امن‌ترین و ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا

خطوط هوایی
امن‌ترین و ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا

با اختراع هواپیما انقلابی بزرگ در صنعت حمل و نقل دنیا به وجود آمد که بارز‌ترین نشانه‌های آن را می‌توان در زمینه گردشگری مشاهده کرد. هواپیما که رفاهی غیر قابل تصور را برای مسافران به خصوص در مقاصد دور به ارمغان آورد امروزه پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل عمومی در دنیا به شمار می‌آید. به طوری که هواپیما از سفرهای داخلی گرفته تا سفرهای خارجی در اختیار مسافران قرار گرفته و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که مثل هر وسیله جابجایی دیگری، هواپیماها نیز از خطرات در امان نیستند. از همین رو گاها شاهد اخبارهای ناگوار در مورد سوانح هواپیمایی هستیم. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله همراه شما عزیزان هستیم تا به معرفی امن‌ترین خطوط هوایی دنیا و البته ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا بپردازیم.

 

میزان امنیت خطوط هوایی چگونه تعیین می‌گردد؟

قبل از پرداختن به معرفی امن‌ترین خطوط هوایی دنیا و ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا، بهتر است نگاهی به چگونگی انتخاب آن‌ها داشته باشیم. چرا که خرید تور خارجی این روزها به یکی از اصلی‌ترین عرضه‌های آژانس‌های مسافرتی تبدیل شده‌اند. به طوری که اغلب علاقه‌مندان به سفر، مقاصد خارجی را ترجیح می‌دهند. از آنجایی که اغلب سفرهای خارجی توسط هواپیما انجام می‌شوند، آژانس‌های مسافرتی معتبر و شناخته شده سعی می‌کنند پروازهایی از خطوط هوایی امن و مطمئن را برای مشتریان خود رزرو کنند. اما میزان امنیت خطوط هوایی چگونه تعیین می‌گردد؟ در ادامه به چند نکته مهم در این خصوص می‌پردازیم:

  • تصادفات در ۵ سال گذشته: تعداد تصادفاتی که یک شرکت هواپیمایی طی پنج سال گذشته تجربه کرده است، شاخصی حیاتی برای عملکرد ایمنی آن است. تعداد کمی تصادف یا هیچ تصادفی نشان دهنده تعهد به ایمنی در خطوط هواپیمایی خواهد بود. از آنجایی که این شرکت‌ها مدام در حال بهبود خدمات ارائه شده توسط خود هستند، توجه صد در صدی به گذشته دور آن‌ها (بیش از ۵ سال) کار چندان منطقی نخواهد بود.
  • حوادث جدی در دوره دو ساله: در حالی که تصادفات شدیدترین رویدادهای ایمنی هستند، حوادث جدی مانند خرابی موتور، فرود اضطراری یا مرگ مسافران در ارزیابی ایمنی یک شرکت هواپیمایی نقش بسیار مهمی دارند.
  • بازرسی های انجام شده توسط مقامات نظارتی هوانوردی: آژانس‌های نظارتی و انجمن‌های صنعتی ممیزی‌های منظمی را برای ارزیابی پایبندی یک شرکت هواپیمایی به استانداردها و رویه‌های ایمنی انجام می‌دهند. رعایت دقیق آن‌ها برای شرکت‌های هوایی امتیاز مثبت و سرکشی از آن‌ها امتیاز منفی محسوب می‌شوند.
  • سن ناوگان خطوط هوایی: از آنجایی که ممکن است هواپیماهای قدیمی فرسودگی بیشتری داشته و خطر خرابی‌های مکانیکی را افزایش دهند، ناوگان جوان اغلب به عنوان یک مزیت ایمنی مهم در نظر گرفته می‌شود.
  • ارزیابی آموزش خلبانان: خلبانان آموزش دیده و با تجربه سنگ بنای ایمنی پرواز هستند. از همین رو خطوط هوایی با برنامه‌های آموزشی دقیق خلبانی در ارزیابی‌های ایمنی امتیاز بیشتری کسب می‌کنند.

مقتدر سیر تابان به عنوان یک آژانس مسافرتی در تهران همواره سعی دارد تا بهترین‌ها را در پکیج‌های مسافرتی خود بگنجاند. بنابراین اگر در کنار دیگر خدمات تورهای مسافرتی انتخاب یک ایرلاین معتبر و امن نیز برای شما اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم حتما نگاهی به تورهای اجرایی مقتدر سیر نیز بیاندازید.

عکس: airfarewatchdog.com

 

امن‌ترین خطوط هوایی دنیا کدام‌ها هستند؟

اگر قصد خرید تور خارجی را دارید توصیه می‌کنیم حتما هم برای رفاه خود و هم برای امنیت بیشتر سراغ خطوط هوایی امن را بگیرید. هر چند در این مسیر می‌توانید از مسئولین مربوطه در آژانس‌های مسافرتی کمک بگیرید اما بهترین انتخاب را زمانی خواهید داشت که خودتان اطلاعات نسبی در مورد آن‌ها داشته باشید. بنابراین معرفی خود را با بررسی امن‌ترین خطوط هوایی دنیا آغاز می‌کنیم:

۱. خط هوایی کانتاس (Qantas Airline)

خط هوایی کانتاس که متعلق به کشور استرالیا است اولین عملیات پروازی خود را در سال ۱۹۲۲ آغاز کرد. کانتاس در سال ۱۹۵۱ آخرین تصادف مرگبار خود که داشته و این تنها نقطه سیاه در تاریخچه آن بوده است. از همین رو با اعتماد می‌توان کانتاس را در دسته خطوط هوایی ایمن قرار داد.

 

بهترین اینفلوئنسرهای سفر ایرانی

عکس: cnbc.com

 

۲. ایر نیوزلند (Air New Zealand)

ایر نیوزلند همان طور که از نام آن نیز می‌توان متوجه شد، خط هوایی ایمنی است که به کشور نیوزلند تعلق دارد. این شرکت هوایی به دلیل تعهد خود به ایمنی و خدمات عالی شهرت داشته و این دو موضوع آن را به یکی از امن‌ترین خطوط هوایی دنیا تبدیل کرده است.

عکس: aviationsourcenews.com

 

۳. خط هوایی اتحاد (Etihad Airways)

از دیگر مواردی که در دسته امن‌ترین خطوط هوایی دنیا قرار دارد، Etihad Airways متعلق به کشور امارات متحده عربی است. این مجموعه که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرده دارای سابقه ایمنی قوی است که آرامش خاطر را برای مسافران فراهم می‌کند.

 

معروف ترین جهانگردان خارجی

عکس: flightglobal.com

 

۴. قطر ایرویز (Qatar Airways)

قطر ایرویز در سایه ناوگان‌های مدرن و رعایت استانداردهای ایمنی موفق شده در بین خطوط هوایی امن دنیا قرار بگیرد. این شرکت قطری دارای پیشینه‌ای قوی از سال ۱۹۹۴ است.

عکس: qatarairways.com

 

۵. خطوط هوایی سنگاپور (Singapore Airlines)

خطوط هوایی سنگاپور به خاطر سابقه ایمنی بی عیب و نقص و خدمات با کیفیت بالا شناخته می‌شود. از همین رو جای تعجب نخواهد بود اگر بخواهیم نام آن را در بین امن‌ترین خطوط هوایی دنیا بگنجانیم. از ایرلاین اولین فعالیت‌های خود را در سال ۱۹۷۲ آغاز کرد.

عکس: flightglobal.com

 

۶. خط هوایی امارات (Emirates Airlines)

امارات، یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهانبه شمار می‌آید که همواره ایمنی را در اولویت خود قرار می‌دهد. از همین رو در سال‌های اخیر موفق شده به گزینه‌ای محبوب برای مسافران تبدیل شود. این شرکت که به کشور امارات متحده عربی تعلق دارد از سال ۱۹۸۵ فعالیت مسافربری خود را آغاز کرده است.

 

سال نو 2024 به کدام کشور سفر کنیم؟

عکس: aviation24.be

 

ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا کدام‌ها هستند؟

هر چند آمارها نشان از آن دارند که میزان حوادث در سفرهای هوایی بسیار کمتر از سفرهای زمینی است اما با این حال این به معنای عدم وجود خطرات در پروازها نیست. از آنجایی که افراد در انتخاب ایرلاین‌ها حساسیت زیادی داشته و هیچ کسی دوست ندارد با ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا سفر کند در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در معرفی موارد زیر به آن‌ها توجه کرده‌ایم می‌توان خدمات پروازی بی‌کیفیت، ناوگان قدیمی، بررسی‌های امنیتی اندک یا بدون هیچ بررسی، خلبانان غیر حرفه‌ای و مهمتر از آن نرخ بالای سقوط هواپیما و مرگ و میر ناشی از سقوط را نام برد. این خطوط هوایی عبارتند از:

۱. خط هوایی نپالی (Nepali Airline)

خطوط هوایی نپالی که با نام هواپیمایی رویال نپال نیز شناخته می‌شود، اولین ایرلاین در نپال است که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد. از آن زمان تاکنون، این ایرلاین عامل مرگ ۱۸ نفر بوده و تعدادی از ناوگان‌های آن نیز حین پرواز ناپدید شده‌اند. همین موضوع باعث شده از نظر متخصین خط هوایی نپالی رتبه یک ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا را از آن خود کند.

عکس: kathmandupost.com

 

۲. خط هوایی تارا ایر (Tara Air)

این ایرلاین نپالی مالک خطوط هوایی Yeti بوده و مرکز اصلی آن در فرودگاه بین المللی Tribhuvan قرار دارد. این ایرلاین با چالش‌هایی در برابر فرودگاه‌های کوهستانی و باندهای غیر استاندارد فرود مواجه است و از همین رو در لیست امن‌ترین خطوط هوایی دنیا قرار دارد. به طوری که به دلیل محدود بودن طول باند، هواپیما مجبور به برخاستن و فرود کوتاه می‌شود. ایمنی تارا ایر در حد استانداردهای بین‌المللی نیست.

 

پاییز امسال به کجا سفر کنیم؟

عکس: en.wikipedia.org

 

۳. خط هوایی لاین ایر (Lion Air)

Lion Air یک شرکت هواپیمایی در اندونزی است که یکی از بدترین شرکت‌های هواپیمایی با سوابق ایمنی ضعیف و پایین‌ترین رتبه‌بندی ایمنی به شمار می‌آید. این ایرلاین دارای فرودگاه‌های کوهستانی است که فرود در آن‌ها امری بسیار خطرناک بوده و شایعات حاکی از آن هستند که خلبانان این مسیر تحت تأثیر داروهای مخصوص آرامش‌های لازم در حین فرود را در این فرودگاه‌ها به دست می‌آورند. نکته جالب اینجاست که این ایرلاین به بیش از ۸۰ مقصد خدمات‌رسانی می‌کند. ناگفته نماند که در حال حاضر Lion Air از پرواز در حریم هوایی اتحادیه اروپا و ایالات متحده منع شده است.

عکس: sco.wikipedia.org

 

۴. خط هوایی SCAT (SCAT Airlines)

SCAT Airlines یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت است که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و تا کنون مرگ ۲۱ نفر در پرواز با این شرکت هوایی به ثبت رسیده که امتیاز منفی بسیار بزرگ برای آن محسوب می‌شود. هر چند گفته می‌شود در سال‌های اخیر SCAT در تلاش برای بهبود عملکرد خود است اما همچنان از پرواز بر فراز مناطق اتحادیه اروپا منع شده‌ است. بنابراین نمی‌توان از آوردن نام آن در بین ناامن‌ترین خطوط هوایی دنیا منصرف شد.

عکس: vecteezy.com

 

۵. خط هوایی آئروفلوت (Aeroflot Airlines)

بدترین ایرلاین بعدی که با تلفات ثبت شده در لیست خطوط هوایی ناامن دنیا قرار دارد،  Aeroflot  نام داشته و متعلق به اتحاد جماهیر شوروی است. تا کنون گزارش‌های زیادی مبنی بر عدم وجود استانداردهای ایمنی برای این ایرلاین تایید شده و حتی گفته می‌شود خلبانانی که در آن فعالیت می‌کنند اغلب تحت تاثیر مواد یا نوشیدنی‌های الکلی بوده و هشیاری لازم را ندارند.

 

بهترین شرکت های هواپیمایی ایران

عکس: flightglobal.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۲ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران