وقتی چمدانمان در فرودگاه گم شد، چه باید کنیم ؟

خطوط هوایی
وقتی چمدانمان در فرودگاه گم شد، چه باید کنیم ؟

به ندرت، اما پیش آمده که وقتی با خانواده سفر می‌کنید و ساک همه به دستشان می‌رسد، شما در انتظار باقی می‌مانید و خبری از ساکتان نمی‌شود. خیلی‌ها حتی اگر این اتفاق برایشان نیفتاده باشد نیز این سوال را دارند که در همچین مواقعی چه باید کنند.

 

با زیباترین فرودگاه‌های جهان آشنا شوید


اوضاع شرکت‌های هوایی در مورد ساک‌ها چطور است؟


اگر به گذشته نگاه کنیم، آمار و ارقام نشان از این داشت که حداقل شما باید برای اینکه ساکتان جزو گمشده‌ها باشد خود را آماه می‌کردید. تا ۲۰ سال پیش تقریبا آمار به این گونه بود که از هر ۱۰۰ هزار مسافر حدود ۵ تا ۱۰ نفر دچار این مشکل می‌شدند. اما در نهایت این آمار رفته رفته بهتر شد و شرکت‌های هوایی با استفاده از تکنولوژی‌های روز اوضاع رصد ساک‌ها در روند بارگیری و تحویل بار را بهتر کرده و تا سال ۲۰۰۹ این آمار برای هر ۱۰۰ هزار نفر به ۳ نفر کاهش پیدا کرد.

 

 ابزارهای جدید که سفرهای هوایی را برای شما آسان می‌کنند 

 

 

شرکت هواپیمایی

 


بعد از سال ۲۰۰۹ نیز این آمار به قدری کم بوده که تقریبا نمی‌توان آن را حساب کرد، اما باید در نظر گرفت که تمام این ارقام مربوط به سفرهای برون مرزی در فرودگاه‌های مهم دنیاست و هنوز هم شانس اینکه ساک شما در بین راه گم شود یا اینکه اشتباه به جایی دیگر فرستاده شود (با اینکه این شانس کم است) وجود دارد.

 


تاخیر در تحویل ساک


بیشتر از مواقعی که مسافرین ساک‌های خود را گمشده فرض می‌کنند، در واقع تنها تاخیر در تحویل رخ داده است. مشکلی که امکان بروز آن خیلی بیشتر از گم شدن ساک‌های شماست.به همین منظور اگر در انتظار ساک خود باقی ماندید و آن را نیافتید، سریعا باید به قسمت ساک‌های گمشده بروید، گاهی این بارها مستقیما به آن بخش می‌رسند و اگر هم نباشند، سرعت عمل شما در نهایت باعث سرعت روند بازپس‌گیری ساکتان خواهد شد. در فرودگاه‌ها کوچک هم می‌توانید به سراغ مسئول شرکت هوایی مذکور بروید که از وظایفشان پیگیری مشکلات پیش آمده برای مسافرینشان است.

 

مهمانداران در شرایط بحرانی هواپیما چگونه برخورد می‌کنند؟

 

 

سفر با هواپیما

 


بسیاری از شرکت‌های هوایی از شما می‌خواهند که فرمی را بعد از ۲۴ ساعت تاخیر پر کنید، اما شرکت‌های هوایی بزرگ این فرم را بعد از ۴ ساعت به شما تحویل می‌دهند. در واقع چند ساعتی احتمالا در قسمت تحویل بار معطل خواهید شد و بیشتر مواقع در همین چند ساعت مشکل حل شده ساک به دستتان می‌رسد. در نهایت اگر مشکل حل نشد با دریافت مشخصات مسئول شرکت هوایی به هتل می‌روید تا اگر تا ۲۴ ساعت آینده این ساک پیدا شد یا آن را برایتان می‌آورند یا اینکه باید برای تحویلش دوباره به فرودگاه برگردید.

 


مذاکره


همیشه به اطلاعات مربوط به هر شرکت هوایی نگاهی درست بندازید تا در مواقع لزوم بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. شرکت‌های هوایی مختلفی هستند که در صورت بروز چنین مشکلاتی کارهای مربوطه را به دست گرفته و در نهایت با هزینه خود بار را به هتل محل اقامتتان می‌رسانند.با این حال اگر این قانون وجود داشته باشد و شما از آن بی‌خبر باشید این موقعیت از دست رفته و باید برای باز پس گیری آن به فرودگاه بازگردید و البته بسیاری از شرکت‌ها هم به طور کلی همچین قانونی نداشته و بعد از پیدا شدن ساکتان با شما یا اگر در دسترس نبودید با هتل تماس می‌گیرند تا برای دریافت ساک به هتل مراجعه کنید.

 

 اگر ترس از پرواز دارید این ۱۰ راهکار را امتحان کنید 

 

 

هواپیما

 


نکته مهم در تمام مراحل این است که خونسردی خود را حفظ کرده و با رفتاری مناسب در پی پیدا شدن ساکتان شوید. سرزنش کردن عوامل فرودگاه هیچ کمکی به پیدا شدن آن نمی‌کند، این کار را برای بعد از حل مشکلتان بگذارید.

 


ساک‌هایی که گم شده‌اند


در بیشتر مواقع اگر این تاخیر یاد شده به ۳ روز کشیده شود، پس حتما ساک شما گم شده است. در این مواقع یا ساک شما اشتباها به پرواز دیگری منتقل شده یا اینکه مشکلی اساسی برایش پیش آمده است.در بسیاری موارد بعد از مدت سه روز دیگه ساک به دستتان نخواهد رسید، پس باز هم واقف بودن به قوانین شرکت‌های هوایی به شما کمک شایانی در رابطه با ضرر و زیان خواهد کرد. برای مثال شرکت‌های هوایی بزرگ دنیا تا سقف ۳۵۰۰ دلار برای این مشکل کنار گذاشته‌اند، اگر چه این مبلغ ممکن است در شرکت‌های کوچک بسیار کم‌تر باشد و البته این شرکت‌ها بیشتر در صدد ندادن قرامت بر می‌آیند.

 

 

هواپیما

 


یک نکته بسیار مهم وجود دارد که در زمان پر کردن فرم باید به آن دقت کنید، مخصوصا اگر در سفرهای خارجی هستید. روز اول همانطور که گفته شد به شما فرمی داده می‌شود که بخشی برای اموال دارد. قید واقعیت در لیست اموال بسیار مهم است چون در نهایت قرامت بر اساس آن در نظر گرفته می‌شود و اگر در این حین ساک شما پیدا شد و شما لیستی دروغین تحویل داده باشید، با مشکل مواجه می‌شوید.

 


مهم‌ترین نکات در مورد این ساک‌ها


به هیچ وجه گم‌شدن یا تاخیر در ساک‌ها به شکل تحویل و رنگ یا بسیاری نکات ریز و درشتی که دهان به دهان می‌چرخد ندارد. مهم‌ترین نکته این است که ساک خود را لحظه آخر تحویل ندهید و مهم‌تر از آن این که، اشیا خیلی ارزشمند همچون پول یا جواهرات را در کیف دستی همراه خود به هواپیما ببرید.

 

 

شرکت هواپیمایی

 


باز هم ذکر این مسئله اهمیت دارد که آمار گم شدن ساک‌ها بسیار پایین است و این نکات برای مواقع بسیار نادر ذکر شده‌اند.

۲۶ فروردین ۱۳۹۷

نظرات کاربران