچید. این کار یا استفاده از روکش‌های مخصوص، به حفظ بهتر چمدانتان کمک می‌کند.

بعد از تحویل بار شما می‌توانید مراحل امنیتی برای ورود به سالن پرواز را طی کنید. در این مرحله بازرسی‌های ویژه انجام شده و وسایل همراه شما چک می‌شود. در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید چیزهایی همچون چاقو، مواد اشتعال زا همچون ضد عفونی کننده دست یا چیزهایی از این دست را همراه خود به داخل هواپیما ببرید. در نهایت بعد از انجام مراحل امنیتی، به سالن پرواز می‌روید و بر اساس اعلام‌هایی که روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود، باید گیت پرواز خود را پیدا کنید.

 

مهمترین اصطلاحات فرودگاهی

عکس: publicdomainpictures.net

 

ممکن است بعد از رفتن به سالن پرواز، مدتی را برای سوار شدن به هواپیما صبر کنید، پس بعد از پیدا کردن گیت، منتظر اعلام فرودگاه باشید و سپس با ارائه بلیط و مدارک خود از گیت رد شده و برای سوار شدن به هواپیما اقدام کنید. عموما برای سوار شدن به هواپیما، باید سوار اتوبوس‌های داخل باند شده و سپس به داخل هواپیما بروید. حتما بعد از ورود به هواپیما، کارت پرواز خود را نگه دارید.

اگر چه خیلی از بخش‌های مراحل سوار شدن به هواپیما، بین پروازهای داخلی و خارجی تفاوتی ندارد اما خروج از فرودگاه کاملا متفاوت است. در پروازهای داخلی، شما منتظر چمدان خود در بخش تحویل بار شده و سپس از فرودگاه می‌روید اما در پروازهای خارجی بعد از تحویل بار باید از گیت‌های مخصوص خروجی که برای بررسی مدارک استفاده می‌شوند، رد شوید.

اگر به کشورهای بدون ویزا همچون تور ترکیه سفر می‌کنید، ارائه پاسپورت کافی خواهد بود. همچنین بعضی از کشورها ویزای فرودگاهی می‌دهند که برای این کار باید به گیت‌های مخصوص رفته و مدتی را منتظر بمانید و مدارک خود را ارائه کنید. برای کشورهایی هم که نیاز به ویزا دارند، باید آن مدرک را هم همراه پاسپورت در زمان ورود ارائه کنید. گیت‌های خروجی توسط اداره‌های مهاجرت در کشورهای مختلف اداره می‌شوند و مدارک شما توسط آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عکس: gettyimages.ie

 

نکات مهم مراحل سوار شدن به هواپیما در زمان شلوغی فرودگاه‌ها

اگر در روزهای شلوغ سال همچون کریسمس می‌خواهید به سفرهای خارجی بروید، باید یک سری نکات مهم را در نظر بگیرید. در این ایام فرودگاه‌های کشورهای مختلف مملو از جمعیت بوده به همین دلیل، بهتر است، حتما ساعتی زودتر از حد معمول به فرودگاه بروید. همچنین یک سری نکات برای بسته بندی بار وجود دارد که باید آن‌ها را نیز رعایت کنید:

  • حتما برای چمدان‌های خود نشانه بگذارید تا آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنید
  • تمامی برچسب‌های قبلی سفرهای خود از روی چمدان را بردارید
  • بهتر است وسایل مهم خود را در چند چمدان پخش کنید تا اگر یکی از چمدان‌های شما گم شد، تا زمان پیدا شدن آن، در طول سفر به مشکل بر نخورید

بهتر است خود را برای شلوغی و تاخیرهای احتمالی هم آماده کنید و اگر نیاز به تجهیزات مخصوص همچون ویلچر دارید، قبل از این که به فرودگاه بروید، درخواست آن را چند ساعت قبل‌تر ارائه کنید. البته خیلی از این موارد در پروازهای داخلی زمان نوروز یا تعطیلات میان سال نیز صادق است و فرودگاه‌های ایران نیز مملو از جمعیت شده، پروازها تاخیر می‌خورد و خیلی اتفاقات این چنینی ممکن است روی دهد. پس بهتر است در این زمان‌ها آرامش خود را حفظ کرده و با مسئولین فرودگاه همکاری کنید تا به راحتی بتوانید مراحل سوار شدن به هواپیما را طی کرده و سفری خاطره‌انگیز را تجربه نمایید.

 

راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

عکس: gettyimages.ie

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران